HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ge mig ett tips på en bra riaa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/24 :  02:14:02  Show Profile Send dole a Private Message
med tanke på att svarven inte är så bra så något moderat.

//dole\

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/24 :  02:33:07  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om inte svarv och puppa är så väldigt bra och/eller du kanse inte spelar vinyl så ofta, kan en NAD pp1 vara ett ok köp.
Ny ca 600:- beg ?
Vill du ha en klass bättre? Kanske en Project eller Rotel, tror även Rega har en i moderat prisklass. Kolla på vinylbutiken.com.
Köpte själv en NAD i vintras och har varit nöjd med den, men nu börjar vinyl-intresset öka så funderingar på ny svarv, puppa och riaa till hösten har dykt upp.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/24 :  02:37:34  Show Profile Send dole a Private Message
ska väll byta svarv så småning om men just nu har jag ingen riaa i försteget. Svarven är en Thorens 166 mk något.
Tänkte mig kanske en clearaudio eller project sen. I 10-15 kkr klassen. Men det blir tidigast i vinter.
Så nu behöver jag bara något skapligt men inte för dyrt.

//dole\
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/06/24 :  10:36:35  Show Profile Send Per a Private Message
Hörru igen!

Köp nu en fin lehmann black cube. Den är svinbra och flexibel. Å så finns den ju hos din hovleverantör. Det glädjer mig att du skall köpa en grammofon till vintern. Jag väntar med spänning och förhoppning om att det inte blir en Pro-Ject.

rocka grymt, sayonara
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/06/24 :  11:13:06  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Hörru igen!

Köp nu en fin lehmann black cube. Den är svinbra och flexibel. Å så finns den ju hos din hovleverantör. Det glädjer mig att du skall köpa en grammofon till vintern. Jag väntar med spänning och förhoppning om att det inte blir en Pro-Ject.

rocka grymt, sayonara





Måste hålla med om ovanstående, Lehman är grymt bra och din Thorens 166 är inte så dålig att den förtjänar en Riia för en femhundring eller en tusing. Satsa på en Lehman så kan du avnjuta dina vinyl redan nu och du kan bara kopplan in din nya Clearudio/Kuzma eller vad det nu blir.

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  12:37:27  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Clearaudio gör RIAA-steg

Titta på:

www.simplyblack.net

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/24 :  12:52:57  Show Profile Send matson a Private Message
Håller med Morello om att du ska kolla in Clearaudios RIAA-steg. Speciellt om du är sugen på deras skivspelare längre fram i tiden. (Att koppla 166an till Nad PP-1 kan nog vara kriminellt, så akta dig för det.....)


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/06/24 :  13:28:36  Show Profile Send Bland a Private Message
Hej,

Jag själv är väldigt förtjust i bladelius lilla phonfix. Är iofs inte billig, men den är mycket bra. Flexibel och man har tillgång till balanserat om man så vill. Jag har inte jämfört phonofixen med några ref phono steg. Däremot har jag jämfört med en ARC sp15 och sp14 och funnit att jag trivs bäst med phonofix.

Om man är händig så tror jag att dact (danish audio connect) har ett kanon riia steg. Den säljs som ett färdigt kort och man får ordna låda och strömförsörjning själv. Jag har inte hört den men TAS hävdar att den är strålande. Inte behhöver man tro på TAS men nyfiken blir jag (den kostar trots allt bara 3000kr). Jag tror att den säljs i sverige under namnet NLE-17RIIA (postorder från danmark). Jag kommer aldrig att få höra den då jag inte kan bygga/löda osv. Förhoppningsvis kanske man dyker på den i färdigt skick.
Går att köra med batteridrift och balanserat!!!!!
http://www.dact.com/
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/06/24 :  13:59:27  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tycker också det är intressant att höra vad ni har för rekommendationer i riaaväg. Hur mycket ligger en Lehmann på nuförtiden?

>>>Per, jag har inte köpt nån Pro-ject RPM 9 än. Är det bra? Finns det andra kul grejor i prisklassen? Vinner man mycket på att gå upp fem tusen till?

>>>dole, trevlig cykel du sitter på på bilden, vad är det för nåt? Shovelhead?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/06/24 :  14:08:13  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Tycker också det är intressant att höra vad ni har för rekommendationer i riaaväg. Hur mycket ligger en Lehmann på nuförtiden?






En Lehman lär väl ligga på en 5000-5500:- skulle jag tro. Lehman har ju även en dubbel version nu. Du kan alltså koppla 2st spelare till en Riia, kul va!!!

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  14:09:05  Show Profile Send Morello a Private Message
Ett annat bra RIAA:

EDISON ONE.

Det är ett rörbestyckat steg konstruerat av Perka.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/25 :  00:22:12  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Hörru igen!

Köp nu en fin lehmann black cube. Den är svinbra och flexibel. Å så finns den ju hos din hovleverantör. Det glädjer mig att du skall köpa en grammofon till vintern. Jag väntar med spänning och förhoppning om att det inte blir en Pro-Ject.

rocka grymt, sayonara




Tja det var länge sedan.
Jag tar och slår dig en signal.
Så kan vi ta en fika
Jobbar natt denna vecka.
Och har flyttat tillbaka till E-tuna

//dole\\
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/25 :  00:23:37  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Hej!

Clearaudio gör RIAA-steg

Titta på:

www.simplyblack.net

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-



de gör väll en för 3500:- ?
Det var något åt de hållet jag hade tänkt mig.

//dole\\
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/25 :  00:27:21  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Tycker också det är intressant att höra vad ni har för rekommendationer i riaaväg. Hur mycket ligger en Lehmann på nuförtiden?

>>>Per, jag har inte köpt nån Pro-ject RPM 9 än. Är det bra? Finns det andra kul grejor i prisklassen? Vinner man mycket på att gå upp fem tusen till?

>>>dole, trevlig cykel du sitter på på bilden, vad är det för nåt? Shovelhead?



Jepp det är en 1200 strut strokad till 1440.
Har faktiskt sålt den och köpt en panna chopper i stället.
Tack för berömmet har byggt allderless själv-

//dole\\
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/25 :  13:45:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Varför inte en Musical Fidelity?Har bla fördel av att vara rör drivet om jag inte är helt fel ute.MvhKristofer
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/25 :  14:34:16  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Om man är händig så tror jag att dact (danish audio connect) har ett kanon riia steg. Den säljs som ett färdigt kort och man får ordna låda och strömförsörjning själv. Jag har inte hört den men TAS hävdar att den är strålande. Inte behhöver man tro på TAS men nyfiken blir jag (den kostar trots allt bara 3000kr). Jag tror att den säljs i sverige under namnet NLE-17RIIA (postorder från danmark). Jag kommer aldrig att få höra den då jag inte kan bygga/löda osv. Förhoppningsvis kanske man dyker på den i färdigt skick.
Går att köra med batteridrift och balanserat!!!!!
http://www.dact.com/




Jeg har anvendt NLE17 de sidste par år med alt fra Ortofon SPU til Benz Ruby. Den har alle de justeringsmuiigheder du kan ønske dig og kører med selv de svageste pick-up'er (Ortofon, Audio Note). Lyden er glat netral og helt støjfri. Den kører ubalanceret ind men har valgfrit mulighed for balanceret ud. Absolut anbefalet.

Mvh.

Jan Nielsen
Editor HIGHfidelit
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/25 :  14:40:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mina erfarenheter är få...

Men jag rekommenderar Anatech's RIIA. Kostar iofs runt 12'000kr, men du kan få en rör-riia som är anpassad efter dina behov i form av pick up, gain mm.

Men det kanske är över död (over kill?)?




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/25 :  15:25:05  Show Profile Send matson a Private Message
Kan även rekommendera Harmony Designs RIAA som det är intropris på just nu!! Den har jag haft hemma och det är inte omöjligt att det blir en sån(mkt bra)! Vill gärna prova Clearaudio Basic först dock.


'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/25 :  23:53:37  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Mina erfarenheter är få...

Men jag rekommenderar Anatech's RIIA. Kostar iofs runt 12'000kr, men du kan få en rör-riia som är anpassad efter dina behov i form av pick up, gain mm.

Men det kanske är över död (over kill?)?




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu



Just nu känns det som över död mega maxi.
Men vid ett lite senare tillfälle kan det kännas rätt.

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000