HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Pana XR45 (Digital förstärkare) - DIY Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/01/25 :  15:23:29  Show Profile Send LageB a Private Message

Jag har de senaste dagarna med stigande intresse läst trådar angående "Panasonic XR45" och jag ser tjusningen att använda denna tillsammans med Behringer DCX2496 (http://www.behringer.se/02_products/prodindex.cfm?id=DCX2496&lang=eng) till mitt "vägghögtalar" projekt.

Jag ska använda Fostex bredbandselement - FE168Sigma, som toppar och Scan-Speak 25W/8565 som basmoduler (allt inbyggt i en vägg).

Min hela grundidé var ursprungligen "höras men inte synas" och därför köpte jag en kompakt stereo (Linn Classik) som skulle driva dessa "osynliga" högtalare inbyggda i väggen.

Tiden har gått, väggbygget har dragit ut på tiden. Samtidigt dyker det upp nya idéer hela tiden (inte minst genom att läsa i detta forum).

Vad gäller bredbandselementen, så var det ursprungligen tänkt att använda dessa i någon form av BR, TL-line eller Horn konstruktion (utrymmet bakom väggen ganska stort). Jag har kommit fram till att styrkan i dessa element ligger i mellanregistret+diskant och många som laborerat med dessa ändå använder subwoofer. Jag tänkte då att det vore bättre att ha separata basmoduler och helt avlasta bredbandarna från de lägre frekvenerna eftersom dom har mycket små Xmax. För närvarande har jag Bredbandarna i små slutna lådor.

Jag vill ha aktiv delning för basarna och detta är OK med Linn Classik (den har Pre-out). Men, jag behöver även någon form av högpass för bredbandarna och jag får det inte att gå ihop med Classiken längre. Jag vill gärna undvika passiv högpassdelning för bredbandaren.

Det blev mycket skrivande, men för er som orkat läsa ända hit, vill jag säga och fråga:

(1) Med XR45 kan jag få separata kanaler till bredbandselementen och varje bas. Enligt rapporter ska det inte låta direkt dåligt.
(2) Med Behringer har jag oändliga möjligehter med att laborera med XO, samt Eq för att passa mitt rum.

Exempel: http://www.newformresearch.com/digital-amp-packages.htm

Kan det bli bättre? Ska jag att sälja Classiken och köpa Panasonic/Behringer kombo för pengarna ?

Eller, är det någon som har bra idé hur man kan fixa högpass delning för bredbandarna ? XO ska vara runt 140 -200 Hz

Mvh
LageB

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/26 :  08:42:02  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Sälj Classiken köp en Panasonic/Behringer combo jag tror det är en bättre lösning. Jag har själv haft en Classik och var ej nöjd med den. Men jag har inte lyssnat på Panasonic/Behringer men tror det kan bli bättre med den lösning för dig. Räven har en pana och är mycket nöjd med den kontakta han om du vill veta mer om Panan.



Edited by - Carl-M on 2004/01/26 08:43:13
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/01/27 :  15:43:30  Show Profile Send LageB a Private Message
Tack Carl-M,

Jag är nöjd med Classiken men flexibiliteten med behringer + Pana XR45 gör mig mycket frestad att pröva. Har haft Classiken i 13 månader så det blir ju en förlustaffär att sälja.. undrar hur mycket den kan vara värd på beg marknaden? Vi får se.

LageB

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/27 :  16:00:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hur har du tänkt att koppla ihop XR45:an och en DCX2496? Behringern har väl inte nog med ingångar för att köra 6 kanaler in och 6 kanaler ut om du tänkt koppla en DVD med inbyggd dekoder direkt till Behringern och sedan till XR45? Om det var planen så skulle du alltså använda Xr45 som rena slutsteg och glömma allt annat i den?
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:00:37  Show Profile Send LageB a Private Message
Hej UrSv,

Jag kommer (tyvärr) bara kunna använda XR45 som ren förstärkare enligt Newforms idé:

In these systems, the Panasonic is used as a dumb amplifier. It can only take input from the Behringer which, in effect, is the preamp. If you use any other signal source than the Behringer, like the tuner in the Panasonic or run a CD player direct to the Panasonic, the Behringer will be bypassed. The Behringer is the crossover so you would be running the speakers without crossover.



LageB
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:07:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
OK, som jag trodde alltså (ursäkta att jag inte kollade länken först).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000