Author |
Topic |
|
margell
Member
97 Posts |
Posted - 2004/01/24 : 09:58:19
|
Tjenare
Håller på o pillar lite i LoudSpeaker LAB för att få fram någon vettig låda till Tangband W3-871s. EBP är 169, så enligt Loudspeaker Design Cookbook så skall man använda sig av en basreflexlåda. Problemmet ligger i att Xmax är något begränsat på denna lilla skapelsen närmare bestämt 0,5mm.
Har gjort några simuleringar. Se o begrunda..
Kommer detta att dista jättemycket?
Mvh
Joakim |
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/01/24 : 11:28:39
|
nu kommer elementet förmodligen inte att gå så djupt och slå så mycket i verkligheten, jag tror att de där kurvorna skulle motsvara max volym på på en förstärkare med ett visst watt tal, jag är inte så säker men jag är säker på att elementet inte kommer att slå mer än vad xmax tillåter om ens det. Det beror på förstärkaren. |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2004/01/24 : 13:58:25
|
Jag skulle nog säga att en basreflexlåda med så hög avstämningsfrekvens är olämplig, eftersom elementets utslag inte kommer att vara kontrollerat alls i princip under avstämningsfrekvensen, och nästan all bas hamnar ju därunder. Förövrigt så gäller kurvorna förmodligen för 2,83V = ~1Watt. Testa med en sluten låda istället! Du kommer ändå inte att få någon större output i basen med det elementet. Det bästa vore nog nästan att dela elementet nedåt och kombinera med en subwoofer, för att få ned konutslagen och distorsionen. |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
Posted - 2004/01/24 : 17:39:35
|
Vad jag har förstått så är inte Xmax 0,5mm utan 5mm, jag har för mig att de skrivit fel i speccen. |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
|
margell
Member
97 Posts |
Posted - 2004/01/25 : 20:55:58
|
Dazzin: Hur säker är du på detta, låter väldigt mycket för en 3"are.. |
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 01:46:02
|
Den är väl underhängd så den lämnar aldrig sitt linjära arbetsområde vilket i och för sig är litet. Den har nog obefintlig ljudtrycksförmåga under 100 hz. |
Hifiarkeologen |
|
|
|
Topic |
|