HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lite hjälp med tolkning av simulering...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

margell
Member

97 Posts

Posted - 2004/01/24 :  09:58:19  Show Profile Send margell a Private Message
Tjenare

Håller på o pillar lite i LoudSpeaker LAB för att få fram någon vettig låda till Tangband W3-871s. EBP är 169, så enligt Loudspeaker Design Cookbook så skall man använda sig av en basreflexlåda. Problemmet ligger i att Xmax är något begränsat på denna lilla skapelsen närmare bestämt 0,5mm.

Har gjort några simuleringar. Se o begrunda..





Kommer detta att dista jättemycket?

Mvh

Joakim

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/24 :  11:28:39  Show Profile Send DIYamps a Private Message
nu kommer elementet förmodligen inte att gå så djupt och slå så mycket i verkligheten, jag tror att de där kurvorna skulle motsvara max volym på på en förstärkare med ett visst watt tal, jag är inte så säker men jag är säker på att elementet inte kommer att slå mer än vad xmax tillåter om ens det. Det beror på förstärkaren.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2004/01/24 :  13:58:25  Show Profile Send luminous a Private Message
Jag skulle nog säga att en basreflexlåda med så hög avstämningsfrekvens är olämplig, eftersom elementets utslag inte kommer att vara kontrollerat alls i princip under avstämningsfrekvensen, och nästan all bas hamnar ju därunder. Förövrigt så gäller kurvorna förmodligen för 2,83V = ~1Watt. Testa med en sluten låda istället! Du kommer ändå inte att få någon större output i basen med det elementet. Det bästa vore nog nästan att dela elementet nedåt och kombinera med en subwoofer, för att få ned konutslagen och distorsionen.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/24 :  17:39:35  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Vad jag har förstått så är inte Xmax 0,5mm utan 5mm, jag har för mig att de skrivit fel i speccen.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

margell
Member

97 Posts

Posted - 2004/01/25 :  20:55:58  Show Profile Send margell a Private Message
Dazzin: Hur säker är du på detta, låter väldigt mycket för en 3"are..
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/26 :  21:45:34  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Läste det på en annan 871s tråd här på hififorum.
Vilken vet jag ej.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/27 :  01:46:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Den är väl underhängd så den lämnar aldrig sitt linjära arbetsområde vilket i och för sig är litet. Den har nog obefintlig ljudtrycksförmåga under 100 hz.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000