HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Jag har återupptäckt hörlurarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/23 :  22:43:52  Show Profile Send joakim a Private Message
Fasen - hörlurar är en klart underskattad utrustning för att få välljud.

Jag har efter flera år med CD-walkman nästan ratat hörlurar som seriös ljudåtergivare, men nu under några dagar har jag suttit med ett par lurar från Sennheiser och konstaterat att inte ens efter flera timmar så är jag lyssningstrött.

Det enda störmomentet har varit frugan som undrat om jag kunde låta bli att sjunga med i refrängerna....

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:42:01

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/23 :  22:58:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hehe är det nya allsång i hemmet?

Jag själv har nyligen hoppat i hörlurs träsket, började med ett par Philips 890. Är verkligen överaskad över välljudet. Jag brukar alltid somna mig till sömns med lurar. Ligger i mörkret och njuter av kvinnliga musikröster.
Go to Top of Page

vägra floyd
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/01/24 :  00:16:39  Show Profile Send vägra floyd a Private Message
Efter flera år har jag fått tummen ur och skaffat mig hörlurar.
Ett par hd600 med red jaspis, rördriven hörlursförstärkare är på ingång så nästa vecka blir det lyssna av.

Rent ljudkvalitetsmässigt måste det vara snuskigt dyrt att matcha med en högtalaranläggning.

"Inget är så bra som att ha..."
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/24 :  01:34:53  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag återanvänder en reflektion kring samma tema som jag skrev för några dagar sedan:

Jag har under några år främst lyssnat på hörlurar ner tid på att hitta 'känslan' av att lyssna på ett par högtalare. Anledningen till detta är att jag gör en del musik själv, och av praktiska skäl behöver jag kunna mixa musiken med hörlurar. Själv har jag både slutna och öppna hörlurar med olika karaktär. Jag har även ett par närfältsmonitorer som jag använder som referens.

Ett av problemen med hörlurar är att man upplever musiken som en 'blob' innuti huvudet. När du lyssnar med högtalare hör du en blandning av ljud från höger och vänster högtalare. Det som på skivan är vänster kanal spelas av vänster högtalare, men båda öronen hör signalen. Med ett par hörlurar hör varje öra bara 'sin' signal, och resultatet kan bli en onaturlig ljudbild. På de flesta inspelningar ligger inte instrumenten maximalt panorerade till höger eller vänster, men trots det blir det ofta ansträngande för hjärnan att placera instrumenten. Lösningen heter crossfeed, och är en process som blandar en del av högerkanalen (med en viss minimal fördröjning) i vänsterkanalen och vice versa. Crossfeed hittar du på i hörlursförstärkare och även i separata processorer. Crossfeed kan göra en enorm skillnad och gör hörlurslyssningen mer vilsam.

Det finns en del inspelningar som är gjorda särskilt med tanke på hörlurslyssning. Binaurala inspelningar är gjorda genom att man placerar ett matchat par mikrofoner så att de fungerar som ditt eget höger och vänster öra. Ofta används till och med ett 'huvud' i lämpligt material för att simulera dämpningen som sker mellan öronen av allt kött som sitter i vägen. På en sådan inspelning blandas kanalerna naturligt, och upplevelsen när du lyssnar med hörlurar liknar den upplevelse du skulle ha fått om du lyssnade från samma position som mikrofonerna var placerade vid.

Trots att det finns knep som crossfeed och binaural inspelning är hörlurar en annan slags lyssning än ett par högtalare. Ett par bra slutna hörlurar (som inte släpper in eller ut ljud) kan ge en helt magisk upplevelse där omvärlden försvinner och musikens nyanser framträder med en stor detaljrikedom. Slutna hörlurar isolerar helt från problem med resonanser i rummet eller störande grannar och surret från kylskåpet. Slutna lurar kan ibland ha problem med mikroresonanser i själva luren (framförallt billigare modeller) men med ett par bra slutna lurar (t.ex. Beyerdynamics DT770 eller Sony MDR CD3000) kan du njuta av musiken helt ostört.

Öppna lurar (som Grado eller Sennheiser 600 och 650) släpper in ljud utifrån och har element som kräver mer luft. Min uppfattning är att det är bland de öppna lurarna man kan komma närmast högtalarupplevelsen. AKGs K1000-lurar marknadsförs som 'headspeakers' och sitter en bit ifrån öronen för att ge större öppenhet. Elektrostathörlurar som Stax och Orpheus har en upplösning som få (om några) högtalare klarar av.

Det ett par hörlurar aldrig kan efterlikna är upplevelsen när en högtalare får hela kroppen att vibrera och varenda fiber att sjunga med i musiken. Det en högtalare aldrig kan efterlikna är känslan av att vara helt isolerad med musiken, och att uppleva dess minsta detalj.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/24 :  08:10:18  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Decadents intressanta inägg får mig att fundera på om man kanske inte borde satsa ytterligare 150 euro på det kommande hörlurssystemet och komplettera HD650-lurarna (halvöppna) med t.ex. ett par AKG K271 Studio (stängda)?
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:31:32  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har ett bar Beyerdynamic DT770 som kanske inte är världens minst färgade lur, men oj oj oj vad dom spelar musik! Härligt musikaliska och byggda som tanks.

Bland slutna lurar finns ju även Sony MDR-CD3000 och MDR-R10 . . .

HD650 är nog det mest öppna man kan tänka sig - inte halvöppna alltså. Vill du inte att alla i närheten ska höra vad du lyssnar på är det fel lur :-)

Jag har slutna lurar för att inte störa grannarna på jobbet, och i inspelningssituationer där läckage inte är önskvärt.

AKG K271 är också en bra lur.

Edited by - Decadent on 2004/01/24 10:33:00
Go to Top of Page

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/01/24 :  13:55:41  Show Profile Send Martinez a Private Message
marcus: Jag har också inskaffat philips hp 890. Detta efter att mina sennheiser hd 570 gått sönder.

Något som jag stör mig på är att de är tillsluter öronen lite för bra, skalet är hårt och de verkar ligga över halspulsådern. Detta gör att man hör sin egen puls väldigt tydligt när man inte har nån musik på. Ett annat problem är att alla små slag mot kabeln låter väldigt tydligt i lurarna. Eller det kanske bara är jag som upplever det :)

Förutom det får man väldigt mycket hörlurar för pengarna (575 kr!).

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/01/24 :  15:38:57  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag citerar Decadent:

Med ett par hörlurar hör varje öra bara 'sin' signal, och resultatet kan bli en onaturlig ljudbild.

Är det ljudbilden som är viktig, eller att du hör vad som spelas? För att det gör man inte med några högtalare som jag har provlyssnat, inga system för upp till en mille. Inget kommer i närheten av ett par bra hörlurar för runt 3kkr och uppåt.

Ett bra exempel är cellon i höger kanal på U2-who's gonna ride your wild horses. Den hörs knappt med högtalare, men via lurar dominerar den höger kanal. Ett annat exempel är gitarrerna i Kents Hagnesta Hill, första låten. Där är det också underbart att höra hur gitarrerna kommunicerar med varandra, något som inga högtalare i världen kan förmedla.

Fast en del uppskattar ljudbild och närhet till en verklig referens (även om verkligheten kanske suger), andra musiken i sig.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/24 :  15:54:35  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Med ett par hörlurar hör varje öra bara 'sin' signal, och resultatet kan bli en onaturlig ljudbild.

Inte bara kan, utan det blir en onaturlig ljudbild. Hörlurarnas ständiga akilleshäl men lösningen heter tydligen crossfeed, den teknik som Corda använder i sina hörlursförstärkare. Men den kan man reglera en viss mängd ljud från vänster kanal att oxå höras i höger kanal och vice versa.
quote:
In principle, digital soundprocessors can simulate all the mechanisms for directional listening but the results are, thus far, not very satisfactory. In particular, pinnae-reflections are very complex and listener-specific and impossible to simulate accurately.

Fortunately, the mean directional information is provided by the time delay and level of attenuation of the sounds that reaches the opposite ear. The CORDA HEADAMP can electronically simulate this process and, with appropriate attenuation and delay, add some of the right audiosignal to the left channel and vice -versa. This considerably reduces the adverse symptoms of headphone listening.

A unique feature of the crossfeed circuitry of the CORDA HEADAMP is that it "recognizes" the virtual positions of the instruments and singers in a recording. The sound of an instrument in the middle of the soundstage will be equally present in both audio-channels and isn't given any crossfeed. A crossfeed signal is only generated for instruments that are not placed at the center. The more off-center the instrument is placed, the stronger the crossfeed and the longer its delay. This feature is called "natural crossfeed".


Läs mer här: http://home.t-online.de/home/meier-audio/

Edited by - Hotspur on 2004/01/24 16:02:12
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/24 :  17:52:04  Show Profile Send joakim a Private Message
Hur-som-helst så tycker jag lurar har en plats hemma hos vilken seriös audiofil/diskofil som helst.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:08:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Om man nu skulle vilja ha ett par hörlurar som har ett ljud lite åt det mörkare hållet med värme och ett bra basfundament. Vi kan också säga att det får inte låta tunt och ljust.
Vilka märken/modeller brukar ha den ljudkaraktären som jag söker, av det som jag läst så ligger Beyerdynamic närmast "mitt ljud".
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:24:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
Lurar har alltid bra ljud (nästan iaf.) dessutom skiter man i hur det låter, oftast uppslukas man av musiken, till skillnad från en vanlig anläggning, där man 90% av tiden tycker att nånting - mer eller mindre - saknas.

Hotspur > crossfading är det sista man vill ha med lurar, då tappar man musiken, det blir precis lika grötigt som med högtalare. Fast det är klart, vill man ha ljudbild, då offrar man gärna musiken.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/01/25 :  16:08:56  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Håller med Yalpa!
Med hörlurarna på uppslukas man ofta helt av musiken, och man fascineras över till exempel en klar och tydlig bas-gång som man aldrig tidigare hört! Även om det kanske låter bättre direkt från stereon, så sitter man precis som yalpa säjer och störs över något som inte låter precis som man skulle önska.

Kan förresten varmt rekommendera RUSH tidiga 80-tals katalog med hörlurar på! Det har tagit upp det mesta av min tid de senaste veckorna. Är inne i en retro period för tillfället verkar det som.

Edited by - millenniumking on 2004/01/25 16:09:31
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/25 :  16:14:27  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Yalpa: Det är otrevliga hifi-fördomar du har och vad värre är, du sprider dom med en lika otrevlig ton... Inse att alla inte tycker som du!
quote:
Fast det är klart, vill man ha ljudbild, då offrar man gärna musiken.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/25 :  16:41:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Även om det kan låta bra med hörlurar känns det onaturligt att ha musiken i huvudet, snarare än framför mig, och mig stör det.

Bravo
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/25 :  17:15:54  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Bravo: Samma här, därför tror jag på Crossfeed!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/25 :  20:03:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hörlurar har både fördelar och nackdelar precis som högtalare har. Jag har aldrig riktigt förstått varför folk stör sig så himla mycket på att man har musiken i eller en liten utanför huvudet med lurar. Det ger ju en speciell upplevelse och om jag vill lyssna i lurar så vill jag inte att det ska låta som när man lyssnar med högtalare. Hörlurar ska ge en intim upplevelse bortkopplad från omvärlden! Kul som omväxling mot högtalare...
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/25 :  20:33:30  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Men visst vill man att musiken skall presenteras någorlunda verklighetstroget oavsett om den återges via högtalare eller hörlurar?
Go to Top of Page

vägra floyd
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:14:41  Show Profile Send vägra floyd a Private Message
Om vi då frågar oss vad verklighetstroget innebär.
Kan en studioproducerad skiva vara verklighetstrogen eller är det bara inspelningar från ex. konsertsalar med mikrofoner i lyssnings/publikposition som är verklighetstrogna?

"Inget är så bra som att ha..."
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:34:01  Show Profile Send Daffyd a Private Message
marbrink:

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/01/25 21:34:41
Go to Top of Page

cyclist
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:14:13  Show Profile Send cyclist a Private Message
"Det finns en del inspelningar som är gjorda särskilt med tanke på hörlurslyssning. Binaurala inspelningar är gjorda genom att man placerar ett matchat par mikrofoner så att de fungerar som ditt eget höger och vänster öra. Ofta används till och med ett 'huvud' i lämpligt material för att simulera dämpningen som sker mellan öronen av allt kött som sitter i vägen."

Konsthuvudet eller dummyhuvudet som det också kallas är kanske mer tänkt att simulera lyssnarens huvud och därigenom återskapa ljudbilden runt huvudet som sedan tas upp av mikrofonerna. Huvudet dämpar och reflekterar ljud, samt separerar till viss del ljudbilden åt i höger och vänster öra. Denna separation försöker man även återskapa med crossfeedtekniken. Ju längre ut i respektive kanal ljuden förekommer desto mer förskjuts dom tidsmässigt samt tillåts "blöda" över till motsatta kanal.. Det förutsätter att inspelningn är gjord utan dummyhuvud, alltså inte är binaural.

Ladda gärna ner mp3-spåret jag länkar till och prova med hörlurar. En otrolig uppleverse som demonstrerar binaural-effekten.
Filen är 1,38 MB.
http://www.karlstam.com/test/Track01.mp3

Edited by - cyclist on 2004/01/25 22:17:17
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:25:26  Show Profile Send mace a Private Message
Häääärligt Påminner om några Tyska lurar jag provade för ett tag sedan (??namn) där var det själva luren som 'gjorde om' vanliga inspelningar

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:45:08  Show Profile Send Hotspur a Private Message
mace: Ultrasone HFI?
cyclist: Tack för den!

Edited by - Hotspur on 2004/01/25 22:46:02
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:46:52  Show Profile Send Daffyd a Private Message
mace: Sennheiser, kanske?

Bör kanske tillägga att jag själv är ägare till ett par HD 580: or

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/01/25 22:52:49
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/01/26 :  00:50:03  Show Profile Send Anton a Private Message
cyclist: Rackarns va frän! Man börjar ju snegla om det ändå inte står någon vid sidan om en!
Du vet möjligtvis inte var man kan få tag på konsthuvudinspelningar?
Det vore kul att ha.

/A
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/26 :  01:10:50  Show Profile Send mace a Private Message
Anton, http://www.binaural.com/ sök sedan på typ amazon, själv har jag beställt S.Kings Dimman på cd ISBN: 0671874756 + R Strauss: Also Sprach Zarathustra/Symphony No.3 B00003Q02G

Skall bli kul

Hotspur, Klingar igenkännande

Daffyd, inte Sennheiser Ps, Har Du släkt i Wales?

M

Ps, finns tydligen även Erotik för båda öronen, http://www.geocities.com/minidiscman99/binaural.html
Ni vet vad de lärde + kvinnor (kanske samma sak) säger: 'The biggest sex organ is the brain'

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/01/26 01:19:03
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000