HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jaha - då var man nergraderad....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:43:11  Show Profile Send joakim a Private Message
En beg NAD 320BEE står just nu för stärkeriet. Konstigt nog så känns det skönt att ha ngt riktigt billigt ....

Hur låter det då? Tja - inte allt för illa. Klart värt 2700:-

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:27:24  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!

Kul att det funkar me billigare grejer med! Har just själv gjort en nedgradering modell större. Från Roksan Caspian och Totem Sttaf till Cyrus III och Kef Q1. Vinylspelaren ProJect RPM 9 fick dock vara kvar. Så nu är det källanförstfilosofin om man ser till pengafördelningen.

Nyss uppackade högtalare men det låter absolut mycket trevligt, jag tror och hoppas att ljudet kommer släppa lite bättre allteftersom de blir inspelade. För pengarna jag lagt är jag överdrivet nöjd. Riaan i Cyrusen är nog inte att leka med, det låter riktigt närvarande och fint som det ska. Imorn kommer ett Cyrus slutsteg på posten å biamp borde inte bli sämre iaf...

Frågan är om det är för att jag inte upplevt välljud på ett tag utan bara lyssnat på kassa datorhögtalare

/Micke
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:40:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
Låter bra Micke, hoppas du blir nöjd, som sagt RIIA
steget är mkt fint i Cyrus 3

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:49:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Puh! Det var ju tur att det var din anläggning och inte du själv som blivit nedgraderad
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/23 :  00:09:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det vore ju underligt om den billigare anläggningen inte skulle spela musik.
En tusen ggr. dyrare anläggning är som bekant inte tusen ggr. bättre.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/23 :  00:34:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej Joakim!

Om du nedgraderat dig så får man ju uppfattningen om att du har fått pengar över till något annat - mer betydelsefullt.

Så du kanske inte skulle skriva nedgradera (lite som f95toli skriver). Liver har mycket annat att erbjuda. (!!)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/01/23 00:34:16
Go to Top of Page

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/01/23 :  02:21:02  Show Profile Send Martinez a Private Message
Thorsén: Några kommentarer på Q1:orna? Jag har funderat på att köpa dem men det har inte blivit av. Inte ens en endaste provlyssning.

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/23 :  06:58:38  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har fått pengar över till annat. Men det kommer inte att ha nätbrunn och lukta elektronik.....
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/23 :  09:28:11  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag tycker ibland att lite billigare grejer behandlas lite nedlåtande på detta forum, bla jag själv har i vissa inlägg varit lite syrlig. Faktum är att för PRISET får man väldigt mycket hifi med NAD 320BBE. Andra märken som vi gärna ser lite ner på men som egentligen låter helt ok är Cambridge, H/K, Rotel, Arcam mm. Högtalare skall vi inte prata om.

En annan sak är ju att visst får man oftast bättre kvalitet upp i prissegmentet men frågan är när det slutar vara prisvärt?

Jag kan tänka mig att betala ca 20000Kr för varje apparat men därutöver vete sjutton om det blir så där våldsamt mycket bättre, i alla fall inte i mitt lilla rum. Detta är ju lätt att säga om man nu inte har ca 100000 bagis att spendera på varje del i kedjan för hade jag det så kanske jag hade resonerat annorlunda

Dessutom tycker man ju olika. High end som INTE passat mig är bla Accuphase, Martin Logan. Hifi som inte passat mina öron är Canton, Thule, gamla Naim, Carlson högtalare bla. Det betyder ju inte att dom var dåliga utan att deras sätt att presentera musiken inte passade mig riktigt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/23 :  09:33:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
Dan Brickman

Du har så rätt så, ibland hånar folk en här på forumet
och tror att bara för att man köpt en billigare hifigrej
att man automatiskt har nedgraderat sig, javisst pengamässigt
men det behöver inte vara så ljudmässigt, det har jag flera exempel
på, det är lite trist med alla dem som ständigt prackar ner på
billig hifi, det finns många märken man får mkt för pengarna, tex H/K, NAD, Cambridge mm, och som du själv sa för att inte tala om
högtalare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/23 :  09:38:21  Show Profile Send matså a Private Message
EE jag måste ha missat något. Men Arcam har väl inte blivit dissat särskilt ofta här? Tvärtom tycker jag. Men annars håller jag med er.

Jag kanske har forumets sämsta anläggning med Ego 515 och 414 som surround, Arcam 100, dvd Pioneer 565. Men ändå tycker jag att det spisas härlig musik. Och jag har betalat för allt ca 17 000 kr.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2004/01/23 09:42:08
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/01/23 :  09:57:57  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Vad gäller högtalarna har jag svårt att uttala mej om dem då jag inte bara bytt högtalare, utan även stärkare. Upplever mer och tydligare detaljer nu än innan och det kan säkert bero på RIAA-steget som finns i cyrusen, skall testa det mot det externa Project-steget när tid ges. Det är egentligen orättvist att uttala mej mer om grejerna när de inte ens spelats in så jag får be att återkomma. Det lilla jag hört än så länge imponerar på mej, så mycket kan jag säga.
/Micke
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/01/23 :  10:39:18  Show Profile Send everwake a Private Message
har själv bytt ner mig så till den milda grad att jag inte ens borde läsa hifi-forum, roksan-stärket & copland cdn har hittat nya ägare, blev yamaha surround och sony dvd i stället...och det låter rätt ok faktiskt

försökte dock byta ut högtalarna mot de proson 666SA jag fick med i surround-paketet...har fortfarande mardrömmar om den lyssnings-sessionen... mina gamla snell C/V får fortsätta att dominera vardagsrummet

märkligt nog var det inte bristande intresse eller pengar som var anledningen till nergraderingen, snarare brist på bra lyssningsrum, och det faktum att jag aldrig blev nöjd efter att ha lyssnat för många timmar på bobey 's system...

2 veckor har jag varit "nergraderad" och börjar redan fundera på att experimentera lite med en benchmark-dac och kanske rörstärk
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/23 :  11:46:46  Show Profile Send joakim a Private Message
Kan lugnt konstatera att 320bee är extremt prisvärd och att den utan tvekan låter bra för pengarna.

Sedan får man inte allt för ett lågt pris. Exvis saknar den nätbrunn, högtalarterminalerna tar inte grövre kablage, men är rejält gjorda i övrigt och med pins får man god kontakt. Kraftresurserna är inte obegränsade, men ringkärnetrafon verkar göra ett bra arbete. Överlag är jag positivt överraskad.

Det sista bettet saknas, men å andra sidan låter den varmare än vad jag trodde den skulle göra och "sibilans"-problem som jag trodde skulle finnas verkar vara ganska små.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/01/23 :  12:33:51  Show Profile Send Zamn a Private Message
Själv har jag vart utan min rörförstärkare ett tag nu sedan den gick sönder, och har inte kunnat lyssna alls på nån månad nästan. Köpte till slut en begagnad HK 670 att ha och lyssna med tills jag lyckas lära mig konsten att laga någonting.

Många har haft negativa tankar om den, och jag var minst sagt överraskad när den lät mycket bättre än jag hade vågat hoppas! Nu lät vinylen _mycket_ bättre och dessutom hade jag mer punch i basen, fjärrkontroll och hörlurs-förstärkare som lät som en dröm, allt i samma paket :) Dessutom mycket snyggare design som ännu en bonus. (hade en edison 19, möjligtvis världens fulast förstärkare, om än välljudande)

Nu vet jag inte vilken jag kommer behålla ens.... De lär få gå en rejäl match sen när edisonen är lagad.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/23 :  12:57:21  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Där ser man, ännu en som är possitivt överaskad av H/K 670. Nu bara måste jag ner till Ågrens och lyssna på den.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/23 :  13:01:35  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag blev också positivt överraskad av H/K 670'an - fick den snabbt demad den gångna helgen.
Men, det saknades en del i jämförelse med S.A.T. Amplifix (som egentligen testades).
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:17:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som jag envist påpekat H/K 670 är ingen dålig stärkare för pengarna, idag ca. 3500 ny om jag minns rätt.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:56:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Håller helt med! (Bravo m fl)
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:01:43  Show Profile Send hydra-g a Private Message
3500 på netonnet ja. Jag är mycket nöjd med min, kostar ju runt femrusen hos en del handlare. hlet klart bra köp för 3500. funderar på att köpa deras CD också, HK750? Några åsikter om den?

Berra
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:30:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Larsho!
quote:
Du har så rätt så, ibland hånar folk en här på forumet
och tror att bara för att man köpt en billigare hifigrej
att man automatiskt har nedgraderat sig, javisst pengamässigt
men det behöver inte vara så ljudmässigt, det har jag flera exempel
på, det är lite trist med alla dem som ständigt prackar ner på
billig hifi, det finns många märken man får mkt för pengarna, tex H/K, NAD, Cambridge mm, och som du själv sa för att inte tala om
högtalare

Håller med dig fullständigt, billigare behöver inte betyda sämre. Jag undrar hur mycket dessa personer som prackar ner på billigare Hifi egentligen har lyssnat på grejerna. Som du skriver, så har ljudet på biligare högtalare blivit markant bättre. Har lyssnat på en del modeller mellan 3000-4500kr och så bra låt inte högtalare för dessa pengar för 4,5 år sedan. I de dyrare sortimentet så upplever jag inte samma tydliga förbättringar under dessa år.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/01/26 :  00:46:25  Show Profile Send Zamn a Private Message
Speciellt bra om man får tag på den för 2500kr begagnad i nyskick som jag gjorde, då är det väl knappast nåt att tveka på, även om 3500 ny är väldigt billigt också. Men ju billigare man kan komma undan destå mer njuter man nog av den skulle jag tro!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/26 :  07:15:33  Show Profile Send Flint a Private Message
En frisk och optimistisk tråd. Det är kul att läsa att folk får ut musik ur annat än bara fjollig hajänd. Sen må sponsorer och branschanknutna tycka vad dom vill.

Edited by - Flint on 2004/01/26 07:41:43
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/26 :  09:20:37  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har alltid satt musiken först och får jag välja mellan att spendera 10000:- på hårdvara eller skivor så är jag i skivaffären på studs.

Därmed inte sagt att jag inte njuter av att lyssna på en bra hajänd anläggning.

Men tyvärr hamnar man lätt i funderingarna över vad som borde kunnat låta bättre och detta fenomen verkar tillta med prislappen på anläggningen.

Lite billigare prylar och man accepterar skavanker. Och kanske till-och-med konsterar att det låter ju helt OK fast att det är billigt. NADen låter helt OK, men det är väl kanske inget man skriver hem till morsan om. Dessutom tror jag att lillen/lillan kommer att uppskatta golvvärmen i hallen som pengarna som blitt över gått till mer än en "hajjeränd" stärkare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000