HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 XLS10" med dubbla slavar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:12:42  Show Profile Send jonsson a Private Message
Nu är jag där... Nu ska det byggas subbar...
Skall vara ledig hela nästa vecka och uppgradera rumsakustik/estetik.. Men som sagt, två subbar skall byggas med dubbla slavar, Har program att simulera i, menjag får det inte att funka!! så jag frågar så här:
Vilken volym skall jag sikta på??? Hifikaraktär eftersökes,torrt och rappt och tight asså...
slavarna är 265grammarna men det har ju föga betydelse...
Snälla hjälp mig med detta..Något rådvill och måste göra ritningar till sågningen VÄLDIGT snart....typ helst idag... men imorrn går åsså bra....

Så: volym och slavvikt???någon???

SNÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLLA

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:40:44  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag har en 10 + slav av samma märke som du. Jag har 28 liter och den är lite för stor . Har jag inte helt fel så skall du ha ännu mindre låda.


Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:38:01  Show Profile Send jonsson a Private Message
OK...Nu blev det inte roligare... Enda jag har hört innan är en teori av avr7000, och den säger tvärtom...illa..
nån mer som kan styrka nån teori här???

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:41:58  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Ring ner till Ljudia dom har provat olika kombinationer.


Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:09:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
Läs appnoten på D-S-T. Man kan ju tycka att Peerless själva borde ha lite koll och de räknar på 20 liter med en slav och 600 g vikt. Dubbla slavar borde ju dock kunna köras i mindre låda tycker man men jag vet inte om det stämmer.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:19:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
UrSv: Jo den texten är förtroendeingivande.. synd att de inte hade en notis om dubbla slavar
det här är lite för avancerat för mitt huvve, mina tankebanor tillåter än så länge bara denna teori:
dubbla slavar ger kort och gott halva utslaget men en viss justering av vikten,typ dubbla/halvera,för att bibehålla avstämning. jag har inte studerat några formler för det här så jag vet inte vilka variabler som används...

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:23:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
för att då krångla till det här så tipsar avr7000 mig om att öka lådvolym 40% för att behålla avstämning,dvs 20liter enkel slav= 28Liter dubbla slavar.... Och UrSv + Carl-M tror på det motsatta!??? hehe det här blir kul å bena ut...


När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/01/23 :  10:38:35  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Om jag inte mins helt fel så är 20l i DST application note bara en volym som dom dragit till med för att se vad elementet kan åstadkoma i just 20l. Det påstås inte att det är den optimala volymen för 10"XLS + slav.

Om du har brottom så gör lådan 30l, det är lättare att minska volymen än att öka den..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/23 :  11:04:17  Show Profile Send jonsson a Private Message
Nä det är ju sant Ionizer.. artikeln/skrivelsen syftar ju till att teoretiskt testa/bevisa att XLS10 klarar 105dB@25Hz vilket den gör i 2/3 utav fallen, den missar på sluten konstruktion dock fanns väl utrymme vad gällde konutslag att eq:a upp lite... eller minns jag fel....

Åter till ämnet: Ingen som vet nåt program FÖRUTOM winisd.beta( som inte funkar för mig hemma...) som simulerar låda och avstämning med PR????? det verkar ju inte komma fram några direkta sanningar eller rekommendationer ur det här så jag får väl leka hemmma ikväll...

Men ni som har XLS10" med slav kan väl iaf skriva vad ni har för volym och vikt på era konstruktioner!? SNäääääälla

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2004/01/23 14:05:05
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/23 :  14:17:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo lspcad har jag. Där kan man simulera ABR, slavbas asså. Jag har inte jobbat så mycket med det för jag tror transientresponsen blir slö med slavbas.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/23 :  14:31:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Fast det verkar svårt att simulera dubbla slavar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/23 :  15:30:38  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Enligt Ljudia blir basen bättre med slav. Basen blir enklare för steget att driva vad jag har hört.


Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/23 :  15:43:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag fick fram en 196 l stor låda med en likadan xls som slav. Då blir det djupaste basen. Mindre lådor ger en peak vid 50 hz. Det som blev en smula underligt är group delayen alltså hur resonant basen är. Jag kan bara tolka resultatet som att djupaste basen blir lite diffus.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:28:04  Show Profile Send MrT a Private Message
Har för mig att Unibox kan hantera flera slavbasar.
http://www.danbbs.dk/~ko/ubmodel.htm

Tror också att du bör öka lådvolymen när du har dubbla slavbasar (om du vill få samma avstämningsfrekvens som en slav ger), men kontrollera vad som händer i Unibox när du har flera slavbasar.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:35:48  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Nu har jag rotat i mina hifitidningar och hittat ett byggprojekt som HighFidelity gjorde nr 3 2002. Då använde dom 12" xls + 2 slavar volymen på lådan var 26 liter. Alltså borde 10" ha mindre.

jonsson

Försök att få tag i detta nr av HighFidelity står mycket om det projektet där.


Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/23 :  17:17:11  Show Profile Send jonsson a Private Message
Stort tack för intresset killar!!!!!

Unibox var det!!! skall försöka få hem det illa kvickt när jag kommer hem i kväll!!!
HighFidelity nr3-02 OKI!!!

Än en gång stort tack...
Får hoppas lokala snickarn är snäll och kan ta en blixtorder på Måndag eller nåt...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/23 :  19:29:24  Show Profile Send pak a Private Message
jag har 10" xls med 400g slav i 36liter.det var det bästa sa de på hifikit när jag köpte.jag vet inte,men jag tycker att basen blir lite för fet för hifi.hembio passar det perfekt till men den skulle nog va mindre till hifi,ska försöka bygga ny låda nån gång när jag känner mig överenergisk.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/23 :  20:01:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Hum problemet är att jag inte har kommit på hur jag ska ladda den passiva radiatorn med massa därför blev volymen lite stor.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/23 :  20:10:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo nu fick jag till det. 40 l 2 st 400 gr slavar. 100 dB vid 27 hz.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/23 :  20:19:22  Show Profile Send jonsson a Private Message
Har fått igång Unibox...

Pak: Din låda har ett ganska lågt frekvenssvar... börjar typ inte dyka förrän vid 17 hz... men du får ge tusan i å mata den me 300watt för då kroknar drivern vid 28hz! vid 250 watt bör den klara sig, men slaven ger sig då vid 17-18Hz...

Nu har jag ännu mer frågor: Vad tusan är step response?????? hur ska det se ut för att vara bra????

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/23 :  20:39:11  Show Profile Send jonsson a Private Message
går ju å få till snygga kurvor vid typ 26 liter men då får jag typ hänga på ett halvkilo!!!!!! på slavarna... EXTRA alltså utöver 265gram.... Någon övre gräns att rekommendera???? hur mycket får man hänga på utan att det kan påverka kvaliten????

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/01/23 :  20:52:09  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Kolla vad den tyngsta man kan köpa väger, så mycker kan man garanterat hänga på iallafall.

Men krävs det orimligt höga vikter så är det nog nånting i simuleringarna som är fel. När frekvesnsvar och konutslag ser bra ut så kanske group delay är åt H-vete, och när den är bra så har man "fukkad" fas. Många saker att hålla reda på..

Efterssom slaven beter sig ungefär som ett basreflexrör där massan motsvarar rörets längd så verkar det iallafall rimligt att du måset ha ganska många gram, precis som rör blir längre om man har dubbla.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/23 :  21:29:21  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ionizer: Om man tittar i bekrivningen på Ljudia/hifikit vilket det nu var!? så står det slav 265-600gram... kanske syftar till vikten på den stora tolvan och lilla tian... jag vet inte.... GRRRRR jobbigt, finns ju ingen groupdelay i UNIbox....
åsså hittar jag ingenstans där man köper vikter till slavarna...


Någon svara på frågor???

vad är step response?? hur ska det se ut om det är bra???
Maxvikt på slaven???

Jag vet att jag är jobbig så här på en fredagskväll men snäääääääääääääääälla någon, jag får ingen ro innan jag får till det här skapligt...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/01/23 :  21:48:44  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Om du kollar hos DST så borde det gå att hitta vilka vikter man kan få på 10" slaven, men 600g låter bekant..

Vikterna behöver du inte köpa där, bak på slaven finns ett skruvhål (m6, m8, nåt sånt). Där skruvar du helt enkelt fast en bit järnskrot med lämplig vikt.

För experimenterande kan det fungera med modellera :)

Stegsvaret ska optimalt se ut som ett steg, alltså så snabbt som möjligt närma sig noll och stanna där med så lite svängningar och liknande som möjligt.
Vad som är rimligt och acceptabelt för en subwoofer har jag därimot ingen koll på.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/23 :  22:50:34  Show Profile Send Carl-M a Private Message
När jag köpte min slav var det vikter med. Sen tror jag inte man ska titta på siffror så mycket. Jag skulle bygga en liten låda typ 20-22 liter. Eftersom Hifidelity hade 26 för 12" med 2 slavar. Du ville ju ha en musikalisk bas.


Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/24 :  00:02:44  Show Profile Send jonsson a Private Message
Carl-M: Jo det är ju faktiskt sant... Musikalisk är ju ledordet här, djupt.... ja25 hz är ju fortfarande djupt, det behöver ju inte gå spikrakt till 18.... huvva svårt svårt.....

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 2.19 sekunder. Snitz Forums 2000