HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensatorer i signalväg... Tips...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/01/22 :  17:46:55  Show Profile Send zahnn a Private Message
Håller på och skissar lite på en förförstärkare baserad på OPA2134 som matchar min ZapPulse 2.1, och jag skulle vilja veta vilken sorts kondensatorer som är bäst (minst sämst ) att ha i signalvägen. Vet att man helst inte ska ha någon alls, men bandbredden är tillräckligt bra ändå... och jag vill inte ha in/ut DC, eftersom det inte är så bra för högtalarna, och pulsarna har full förstärkning vid DC...

Förslag på bra 1 och 2uF 63V= polyester/polypropylen/plast-kondingar alltså... Inte alltför högt pris. Jag vill inte lägga hälften av budgeten på kondingar...

[z]

I like boolean logic
NOT

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:09:35  Show Profile Send Zombie a Private Message
kolla Elfa

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:14:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det beror både på budget, öron och din religiösa läggning tror jag.

Skulle nog föreslå rimliga alternativen:
1. RIFA PHE450 på 2u2 från ELFA 65-564-27 är bra. SEK 40 per styck.
2. RIFA SMR på 2u2 från ELFA 65-552-62 skulle jag kunna tänka mig är bra. SEK 30 per styck.
3. Mundorf MCap 2u2 från Ljudia 620867. Kan nog vara rätt OK. SEK 34.

Testa kanske även dubbel BG N på 4u7 eller så antiparallellt. Skall vara trevligt finns det de som säger.
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:17:41  Show Profile Send zahnn a Private Message
Zombie:> Jodå, det har jag gjort... tänkte mest kolla om det fanns någon som hade något tips... Har redan valt kondingar på elfa, men om det fanns någon som visste någon bra konding som var bättre än elfas så hade det varit bra... tänkte främst på Audyn Cap och liknande...

UrSv:> Tack... skall kolla på dem. Lagom budget... Det religösa är det inte så mycket med, men det känns ändå bättre att RIFA:s kondingar sitter på pulsarna också... Elfas blir det nog, Ljudia ligger för långt bort, och då blir det minst dubbla priset med frakt och sånt... Slipper det på Elfa, eftersom man är begåvad med att bo nära malmö...

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2004/01/22 18:35:43
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:31:47  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag skulle nog köpt Elfas SCR 2u2 250v för 30 kr 65-470-46

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012665.htm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:39:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ljudjesus, SCRerna är också ett alternativ om det inte vore för sömnsvårigheterna som orsakas av att "alla" rapporterar att de låter illa och har hemska mikrofoniproblem. Taskig lindning tydligen.
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:56:59  Show Profile Send zahnn a Private Message
Då är SCR:erna alltså inget bra alternativ...?

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:01:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bra och bra. Tror säkert det skulle funka bra. Jag körde dem själv innan jag bytte till BG N i mina gainkloner. De har dock väldigt dåligt rykte även om de förr hade väldigt bra rykte...

Edited by - UrSv on 2004/01/22 19:02:23
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:20:56  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Ok! Känner inte till de problemen. Jag kör med dom i alla mina signalvägar och det har fungerat kanon. Mikrofonin tycker jag låter konstigt att dom har eftersom Lácoustic har dessa i sina passiva delningsfilter i sina MTD112 och MTD108 lådor. Bättre PA-lådor finns inte på marknaden idag och priset på dessa lådor gör att jag tror inte dom har kompromissat (eller hur det stavas) något.
Men jag ska inte svära på det så du kan ju ha rätt!

Edited by - Ljudjesus on 2004/01/22 20:21:59
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:42:31  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Kan det bero på att jag har scr kondingar i min hörlursförstärkare som ena kanalen plockar upp någon störning (ca 60hz)?

Är icel ett bättre alternativ?
Länkar till icel på elfa:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012667.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012668.htm
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/22 :  21:45:42  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Micke, tror du inte att störningerne er 50 Hz från strömforsyningen?


/U.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:04:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Micke E:
Det kan det ju vara så men som CarrotMan skriver brukar det ju bero på annat om det är ca 60 Hz (normalt ca 50 Hz i Svedala).

Jag brukar bedömma en plastkonding efter flera saker men en av de viktigaste parametrarna tror jag är förlustfaktorn. Rent maggropsmässigt känner jag att Icel är Usel men det kan säkert finnas andra uppfattningar och jag hade definitivt valt SCR före Icel. RIFA före båda. Gubbarna på RIFA är inte religiösa audiofilbrunnäsare utan folk som gör goa kondingar.
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:12:03  Show Profile Send TQWT a Private Message
När det gäller kondensatorer och audio kan jag rekommendera Cyril Batemans artikelserie i ELECTRONICS WORLD som gick nu under förra året. Han har gjort en hel del mätningar på olika typer av kondensatorer. Speciellt intressant var November nummert 2003 där han går igenom de olika kondingarna i den klassiska Hitachi Mosfet 100W konstruktionen( en liten sektion om rör var det oxå) . Han avlivar en del gamla myter om distorsion.
Det kanke inte är så många som läser den blaskan längre, den blir tunnare och tunnare för varje nummer tycker jag.
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:18:01  Show Profile Send gustav a Private Message
Det är helt skilda krav på en kondensator som det går mycket ström i (t ex delningsfilter i högtalare) och en signalkondensator som det går mycket lite ström i.
En polyesterkond med tillräckligt stor kap räcker gott.
Elfa har 75-506-77 2,2uF för 7,64 kr
/Jonas
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:52:17  Show Profile Send Guru a Private Message
Vart köper man BG kondingar i Sverige ?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/23 :  10:11:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tror BG är svårt i Sverige. Audio-Consult hade förr om jag inte minns fel men jag vet inte om de finns kvar eller om jag bara blandar ihop det. I Danmark kanske har kvar:

http://www.audioconsult.dk/

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/23 :  11:30:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vill ni höra min åsikt?

Det är viktigt att välja komponent med tanke på uppgift.

Om vi stannar till kopplingskondensator så säger jag på fullt allvar att kondensatorer av morderna plastyper utgör en liten del i förvrängningskedjan. Störst inflytande har halvledarna. Små 1 uF/63 V polyester är överraskande bra. Litenheten är ofta en fördel ur ett HF-perspektiv (hög resonansfrekvens = bra).

Ur elektrisk synpunkt är polyester en av de sämsta men vad innebär det egentligen? Jag tror att vi åtminstone kan slå fast att keramiska kondingar (flertalet typer) ska undvikas i signalvägen.

Sen ska man faktiskt gilla det man gör. Gillar man till exempel de svindyra och ultrabra Electronic Concepts (som sitter i krävande militära applikationer) så ska man ta dessa. Det gäller allstå att sila bort det uppenbart olämliga typerna som i dag inte är så många.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=8221&highlight=

Summa summarum: Börja med polyester och byt om du är svårt missnöjd med resultatet.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/23 11:37:22
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/01/23 :  13:20:53  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har några rifa PEH 420 polyprop 1uf och 2,2 uf för ngn krona om du är intresserad, dock med hög spänningstålighet så dom blir lite stora.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/23 :  13:33:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Högre spänningstålighet låter bättre tycker somliga. Hugg zahnn, hugg innan det är för sent!
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:15:34  Show Profile Send zahnn a Private Message
cittroman:> Du har pm...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/23 :  17:28:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
När jag tänker efter så har jag en kasse med blå RIFA kondingar.... kanske inte full kasse men en hel del....någonstans.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/23 :  18:05:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Men P-A, varför har du inte sagt det? Skicka ett mail med vad du skall ha för en påse blandat och gärna vad det är för typ...

Edited by - UrSv on 2004/01/23 18:05:29
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/23 :  18:39:52  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
P-A:

Eller ännu bättre, lägg upp listan under säljes så alla kan ta del av det! Är oxå intresserad och säkerligen många fler med mig!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/01/23 18:41:13
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/23 :  19:44:24  Show Profile Send Micke_E a Private Message
UrSv & CarrotMan, nej jag tror inte att det kommer från strömtillförseln eftersom det bara är i ena kanalen och jag har testat med en annan strömkälla och störningarna är kvar.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/23 :  19:50:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Micke_E:
Då är det nog ett jordningsproblem...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/01/23 :  22:16:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
zahn du har PM.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000