HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behålla vinylspelaren ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:12:15  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jag har ur garderoben grävt fram min gamla Hitachi PS17 skivspelare.
Den användes i slutet av 70-talet och min fråga är om ni tror att den står sig.
Mina två alternativ är:
behålla hitachin, byta pickup, dämpa chassit samt antagligen skaffa en RIIA-stärkare.
Kostnad ca 3.000 ?

Köpa en bra budgetspelare (vilken ?, begagnad ?) och i så fall vilket märke ? samt ett nytt RIAA steg (Pro-Ject Debut II Phono har inbyggt steg men är den bra ?).
Kostnad ca ?????

Jag vill gärna höra mina gamla miles davis,egba samt weather report från 80-talet men jag vet inte om jag är (blir ?) samma vinylfantast som man uppenbarligen kan hitta här på forumet så budgetalternativet är nog vad jag tror är inriktningen.
Vad är era goda råd ?
Elektronik i övrigt är Primare pre30 förförstärkare + A30.2 slutsteg

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:35:33  Show Profile Send Per a Private Message
jämfört med det du har och vad du tänker ta dig för så kan jag varmt rekommendera en projekt. den är faktiskt helt ok.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:35:48  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Hitachi, det låter som o m du får bättre ljud med en ny
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:38:41  Show Profile Send Poe a Private Message
Project Debut II med RIIA-steg hamnar på runt 3 papp. Det borde vara ett bättre alternativ ljudmässigt.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/22 :  14:58:01  Show Profile Send binmarv a Private Message
Kan inte svara för om en nyare låter bättre för den prislappen. Men jag fick en gammal Pioneer, oxå från 70-talet, av svärfar. Jag bytte pickup, en billigare Project för runt 700 spänn, ny rem och ett RIAA-steg begagnat, Musical Fidelity X-LP för 800. Tycker att det låter alldeles utmärkt och nostalgin finns kvar i o med den gamla maskinen. Det kostade mig lite över 1500 och jag tycker att du oxå bör kunna hamna där.

Jag hade inga LP-skivor sen innan, kastade av nån knäppt anledning i början av 90-talet med skivspelaren. Nu har jag införskaffat en hel del. Det är en annan känsla och låter bättre än man kan tro.

Det där med att dämpa chassit var jag inte med på. Förklara gärna för en okunnig stackare inom vinylområdet...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/22 :  15:18:25  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Binmary:
Efter en del läsande på internätet här o på tnt-audio.com har jag förstått att om man klär chassit invändigt med bitumen mattor (där det går ) samt pular i en massa fästmassa i tomrum så blir det mesta bättre. Tydligen så blir definitionen bättre tack var att resonanser och andra effekter flyttas från audioområdet samt dämpas.
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/01/22 :  15:57:16  Show Profile Send erik olsson a Private Message
personligen så inhandlade jag en project debut II (dock den vanliga utan riaa-steg). jag kör den tillsamans med en nad 304 (inbyggt riaa-steg) ett extra slutsteg (velleman byggsats, mosfet klass a) och ett par b&w 602 s2. ljudet är ok, inte mer. jag tror att ett annat riaa-steg än det inbyggda i min nad skulle gör stor skillnad för mitt ljud.

poängen med mitt inlägg var att kommentera att projekt debut är en helt ok skivspelare. men frågan är om man ska du ska köpa den vanliga och skaffa externt riaa eller den med inbyggt. jag tror på separat.

förövrigt tycker jag att debuten är riktigt snygg i pianolackvarianten (den svarta, de andra färgerna är lite svulstiga). lacken kostar iof 400 extra men jag tycker det är värt det.

"jack just left town"
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:28:33  Show Profile Send gurin a Private Message
Köp inte en skivspelare med ibyggd grammofonstärkare. Du kommer att ångra dig när det börjar rycka i uppgraderingstarmen. Det är en väldig skillnad mellan de billigare riia-stegen och de som går att få beggade för 5000 kr. Ännu ett jättekliv får du vid 20 papp. Att komma över en bra grammofonförstärkare är en lycka och kan göra en vinylfantast av alla digitaltyper. Det är i alla fall min övertygelse. Här gäller det alltså att inte låsa fast sig i något som inte går att uppgradera.

Vill du bara pröva så köp något billigt men se till att inte låsa fast dig. Hade själv en billig projekt ett tag. Jag monterade en ortofon MC 30 super på den och kopplade ihop den med en bladelius grammofonförstärkare. Det lät riktigt bra. Har i dag en Wilson Benesch kopplad till en Dynamic Precision men jag vill ha en Pass-riia.

mvh/gurin

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000