HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ZAPsolute Mk4.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:24:01  Show Profile Send qwert a Private Message
Någon här som lyssnat på detta slusteg? Verkar ju vara prisvärt...

Tyvärr läste jag någonstans på nätet att det inte funkade så bra tillsammans med rörförsteg. Kan det stämma?

Hi-fi OCH musik

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:28:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har ett dylika, kanonsteg om du frågar mig. Har också hört liknande ang. rörsteg. Jag var själv sugen att testa ett rörsteg tidigare. Tror det finns någon på forumet som kör(iaf testat) Zapsolute med rörsteg och det fungerar. Jag köpte dock ett transistor med "rörljud" och det är en klockren kombination.

Zapsolute steget är absolut topptestat i en norsk tidning tror jag det var med ett Conrad Johnson rörförsteg för något år sedan. De beskrev upplevelsen med magiska ord. Därav mina funderingar att testa rörsteg, jag kollade främst efter ARC steg då Conrad Johnson är ganska dyra, men det finns ju andra typ Copland osv.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/01/21 23:29:11
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/22 :  00:07:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag äger också ett och är väldigt nöjd med ljudkvaliteten. Skälet till svårigheterna med rörförsteg är att det har en låg ingångsimpedans som många rörförsteg kan ha svårt att driva fullt ut. Resultatet kan bli ett lite tråkigt, basfattigt ljud.
Två lösningar finns
1 Köp ett transistorförsteg/rörförsteg med extra bra drivförmåga=dyrt
2 höj ingångsimpedansen vilket kräver en konding + motstånd på ingången. LC vet vad du behöver.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/01/22 :  00:13:42  Show Profile Send filkingian a Private Message
StefanB här på forumet har kört rörhybridförsteg med ett Zapsolute....

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/22 :  00:34:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
filkingian - Var det verkligen ett Zapsolute och inte Zappulsarna (digitala - lätt förvirrande)? Ja, bäst vet han nog själv och kanske själv meddelar sin erfarenhet.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000