HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låter hembrända cd-skivor sämre än originalet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:14:19  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej på er!

Med risk för att göra bort sig! Har sökt men inte hittat en tråd om detta ämne... Låter hembrända cd-skivor sämre än originalet?
-Ja, hur är det med den saken? Tycker själv att det är väldig skillnad ibland, men är det placebo? Om det är sämre ljudkvalitet, vad beror det på? Tycker att en digital kopia borde vara just det, en exakt kopia… Om det nu finns skillnader, vilken typ av brännare ger bäst resultat? Tacksam för era synpunkter…

Mvh Sebastian

Ps: Har även hört cd-masterskivor i original och tycker att de låter ”mer” hel enkelt!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:29:04  Show Profile Send Matrixen a Private Message
De kan vara både bättre och sämre. Det beror på blanda annat kvalitén på det reflekterande skiktet.
Go to Top of Page

NM
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:34:26  Show Profile Send NM a Private Message
Håller med Matrixen, men det är nog så att det oftare blir sämre än bättre. Slutresultatet beror dels på CDR- skivan och dels på CD-spelaren.

-nisse
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/22 :  00:52:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Logiskt sett borde ju kopiering öka risken för fel, men hur mycket, eller litet, beror nog på vad som ovan sagts.

Bravo
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/01/22 :  01:04:03  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Det var ett tag sen forumet startade ! När du söker - klicka i "Archived" så får du detta tex på jitter som sökord:

Blir en CD-R-kopia lika bra som originalet? ;-)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6293&SearchTerms=jitter



/j

Qui habet aures audiendi audiat

Edited by - jonte0 on 2004/01/22 01:07:05
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/01/22 :  08:34:35  Show Profile Send zahnn a Private Message
Har testat och märkt under spelningar på discon och fester (halvseriös hobby) att man tappar både upplösning och tryck, speciellt i basen, när man bränner snabbare. Är ju ganska tydligt med en såpass kraftig anläggning. 4 st 18" skojar man inte bort...

Har haft med originalskiva och ett flertal brända med samma låt på från just den skivan, och det är stor skillnad på original och skivor brända i 4x eller 8x. Vid 2x är det liten skillnad, och vid 1x har det enligt vad jag kan höra ingen skillnad alls...(det är det naturligtvis... lite fel blir det alltid) Dessa test har utförts under soundcheck, och inte när det har varit mycket folk i lokalen... Dessutom har det varit blindtest. Dubbelcdspelare och mixa över till den andra kanalen utan att veta vilken som var vilken skiva. (Någon annan har gjort själva bytet av skivor o dyl.)

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/22 :  09:09:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
När jag testade för en tid sedan att bränna en skiva tyckte jag inte att kopian lät lika bra som den pressade som köptes i butik.Jag använde en Plextor brännare och skivorna var TDK.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/22 :  09:21:35  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Nej bravo !

Generellt är detta en unik egenskap hos digitala media att det går att skapa en förlustfri kopia i oändlighet.

Annars skulle jag säga att den både kan bli bättre eller sämre men oftast likvärdig
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/22 :  09:51:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
När jag bränner med en HHB brännare i 1X hastighet med deras audioskivor i guld med en bra digitalkabel får jag bättre kopior än orginalet !!!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/22 :  09:58:58  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Hur kan något låta bättre än dess ursprungskälla? *förvirrad*

Eller möjligtvis om samma data lagras på en "bättre skiva" än den man köpte kanske?

Intressant tråd.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/01/22 10:01:39
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:04:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du har helt rätt, det kan aldrig bli en bättre signal om man inte använder ommixning eller liknande, men du kan få en så exakt kopia som möjligt och spelar du in den på en skiva med bättre reflektionslager kommer det låta bättre på kopian..
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:15:53  Show Profile Send razor a Private Message
Detta är ett ämne som det råder viss förvirring kring, särskilt jitter. Se gärna länken nedan för information:

http://www.cdrfaq.org

Det är ganska svårt att göra en exakt kopia av en audio-cd, beroende på att det inte finns något bra sätt att börja läsa från en exakt position på skivan (till skillnad från cd-rom, där en större del av skivan används till checksummor och felkorrigeringskoder). Detta behöver dock inte nödvändigtvis betyda att kopian är sämre, bara att det inte är identisk.

Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:41:52  Show Profile Send bobey a Private Message
Har nyligen gemfört en massa kopierade CD samt DVD med original CD och DVD. Det jag var ute efter var att analysera antal C1C2 errors på CD samt PIPO på DVD. Det jag märkte var ganska intressant. För det första så beror antal fel mycket på media och hastighet samt brännare. Brännar man med 1 eller 4ggr så blir det nästan alltid färre fel. Bränner man på brandname media så är de generellt sett bättre än noname bulk. Jag har dock inte testat skivor gjorda specefikt för musik. Här är lite resultat.

Vad gäller originalskivor så varierar kvaliten betydligt. En living stereo "Gold CD" jag testade hadde t.ex <10 C1 errors medans en ny samlingsskvia hade runt 200 C1. Kopior av "Gold CD'n" hamnade runt 20 C1 vid låg hastighet och upp till 600 vid snabbare brännhastigheter. Ingen skiva hadde dock C2 varelse bränd eller orignal CD. Därimot fick jag PO (Parity Out) errors på en del DVD-kopior med dåligt media samt 4x bränning.

DVD varierade också i kvalite på orginalen men det hör ju inte riktigt hit (Hififorum alltså).

I slutändan kom jag fram till att vad gäller CD och bränning så bränner jag i 1ggr med mörkt media (guldfärgade är svårlästa i vissa spelare, grön eller mörkblå är bra). Jag bränner med min Yamaha FW1 i recodring quality mode då den ger minst C1 fel. Får skivan mer än 40 C1 eller 0 C2 så är det bara att göra om. Sen kan man fråga sig om det är en hörbar skillnad (jag tveksam till om du inte får allt för många fel dvs).

Bör påpekas att alla skivor jag testade var ny och inte repade vad ögat kunde uppfatta i vilket fall. Sen får man tänka på att en cd-r kanske inte håller så värst länge samt att de repas mycket lätt.


// bobey

Edited by - bobey on 2004/01/22 10:42:09
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:44:16  Show Profile Send paddan a Private Message
För 4-5 år sedan, läste jag ett test i en tysk hifitidning. De kopplade upp en riktigt seriös anläggning med separata dac:ar och kopplade en mätutrustning till denna.
På den bäst gjorda kopian (som för övrigt var Fuji:s skivor) kunde man mäta ca. 500 fel, jämfört med originalet. Vad det var fler för media kommer jag inte ihåg (testet var egentligen ett mediatest med ca 20 olika märken), men närmsta "konkurrent" hade ca. 2000fel.
Huruvida man kan höra alla dessa fel vill jag låta vara osagt, och 500 fel av 44100Hz*16 bitar är ju inte så väldigt mycket.

Jag tycker själv att man mister dynamik när man bränner i högre hastighet och jag kan även märka skillnad om man har gjort kopia på kopia på......
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:44:28  Show Profile Send paddan a Private Message
För 4-5 år sedan, läste jag ett test i en tysk hifitidning. De kopplade upp en riktigt seriös anläggning med separata dac:ar och kopplade en mätutrustning till denna.
På den bäst gjorda kopian (som för övrigt var Fuji:s skivor) kunde man mäta ca. 500 fel, jämfört med originalet. Vad det var fler för media kommer jag inte ihåg (testet var egentligen ett mediatest med ca 20 olika märken), men närmsta "konkurrent" hade ca. 2000fel.
Huruvida man kan höra alla dessa fel vill jag låta vara osagt, och 500 fel av 44100Hz*16 bitar är ju inte så väldigt mycket.

Jag tycker själv att man mister dynamik när man bränner i högre hastighet och jag kan även märka skillnad om man har gjort kopia på kopia på......
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:51:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag´kan dock nämna att de HHB skivor jag använt inte har varit nått som helst problem att läsa i nån spelare, dock så är dom av den högsta kvalitet man nog kan få idag och kostar därefter... men skivorna och hastigheten man bränner i är nog det som har den största inverkan på ljudet...
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:46:29  Show Profile Send Woland a Private Message
En modern normalpresterande CD-spelare klar av att läsa hembrända skivor. Den brännare du använder bör inte ställa till med några problem. Jag använder brännaren som finns i min bärbara dator och det blir aldrig några fel. Bränner 24x hastigheten. När jag även bränner dataprogram fungerar det också utmärkt. Det missas aldrig en enda "bit". Då skulle programmen ju inte gå att installera.
En musikCD går inte att att skilja från orginalet. Varje "bit" är ju korrekt. En digital kopia är alltid identisk med orginalet.

Vad som kan ställa till det är dålig råvara. Har fått CD-r sändningar ibland där bara varannan skiva gått att bränna på. Mycket ojämn tillverkningskvalitet alltså.
Kör nu med Verbatim, utan några som helst problem.

Mvh
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/22 :  15:49:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
De skivor som jag bränner har jag för att spela i bilen eller på någon bärbar utrustning och där hör jag ingen skillnad mellan skivorna. Och den andra anledingen till att jag spelar brända skivor är att jag har kopierat över en del av mina LP till CD skivor, för att det skall vara enklare att hantera för , bla mina barn.
Jag har inte gjort några seriösa tester för att höra skillnaden på brända och orginal CD-skivor. Men som vissa skriver i tråden så är felprocenten beroende av brännhastigheten. Jag vet att Yamaha hadde en brännare som hadde ett specielt brännarläge för audioskivor. Det fungerade så att man gjorde groparna längre för, så att lasern skulle hinna läsa bättre . Men i de tester som jag läste om den spelaren så var det ingen av de som testade som kunde upptäcka några skillnader i ljudet, mellan de olika brännarlägerna.

Informationen (datat) läses olika på en musik CD och en data CD. PÅ Misik CD så finns det ingen möjlighet att läsa om data som inte har lästs rätt från skivan, detta fixas till efteråt av korrektionskretsarna. Däremot en data CD så kan informationen läsas flera gånger tills den är korrekt, eller så får man ett meddelande om att den inte går att läsa.
Så det går inte att jämföra hur man avläser musik CD med data CD. DVD fungerar på samma särtt som data CD, dvs att informationen avläses flera gånger om det blir fel på avläsningen .

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/01/22 16:06:18
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/01/22 :  16:24:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ni har vistats här på hififorum i månader/år etc, ändå har ni inte lärt er nånting! eller hur?

Det har tjatats om stabil avläsning i hundratals trådar, ni har tjatat om kuddar, spikar, fan vet allt. Hur tror ni att en billig transport (känner igen ordet va?) läser i 48X hastighet? Klart att den inte läser perfekt. Audio CD kan bara läsas in en gång, blir det fel, då går inte transporten tillbaka och kollar, utan den spinner vidare.

Att det ändå blir ok avläsning i 48X är ett under, det kanske borde vara en väckarklocka åt hifitillverkare, eller åt folk så att de ska skaffa sig revaxör.

Edited by - yalpa on 2004/01/22 16:36:47
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/22 :  17:02:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
yalpa: Jag förstår inte vad du menar med "avläsnig i 48X". Pratar vi inte om att spela av en bränd CD i en vanlig CD spelare?

Även en Data CD spelare läser en CD-Audio skiva (red book) i 1X hastigheten.
Jag använer ett program för att låsa hastigheten på min dator cdspelare till 1X hastigheten, så att den skall bli tyst, när jag spelar musik CD på den.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/22 :  17:25:39  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Sist jag brände av en skiva med en dator brännare på bra CD-R skiva i lägsta hastighet så märkte jag en STOR skillnad. Skivan var Kari Bremnes Svarta Björn som är riktigt väl inspelad, så det var väldigt lätt att höra skillnaden. Kopian hade inte alls samma detalj och dynamik.
Skulle vara roligt och jämföra med en riktig Audio brännare.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/22 :  17:36:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Varje data ram (eng: frame)innehåller 588 bit (per kanal), men endast 192 bitar (6*16*2) används för att lagra musikinformation. En del av dessa "övriga bits" (parity bits) används för feldetektering. En CD spelare använder mycket ett avancerad feldetekteringssystem, som beskrivs i detalj i en bok av W. Peterson, Error-Correcting Codes, MIT Press.

1 sync word 24 bits
1 subcode signal 14 bits
6*2*2*14 data bits 336 bits
8*14 parity bits 112 bits
34*3 merge bits 102 bits
TOTAL 588 bits


Om inte felkorrigeringskretsarna klarar av att återskapa den riktiga bitföljden så finns det ytterligare en metod som kalla interpolering, där man gissar sig till vilka bitar som skulle varit med från början.

Det är kanske då man börjar höra skillnad på skivorna?


Om inte detta heller lyckas så blir det avbrott i musiken (eng:muting)

75 blocks läses per second, varje block delas till 98 24 byte ramar (eng: frames).
Ramarna (eng: frames) avkodas (eng: Modulation system) med EFM (Eight to Fourteen Modulation)*, CIRC (Cross Interleaved Reed Solomon Code) kodning är ett tillägg för att kunna hantera felavläsningen.

edit: Min dator hängde sig så fortsättningen på min text försvann, återkommer när jag är på hummör att fortsätta skriva.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/01/22 17:45:02
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:57:50  Show Profile Send qsecofr a Private Message
det går visst att få en bättre skiva än orginalet sett ur din CD spelares synvinkel.

CD-rom läsaren är mycket bättre på att läsa in CD skivan, den kan dessutom prova att läsa om osv.

Din vanliga CD spelare är som den är.

Edited by - qsecofr on 2004/01/22 20:00:49
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:21:32  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Mycket intressant diskussion. Jag har en cd-spelare som skall lämnas in på lagning för att den inte läser brända skivor och vissa andra skivor (slumpartat) på ett korrekt sätt. Problemet är intressant eftersom ljudet inte stängs (hackar) utan knastrar eller brusar, kontinuerligt eller återkommande med avbrott, alternativt slumpvis. Hur kan det komma sig givet det digitala mediets beskrivningar ovan?

Kanske lite off topiv men jag tycker att det är så märkligt!!!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/01/22 20:23:06
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:41:12  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej på er igen!

Verkligen kul med HiFi-forum! Tänk att man kan få så snabba svar på livets alla väsentliga frågor… och så får man lära sig att använda sökfunktioner också! Hittade även dessa gamla trådar nu när jag lärt mig att bocka för den lilla rutan Archived Posts :
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=15392&SearchTerms=,kopiera,cd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=18447&SearchTerms=,kopiera,cd

Verkar ju dock som om tråden tål att köras flera gånger, det kommer säkert nya som vill dyka ner i detta till synes outtömliga ämne… Verkligen intressant om kopian kan bli bättre än originalet!!!

Tycker för övrigt att många inlägg berör saker som jag själv misstänkt, men hur kommer det sig då att tex det reflekterande skiktet spelar roll? Finns alla bitar med och är i rätt ordning, borde resultatet låta lika… (Fast det kanske är som med skillnaden mellan olika digitalkablar? En annan kul tråd)
Eller är det så att de "ettor och nollor" som ska återge tex mikrodetaljer lättare går förlorade vid slarvig inläsning?

Vad kostar en bra separat audiobrännare? Tex denna som jag hittade i en gammal tråd:
quote:
Om man tar tex HHBs CDR-830PLUS som är en helt underbar brännare med balanserad ingångar och matar den med en signal från en bra cdspelare genom en vettig digitalkabel, använder HHBs guldskivor i brännaren så frå ni en kopia som faktiskt låter bättre än orginalet !! Jag har prövat och det stämmer, detta beror på att skivan man bränner till är klart bättre än de skivor som används för massproducerad musik.




Mvh Sebastian


Ps: Är verkligen imponerad av era kunskaper i detta ämne…



"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/01/22 23:19:35
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:52:42  Show Profile Send yalpa a Private Message
Gemeni > Jag svarade bara på topicen, en CD-R skiva måste ju ha först lästs in och sedan brännts, så att du kan tappa bitar lite överallt. Jag antar att inläsningen av originalet är största problemet, speciellt om man gör det i 48X, men även i 1X med tanke på den värdelösa transporten om man jämför med tex. en Linn CD12.


qsecofr > cd-romen kan inte alls läsa om audio-skivor ifall det blir fel, den märker inte ens att det blir fel, hur förklarar du annars att repiga skivor hackar då de blir brännda. Borde inte programmet tala om att något har blivit fel? Det du pratar om är data-skivor, de läses om, men inte audio-cd.

Edited by - yalpa on 2004/01/22 20:55:39
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000