HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lika stor skillnad på digital- som signalkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/21 :  15:18:19  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag kommer snart att sitta med tre olika och ganska "enkla" ljudkällor (CD-spelare, CD-växlare och DVD-spelare) ur vilka jag tänkt suga ut den digitala signalen, till mitt delvis digitala försteg. Redan i dag tar jag ut ljudet (2-kanal) digitalt ur min DVD-spelare med stor framgång (jämfört med hur bedrövligt det låter om jag tar ut ljudet analogt) och till det använder jag en billig (300:-) Ixos-coaxkabel.

Min fråga är: Är det lönt att satsa på någon bättre/dyrare digitalkabel än den Ixos jag redan har och i så fall vilken? Tips, funderingar och förslag emottages med stor nyfikenhet...

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/21 :  15:22:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Prova,,,
Hur stor skillnaden är går nog inte att få ett slutgiltigt svar på, det finna alla lägre från "ingen skillnad alls" (som jag tillhör) till "enorm skillnad".

Låna hem ett par och jämför med din Ixos är min rekommendation.

Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/21 :  15:27:41  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag tror inte att det blir särskilt stor skillnad... Hur en digital signal skall kunna förvanskas av kablar vet jag inte, men nu vet jag inte mycket om digitala signaler över huvud taget...
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:03:22  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Det man generellt brukar säga är att koaxiala digitalkablar (jämfört med optiska kablar) slipper extra D/A-omvandlingar i källa resp. mottagare, samt att optiska kablar kan ha en tendens till mer jitterproblem (tidsfördröjning). Däremot inte sagt att även koaxiala digitalkablar inte kan lida av jitterproblem orsakat av t.ex. spänningsvariablar.

Att en äkta koaxial digitalkabel ska vara 75 Ohm är A-O, däremot sätter detta en enorm press på noggrannheten i tillverkningsprocessen vilken i sin tur inte kanske alltid är 100% "korrekt". Hur många här kan löda kontakter med exakt 75 Ohms impedans och få en kabel utan bieffekter?

Jag kör i dagsläget med en Harmonic Technology Cyber-Link Copper (koaxial digitalkabel, ca 1300-1500kr) mellan min DVD-spelare och surroundreceiver. Och skillnaden från den tidigare optiska kabeln är enorm; panoreringar flyter mycket mjukare och är inte alls så abrupt som den optiska kabeln var (förvisso var den optiska kabeln en billig 400 kronors variant, men ändå). Nu kommer detaljer fram som tidigare undanhölls - eller försvann - i signalhanteringen.
DÄREMOT så testade jag nyligen en Digisnake Three (koaxial digitalkabel) och skillnaden, jämfört med min Harmonic, fanns där; Digiormen var ännu bättre på detaljer, samt att mellanbasen var ännu mer kontrollerad. En sådan digitalorm 3 blir det för mig i och med uppgraderingen av nästan hela anläggningen.

Mitt råd är att prova dig fram; låna hem koaxial digitalkabel och jämför - det lönar sig (även om det kan sticka hål i plånboken, hahaha).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:10:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har prövat en hel del olika digitalkablar och kommit fram till att det kan vara lika storaskillnader där som ´med vanliga signalkablar.. Dock så ska man testa själv och se vilka skillnader det ger i sin prisklass och med sina produkter, har man tex en högtalare som inte är speciellt detaljerad så har man ju mindre chans att avslöja små detaljskillander och då kommer man kanske inte märka så stor skillnad mellan en och en annan..
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:12:38  Show Profile Send crion a Private Message
De RCA kontakter som har närmast 75ohms impedans är Canare. Jag vet inte hur WBT nextgen har det med impedans. De flesta andra är totalt off med impedans en del har runt 30ohm..

Jag fick reda på detta rätt nyligen så jag har inte jämfört dessa med mina Eichmann Silver Bullet Plugs (ligger förmodligen väldigt långt ifrån 75ohm), men de har dock väldigt bra överföringsegenskaper i övrigt.

Kabeln i sig har inte många ohm om det är någon som undrar. Tror att det brukar behövas 100m+ för att komma upp till 7-8ohm om jag inte minns helt fel...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:15:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
C-Quence: Vilken "extra" D/A omvandling pratar du om? Menar du schmitt-triggern i TOSLINK modulerna? Det är nog överdrivet att kalla det D/A omvandling.
Och väd gäller extra omvanling så sitter det en utgångstrafo på koax-utgångarna också, detta omvanldar också signalen (till magnetfält) om man ska vara petig.

Återigen, testa.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:31:23  Show Profile Send C-Quence a Private Message
f95toli; generellt, som sagt.

Men jag är på din sida; man bör helt klart testa sig fram...
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:56:44  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hotspur --> Läs på www.silversmithaudio.com om vad han anser. Jag tillhör hans falang, och kör på egentillverkade kablar av absolut rent silver isolerade med PTFE (Teflon).

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/21 16:57:05
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/21 :  17:13:30  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Tack för god respons. Att testa sig fram är förstås bättre än att bara rådfråga folk, problemet är att jag inte orkar testa olika kablar eftersom jag genom åren funnit det ytterst vanskligt... Det lutar åt att jag så småningom satsar allt på en häst (vilket man ju aldrig bör göra, jag vet) och därför vore jag tacksam för fler synpunkter i ämnet.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:08:18  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har min DVD-spelare inkopplad med både Supra toslink och Ixos koaxkabel, i ungefär samma prisklass (<500kr), och jag kan inte för mitt liv höra någon som helst skillnad. Men om det beror på att resten av anläggningen inte är transparent nog, att mina öron är för dåliga, att jag inte vet vad jag ska leta efter för skillnader, eller att kablarna är jämnbördiga, det har jag ingen aning om.
Så jag sällar mig till övriga - Testa. Fundera ut hur mycket pengar du vill lägga på ny kabel, låna hem en toslink och en koax i den prisklassen, och köp biltemas rosa (den är ju försumbart dyr, finns omnämnd annorstädes) eller jämför med din befintliga. Märker du ingen skillnad så lämna tillbaks de dyrare, i annat fall behåll den du tycker bäst om. :)

Jag skulle _gissa_ att du kommer att få en väsentligt mer märkbar skillnad i ljudet av att flytta högtalarna en bit, eller att ändra din toe-in. ;)

För att invända mot mitt eget råd så upplever jag det ofta som svårt att testa sånt därnt. Vissa grejor hör man ju skillnad på direkt, tex förstärkare i helt olika prisklasser eller olika högtalare, medan andra kanske inte ger en lika uppenbar skillnad. Två kablar kanske kan ge olika detaljerad upplevelse, och att höra den skillnaden kräver att man dels har mycket bra koll på hur ens anläggning brukar låta, och dels att man lyssnar väldigt mycket med den nya kabeln. Det är inte alltid man har tid eller ork att göra en såpass grundlig test. Jag har därför full förståelse för frågeställningen, även om det nog inte går att ge något entydigt svar.

Kanske jag kan ändra min rekommendation till att du lånar hem den dyraste kabel du kan tänka dig att investera i, och om du inte direkt märker en tydlig förbättring i ditt system kanske du ska fundera på om du kan lägga den pengen på att förbättra någon annan del i kedjan? En bättre CD-spelare eller DAC, bättre högtalarkabel, dämpning i rummet?

Å andra sidan kanske du inte kommer att uppleva en ny CD-spelare som så stor förbättring heller eftersom du har för dålig digitalkabel... awww. ;)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/22 :  01:20:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ansluter mig till rekommendationerna ovan, testa, testa, testa.
Men om man nu inte vill testa XXX antal kablar är nog inte "Calle G"s råd så dumt, pröva dyrast tänkbara emot den befintliga och gör en egen bedömning.
Ger denna test inget utslag, spar pengarna till något annat.
Ger det ett stort utslag är det ju egentligen inte heller någon tvekan.
Värre blir det om det är en liten, men dock tydligt märkbar, skillnad, då blir det mer en smakfråga.

Jag tycker själv att det är skillnad på olika digitalkablar, men kanske inte riktigt lika stor skillnad som mellan två analoga kablar med samma prisskillnad. (Nu väl medveten om att priset inte är allena saliggörande, det finns fler parametrar.)

Bravo
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/22 :  06:29:35  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Värre blir det om det är en liten, men dock tydligt
märkbar, skillnad, då blir det mer en smakfråga.

Ja brrr, hemska tanke.. Det lutar åt att Rydberg lödar ihop några RG59:or åt mig, kanske att jag sedan testar den mot ngn dyrkabel...
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2004/01/22 :  08:53:11  Show Profile Send lenwac a Private Message
Digital överföring sker väl med ettor/nollor, på/av ?
Antingen kommer signalen fram eller också gör den inte det.
Antag att två digitala kablar testas.
Bägge är av den kvaliten att signalen kommer fram.
Det vill säga att alla ettor och nollor kommer fram.
Kan det då vara möjligt att man ändå hör skillnad mellan de båda kablarna?
Det låter skumt tycker jag.

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:10:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är lika stor skillnad på digitalkablarnas utförande som det är på analoga signalkablar.. Bara för att det är digitala signaler som fördas i kabeln så är det fortfarande elektriska signaler, dessa kan på verkas av yttre störningar/kontakterskvalitet/renheten i kopparen/silvret m.m.

Så en kabel är en kabel, spelar inte så stor roll vad som färdas i den....
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:29:37  Show Profile Send razor a Private Message
Det är ju i så fall fascinerande att det endast är audiofilerna som drabbas av förluster i digitala anslutningar (stackare ;). På min arbetsplats har vi ett datornätverk med ca 2000 nätverksportar. Kablarna är vanliga cat 5 stp (skärmade tp), som kan vara upp till hundra meter långa. Vi har inte problem med störningar, dataförluster eller liknande, och kan utan problem köra med hastigheter upp till 1Gbps. Låt mig försäkra att det är helt vanliga kopparkablar, utan silver, vattenskärmning eller annat magiskt innehåll.

Någonstans finns det kabeltillverkare som skrattar hela vägen till banken...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:51:26  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kan någon förklara för razor, att det är skillnad på teknik och teknikOrkar inte förklara en gång till
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:56:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är lite av äpplen och päron...
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/01/22 :  12:52:06  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Kabeln i sig har inte många ohm om det är någon som undrar. Tror att det brukar behövas 100m+ för att komma upp till 7-8ohm om jag inte minns helt fel...

Jag tror du blandar samman kabelns karakteristiska impedans (75 Ohm oavsett längd) med dess resistans...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:08:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Kabeln i sig har inte många ohm om det är någon som undrar. Tror att det brukar behövas 100m+ för att komma upp till 7-8ohm om jag inte minns helt fel...
crion> He he, ja tillbaka till skolbänken 75 ohm är som Mus säger kabelns karakteristiska impedans och den är 75 ohm oavsett längd.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:10:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
razor> Jag tror sp-dif är väldigt dåligt för det första och jitter i kabeln gör sig tyvärr tillkänna i en cdspelare. Rena bitfel är nog väldigt ovanligt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:54:21  Show Profile Send Calle G a Private Message
Man kan överföra en digital signal mellan två alptoppar genom semaforering, bara att skicka sina ettor och nollor som "pinne upp" och "pinne ner" eller nåt. Den överföringen lär medföra ett och annat överföringsfel, särskilt om man tex råkar tolka två "pinne ner" som en "pinne ner" eller om det passerar ett moln.

Visst, en digital signal består av ettor och nollor, men de ska representeras på något sätt och föras över på något sätt. Metoden för detta skiljer sig åt ganska kraftigt mellan TCP/IP och toslink.

Såklart kan en digitalkabel påverka ljudet, även om jag som sagt fortfarande tror att det ställer mycket höga krav på resten av anläggningen för att man överhuvudtaget ska märka skillnad. Är det nån som vill låna ut en apdyr digitalkabel ett tag så ställer jag gärna upp som försökskanin. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.03 sekunder. Snitz Forums 2000