Author |
Topic |
|
x8668k
Member
118 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 14:56:11
|
Ni som kan det här med ljud och dämpning...
Ett problem jag har är att jag har 3 datorer ståendes i det rummet där jag har mina högtalare och dom 3 datorerna är inte tysta precis.
Så jag funderar på att bygga en, hmmm, antagligen 1 låda att stoppa alla datorer i, eller 3 lådor, 1 för varje dator.
Och jag funderar på att bygga i MDF för det ska väl dämpa ljud bra, eller är jag helt ute och cyklar?
Behöver jag ha ljuddämpning i en MDF låda då, eller räcker det som det är?
Vill ju inte ha en AMD som står å surrar i 300db när man sitter och kollar på favorit filmerna. :D |
Guldfiskminne... |
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 15:08:16
|
Du får effektivare dämpning med ett lager dämpmaterial på insidan, du får väl bygga så att det finns platts för dämpning och testa..
Mekonomen Skumplastmatta 500x1000x20 mm 40-X10006 79:- kanske? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 15:11:13
|
Tänk på värmen och luftcirkulationen. Dämpa först datorerna så mycket det går tycker jag... |
|
|
x8668k
Member
118 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 15:56:51
|
Jo, cirkulationen är viktig annars får jag VÄLDIGT varma CPUer och får springa efter en brandsläkare. :D
Får kolla olika dämpmateriel sen kolla hur jag ska ha lufthål in + ut.
Fördelen med att göra en datalåda i MDF är att det måste inte bli superduper, men jag får träning på hur MDF funkar, så att högtalarna jag bygger sen blir gullegull. :)
|
Guldfiskminne... |
Edited by - x8668k on 2004/01/21 15:59:43 |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 16:02:00
|
Problemet är väl att det i första hand är fläkterna för kylning av datorerna som låter och du måste ju ha någon form av kylning till lådorna också. Ett alternativ vore kanske att byta fläkterna i datorn till någon tystare modell, eller bygga in vattenkylning. |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 16:16:33
|
Jag har för mig att MM (musikermagasinet) hade ett dylikt byggprojekt med ljuddämpade luftkanaler mm. Kommer inte ihåg vilket nummer, men slutet av 2002/början av 2003 skulle jag tro. Går ju att knata till biblioteket och leta upp...
vh /J |
Fram för mer dynamik i popmusik! |
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 16:25:16
|
OK, här är ett förslag. Den superfula bilden ska föreställa lådan uppfrån, den inre rektangeln är datorn. Lådan har alltså ett luftintag på baksidan och en kanal som leder luften fram till datorn framsida. Runt fronten är det tätat så all luft dras in genom luftintaget och in i datorn.
Luften kommer ut ur datorn på bakidan och där finns en annan spalt som leder ut varmluften åt sidan. Om spalterna kläs invändigt med dämpmaterial blir konstruktionen väldigt tyst samtidigt som ny luft cirkuleras genom lådan.
*´******** *´*´´´´´´´ *´*´´***** *´*´|---|´* *´*´|´´|´* *´*´|´´|´* *´*´|´´|´* *´**|__|** *´´´´´´´´* ********** fram
Hoppas du ser hur jag menar?? ´ är alltå tomrum men det gick inte att använda mellanslag.. |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
Mange
Member
65 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 16:29:49
|
Har du kollat alla fläktar vissa låter som fan. och sen isolera inuti pc |
|
|
x8668k
Member
118 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 17:26:33
|
Jodå förstår hur du menar med den fula bilden.
Tysta fläktar har jag redan och den är bra mycket tystare än förut, men alla fläktar låter och det lilla eller stora ljudet beroende på vilka fläktar man har, förstärks av plåten i en datalåda, ljudet studsar omkring mot plåten och blir hårt och irriterande.
Så att stoppa datorlådan i ett skåp kanske jag inte gör, då måste jag ju få tyst på metalstudset, så att bygga en helt ny datalåda i MDF + nån sort isolering lutar det mest mot.
Såg nån som hade byggt en låda där han hade gjort en labyrint för in och utluft så att ljudet skulle studsa sönder och aldrig hitta ut, men att luften fortfarande skulle kunna cirkuleras utan problem. |
Guldfiskminne... |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 18:17:49
|
För ett tag sen hjälpte jag en kompis att ställa in en dator i ett av hans köksskåp. Vi gjorde ett hål i botten av skåpet och satte en 8cm:s fläkt där som drar ut luften. Det hade visserligen varit bättre att ha hålet i skåp-taket, men då hade det blivit ett fult hål i köksbänken. Men det fungerar alldeles utmärkt, och det blir inte särkilt varmt. Ljudnivån sänktes med en väldig massa dB, och det utan att klä skåpet med någonting på insidan. Datorn är förresten en Athlon 1GHz med ganska många hårddiskar, bl.a. en 10000rpm SCSI-disk som väsnas i mängder och blir väldigt varm. |
|
|
Johannes
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 21:16:51
|
Det finns (fanns?) ju att köpa ljudisoleringslådor till datorer som bara precis är en större låda med plexiglaslucka på framsidan, lite tjockare plåtmaterial och nån tunn enkel dämpning a la mekonomens på insidan. För cirkulationen fanns en stor fläkt (~15 cm) på baksidan (och förmodligen nåt litet hål undertill där fram). Tricket med en stor fläkt är ju att man kan köra den väldigt sakta (=knäpptyst) och ändå få tillräckligt luftflöde..
Så en liknande låda fast i MDF och med schysst dämpmaterial på insidan tror jag blir dunderbra, och mycket enklare än att bygga om den "riktiga" datorlådan till MDF.
Men det är bara min privata åsikt..
/johannes |
|
|
x8668k
Member
118 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 22:57:31
|
Jo, det är klart, men varför göra nått enkelt när man kan krångla. |
Guldfiskminne... |
|
|
dumbo
Member
117 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 09:29:31
|
Råkade hitta denna tråd når jag sökte efter annat. Du kanske har hunnit bygga klart en låda redan, men även om så är fallet kan det ju vara av intresse för andra kanske? Just kanaler med "ljudfällor" är det som man bör gå på, tycker jag. Detta är enda sättet att dämpa ljudet från in- och utblåsfläktar. Faktum är att det ger en ganska markant dämpning genom att bara hänga en wellpapplåda bak på datorlådan för att ta ner ljudet från fläkten i nätaggregatet. Att dämpa datorlådan invändigt tar bort en hel del av hårddisk och cpu-fläkt. Att inte ha värsta grafikkortet som måste ha aktiv kylning är åxå bra om man kan undvika det. Annars har Zalman en helt passiv kyllösning för grafikkort. Att använda 120mm fläktar isf 80mm om möjligt är åxå ett hett tips. Dels låter de på en lägre frekvens och dels kan man köra de på lägre spänning och ändå skyffla lika mycket luft. Att hänga upp hårddiskar (och fläktar) med gummibussningar för att inte sprida vidare vibrationer från dessa till chassit kan åxå göra en hel del för ljudnivån. En del hårddisktillverkare säger dock att hårddiskarna måste sitta ordentligt fast för bästa prestanda. Hur det egentligen ligger till med detta vet jag inte, men det låter rimligt.
Om man bygger en helt ny datorlåda ska man tänka på att ha fläktarna en bit in i datorn, gärna med luftkanaler med "ljudfällor".
Det finns många trådar på http://forum.sweclockers.com/ som behandlar detta. Sök där!
Vidare kan ju mitt eget arrangemang http://dumbo.mine.nu/bilder/hurts/ eller denna skiss/artikel http://dumbo.mine.nu/bilder/fredriks_damplada.pdf vara lite inspirerande. |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 11:43:46
|
Jag har just funderat igenom samma problem för min projektor, en rejäl äldre modell med ambitiösa fläktar.
Vibrationsburna oljud tar du enklast bort genom att ställa datorn på mjuka kuddar, eller genom att hänga den i gummirep om du vill ta till det allra bästa. Fläkt- och andra luftljud minskas massor om du får ner en skiva glasull i lådan. Om du bygger kanaler för till- och frånluft, så blir dessa tystare av en skiva ull längs kanalens ena vägg.
/Martin |
|
|
|
Topic |
|