Author |
Topic |
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 21:46:37
|
..inte HiFi, men DIY audio iaf. Nån som vet eller har sett något projekt på nätet hur man på ett vansinnigt enkelt sätt kan bygga en signaldelare? Jag ska använda den till att kockla min gitarr till både en gitarrförstärkare och pa/sånganläggning samtidigt. Sen tänkte jag bygga in en switch så det går att växla mellan ljuden.
edit: ändrade rubriken |
Edited by - flintan on 2004/02/04 21:28:54 |
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 22:08:46
|
Alternativen, vad jag förstår är väl att antingen använda en skilje-trasformator, bygga en liten förstärkarkrets med op-ampar eller bara koppla friskt och riskera att det blir brumm o sånt. Det skulle ju vara en ide att ha något som lyfter jorden mellan signalen till mixern och gitarrförstärkaren och att göra om ut-signalen till balanserad. Jag vet att jag har några Lundahl mikrofon transformatorer hemma men vet inget om dessa. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 19:10:33
|
Ingen? Alltså, switchen ska växla mellan båda utgångarna samtidigt eller bara den ena. Inte att man kan byta ljud mellan kanal ett och två. Då vore det ju bara att bygga en liten omkopplare. Men att koppla ihop ingången till gitarrstärkaren via gitarrmicken med ingången på mixerbordet som står i andra ändan av rummet, det är då jag får problem. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 14:48:02
|
Transformatorerna som jag har liggande heter:
Microphone transformer LL 1527 Omsättning: 1+1 : 1+1 Frekvensområde: 20 Hz–20 kHz ±0,3 dB Zprim: 200–900 #937; Zsek: 200–900 #937; Isolering: 2 kV
Den finns på Elfa: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2006882.htm
Den andra heter: High impedance input transformer LL 1540
Jag hittade denna sidan: http://hem.passagen.se/peodal/db/dibox.html
Man borde kunna bygga något liknande fast med en switch. Eller är jag helt ute och cyklar? |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 21:09:00
|
Nåt i stil med denna borde väl fungera?
Men jag vet inte riktigt hur jag ska koppla transformatorn och vilken av dom som skulle fungera bäst. Eftersom dom har dubbla primär- och sekundär-lindningar går det att koppla på ganska många sätt. Paralell-Paralell, Paralell-Serie, Serie-Serie, Serie-Paralell, Paralell-Split...osv
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1527_7xl.pdf http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1540.pdf
Hur ska man koppla för att få rätt impedans in/ut osv? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 22:06:10
|
Jag skulle bygga en buffert med en IC för att undvika att trafon lastar ner gitarren. Jag har ritat en med trafon LL1527. Primären är seriekopplad och sekundären parallellkopplad vilket ger förhållande 2:1 för att passa balanserat mic.in på mixern. Dom två 1Meg.motstånden ger IC:n rätt bias. Obalanserat ut skulle kunna tas direkt på ingången om du misstänker att IC:n påverkar ljudet. Kretsen drivs med ett 9V batteri. Jorden på XLR-utgången skulle kunna brytas med en enkel switch.
|
Edited by - Flint on 2004/02/04 22:07:13 |
|
|
Bo Hansén
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/02/05 : 00:41:09
|
Hallå Flintan,
Passiv trafo di-box kan funka bra på vissa gitarrer eller basar eftersom trafon belastar mickarna på ett spec. sätt gämfört med en aktiv som är mer neutral med sina 1-10 meg.ohm belastning på ingången. (men oftast får du ut mer nivå från gittaren och suger ut det mesta av gitarr-mickarna med en aktiv di-box)
Problemet är att hitta en trafo med tillräkligt hög omsättning utan att mista diskant toppen på köpet.
Både Lundhal, Sowter och Jensen har spec. DI-box trafos där man stoppar vid 10-12:1 för att inte förlora så mycket uppe i toppen, men ändå är detta en stor kompromiss eftersom vi kommer inte så mycket över 30 kohm med dessa trafos och det är egentligen alldeles för lågt, men låter ganska bra i alla fall.
En del gamla Beyer, Sennheiser och KeMo/MB mikrofon trafos som satt i gamla rörförstärkare exmpl. i Dynacord Eminent och Dynacord S-62 ekot hade ganska hög omsättning ca: 1:20, (200 ohm till 80 kohm) dessa trafos var av miniatyr typ och tålde inte så hög nivå men gick ganska högt i frekvens trots den höga omsättning, får du tag i dessa så är det en bra trafo för din experiment DI-box.
Som Flint sa, ett buffert steg före trafon så får du en aktiv högohmig Di-box med en trafo på utgången där du kan använda en lågohmigare trafo som LL-1527 eller ännu bättre LL-1538.
Om du tittar in på min tekniska sida http://w1.316.telia.com/~u31617586/ så hittar du ett schema på en phantommatad aktiv trafo DI-box med två transistorer som jag konsturerade under 1970 talet, dessa boxar hängde med under många årtionde som en uppskattad arbetshäst och finns på massor av inspelningar.
-Bosse
|
Bo Hansén Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/05 : 16:29:12
|
Tack för bra svar! Det är alltså ingen idé att bygga en passiv DI-box? Hur mycket skulle trafon lasta ner gitarren? Det är en akustisk gitarr med aktiv piezo-mick. Blir det stora försämringar i ljudet eller är det mest att trafon drar ur batteriet i gitarren snabbare samt att volymen blir lägre (och därmed mer brus)?
Jag antar att det är bäst som ni säger att bygga ett buffertsteg , det är bara det att det är så jobbigt när man har tjugosju olika apparater som måste ha nytt batteri när det är som mest olägligt. Man kanske skulle bygga en fantommatad box med batteri som säkerhet ifall mixern inte har phantommatning... |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/05 : 18:20:06
|
quote: Hur mycket skulle trafon lasta ner gitarren?
Om mixern har en inimp. på 2Kohm (ganska vanligt) så blir belastningen på gitarren med LL1527 kopplad som jag ritade (2:1) 2^2 x 2000 = 4 x 2000 = 8Kohm. Om mixern belastar med 200 ohm så blir belastningen 800 ohm. Det är dock vanligare med något högre impedans. Kanske går mixern att ställa om till balanserad linje in. Då blir belastningsimpedansen ännu högre dvs. lättare. Kolla manualen. quote: Hur mycket skulle trafon lasta ner gitarren? Det är en akustisk gitarr med aktiv piezo-mick.
Det kan förändra saken. Om gitarrens elektronik avslutas med en pott är 8K en dum belastning men om elektroniken avslutas med ett aktivt steg så skulle det fungera. Alltså om vol.potten sitter före elektroniken. Med potten på utgången kan du få effekten att all volym kommer dom sista millimetrarna. Ljudpåverkan, ev. diskantfall som Bo Hansén påpekar. Som sagt, det skulle ev. kunna fungera. Prova, det går inte sönder. Jag har löst det enklare med en stämapparat som har två buffrade utgångar. En Arion Stagetuner. Den går inte att leva utan. quote: Man kanske skulle bygga en fantommatad box med batteri som säkerhet ifall mixern inte har phantommatning...
Eller skippa alla batterina och anslut en batt.ell. på någon ampere. Bygg en väskliknade sak som du lägger på golvet och tar av locket och med alla pedalerna internt kopplade. Bara plugga in nätsladd och in och ut.
För övrigt instämmer jag helt med Bo Hansén. |
Edited by - Flint on 2004/02/05 19:00:50 |
|
|
Bo Hansén
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 00:31:28
|
Flintan,
Det förändrar saken en hel del när du sa att gitarren var aktiv, när jag pratade om trafons inverkan på gitarr mickarna så syftade jag på passiva gitarrer och basar.
Det kan säkert funka ganska bra med LL-1727 (även om den är en aningens för låg ohmig) om du kopplar den serie på ingången och parallell på utgången för att minska inverkan av olika mixer ingångs laster som Flint pratade om, ok du får lite "step down" (mindre ut än vad du stoppade in i trafon) men det går ju att dra på lite mer gain på mixern.
Troligt vis så sitter volym-potentiometern på utgången i gitarren eftersom ingången på elektroniken brukar vara enormt högohmig när det är en pietzo mikrofon i gitarren, då fungerar trafon bäst om volymen står på max. Har man tur så har konstruktören gjort en aktiv volympott som ligger i motkopplingen på op-ampen som dom brukar änvända som aktiv elektronik, (brukar vara en strömsnål FET op-amp) och då är det inga problem att mata LL-1527 trafon.
Lycka till
PS! Det är kul när det dyker upp denna typ av audio frågor, då brukar jag vakna till eftersom det är mitt arbetsområde, ok jag har byggt mycket hi-fi förstärkare med både rör och halvledare samt hötalarlådor under 1960/70 talet men sedan 1980 så pysslar jag bara med inspelningsstudio och broadcast industrin.
--Bosse |
Bo Hansén Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 21:46:34
|
Tack för hjälpen. Jag ska testa att bygga en passiv box först. Om det inte fungerar tillräckligt bra provar jag Flints' förslag på buffer. Borde man inte kunna mäta om volympotten sitter på utgången i gitarren? Om man tar ur batteriet och mäter resistansen mellan signal och jord samtidigt som man ändrar volymen. Ska tetsta det. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 21:57:03
|
Den mäter 1,8 ohm när volymen är på min och 17k på max så då bör väl potten sitta direkt på utgången. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 22:02:54
|
Det stämmer. |
|
|
|
Topic |
|