HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 GR-10 eller VR-1 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/20 :  12:29:11  Show Profile Send Gottis a Private Message
Har läst mycket gott om dessa 2 högtalare här på på forumet. men kan inte bestämma mig för vilka jag ska köpa. Har inte möjlighet att lyssna på dom själv någon som jämmfört dessa två högtalare mot varandra, helst i A-B test. Ska ha dom i sovrummet på 12kvm och kan placera dom max 30cm från bakre vägg o 1m från sidovägg. Det jag lyssnar mest på är pop/rock.

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/20 :  22:04:49  Show Profile Send långhåret a Private Message
Skulle jag mot all förmodan och sunt förnuft köpa något så dyrt utan att först ha lyssnat så skulle jag ta: VR-1.

Argument: Gillar du dom inte sedan så kan du ju få kränga dom till mig för en bilig penning

Happy hunting!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/01/20 :  22:49:20  Show Profile Send Skiier a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21666

Angående placeringen av VR-1 rekommenderar Von S följande:
1 fot från bakvägg
2 fot från sidovägg

Tillåter inte rummet detta kan du vända på steken och köra
2 fot från bakvägg och 1 fot från sidovägg.
Högtalarna skall inte placeras med samma avstånd
till bakvägg och sidovägg eftersom detta förstärker
"midbass frequencies"

Kan tyvärr inte jämföra högtalarna med varandra...

Vad kör du för elektronik?

Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/20 :  23:44:51  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Gottis!

Får väl slå ett slag för GR 10:orna igen! Det är väl Monitor Audio du menar hoppas jag... De har som du själv antyder fått massor av beröm i pressen och bla varit referenshögtalare på HiFi&Musik under lång tid. Jag har haft mina lite mer än ett år nu och är helnöjd! Tror dock inte att du får så mycket positiva omdömen om MA här på forumet av någon anledning verkar inte GR 10:orna stå så högt i kurs här...
Har kanske för mycket "value for money" för att falla alla i smaken!
Skämt åsido, det ända raka är att prata med Bengt på "Best Sound" i Stockholm, de säljer bägge högtalarna har jag för mig... Ta med hunden, boka tid på färjan och boka tid på Best Sound, det brukar gå bra att lyssna i lugn och ro innan de öppnar! Håller med "långhåret", rätta vägen är absolut att lyssna själv!

Mvh Sebastian

Ps: Medan du fundera kan du ju läsa lite här från ett annat ”forum” : http://www.audioreview.com/Main%20Speaker/Monitor%20Audio/PRD_126027_1594crx.aspx och http://www.monitoraudio.com/

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/01/21 13:21:35
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/21 :  00:39:25  Show Profile Send Gottis a Private Message
Om jag haft någon möjlighet att lyssna på dom så skulle jag givetvis göra det. Nu kan jag inte det så därför frågar jag här. Dom här högtalarna har jag kommit fram till på att enbart läsa tester och läsning här på forumet. så det är möjligt att ingen av dom passar mig som handen i hansken men jag är ganska säker på att dom är bättre än mina nuvarande Polk R/T 25or. Övrig utrustning är H/K 670 Nad c-542,och Qed kablage. Men det skall uppgraderas senare så det spelar inte så stor roll. Så det skulle vara intresant att höra om någon som lyssnat på dom högtalarna och berätta om för resp nackdelar om dom.
Sebastian Jo det är MA jag menar.
Snacka om beslutsångest


Edited by - Gottis on 2004/01/21 00:43:32
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/01/21 :  01:02:25  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej. Knepig sits du är i. Förstår det som att du tänker på att köpa nya grejer? Fördelen med att köpa nytt brukar ju vara möjligheten att låna hem för att få "rätt" grejer från början men det är ju samtidigt dyrare. Om du ändå tänkt chansa, och inte pröva, så varför inte sikta på ett par begagnade högtalare? Då har du ju möjligheten att sälja till ett liknande pris om det skulle funka dåligt.
Bara en tanke.

Mvh Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000