Author |
Topic |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 08:56:36
|
Jag har under året planerat att inhandla lite förstärkeri till min anläggning och är framför allt inriktad på Vincent SP-997 samt SP-991.
Noterade att Vincents angivelse av frequency response på dessa är:
- SP-997 20Hz-20kHz - SP-991 10Hz-20kHz
Även Vincents A/V förförstärkare är specifierad till 20Hz-20kHz.
Då jag tyckte att dessa siffror lät väldigt låga började jag kika runt på diverse andra märken, recieverar, förstärkare samt förförstärkeri och noterade att specifikationerna varierar ganska kraftigt.
Många anger 20Hz-20kHz, andra 10Hz-100kHz sedan finns det några andra "mellanvarianter" där de anger att analogingången tar 10Hz-100kHz och digitalingången 20Hz-20kHz, medans förstärkeriet tar 20Hz-20kHz.
Hur fungerar detta i praktiken?
Tag till exempel om man vill ansluta en SACD eller DVD-Audio-spelare till Vincent utrustningen, som enligt specifikationen begränsar signalen till 10Hz-20kHz, då tappar man ju poängen med det högre frekvensområdet hos formaten.
Hur fungerar det via digitalingången, om man t.ex. ser film och förförstärkaren är specifierad till 20Hz-20kHz, vad händer med subwoofer preout, är även den begränsad till som lägst 20Hz?
Det mesta förstärkeriet verkar vara begränsat till 20Hz-20kHz. Vad ger det att få in skyhöga frekvenser via SACD/DVD-A till förförstärkaren om inte tillhörande förstärkare hanterar mer än 20Hz-20kHz?
Enlighten me |
/Jonas
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 09:05:55
|
Det finns både för och nackdelar med förstärkare med hög bandbredd. Hög bandbredd gör ju att fler övertoner kommer med (fler termer i fourierserien ;)
Å andra sidan kan förstärkare som går väldigt högt i frekvens drabbas av instabilitet. |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 09:12:12
|
Men hur tolkar man det... utrustning som inte går över 20kHz är direkt olämpade i system där man vill avnjuta SACD/DVD-A?
Övertoner ja.. Kan någon även dra en snabbis varför man vill ha frekvenser långt över den hörbara gränsen, som i mitt fall ligger någonstans runt 18kHz. Hade inte det med just övertonerna att göra? Är det dessa man vill uppnå? Vad är en överton
Inte för att jag har några framtida planer att bruka något av formaten, men det vore trevligt att förstå/veta varför så många tillverkare inte har högre frekvensspann. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2004/01/20 09:15:24 |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 10:43:50
|
Tja, i korthet så är det så att en godtyckig periodisk funktion (t ex musik) enligt Fourier kan representeras som en oändlig summa av sinus och cosinustermer. Termernas amplitud kommer att successivt minska, men är ändå viktiga för att uppnå en god avbildning av funktionen. Vad det betyder är i princip att alla funktioner (läs: musik) innehåller övertoner som sträcker sig långt över det hörbara området. Undantaget är rena sinus-toner som endast innehåller en frekvenskomponent (dvs sin egen).
Titta på nedanstående länk: http://www.aw-bc.com/ide/Media/JavaTools/srfoursq.html
Där approxiemeras en fyrkantsvåg, och man kan prova att plotta fourierserier med olika många termer. Notera att ju fler termer man tar med i serien (dvs ju fler övertoner), desto mer lik blir funktionen en fyrkantsvåg.
Det här blev kanske lite rörigt, men jag hoppas principen är klar i alla fall :-) |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 11:50:56
|
att bara ange frekvensgången är meningslöst om du inte samtidigt anger hur mycket signalen har sjunkit vid samma frekvens.
en förstärkare med 20-20kHz ,-0,5 dB har ungefär samma frekvensgång som en förstärkare 10-50KHz, -3dB. Den förra angivelsen(-0,5 dB, d v c signalen har fallit 0,5dB , eller ungefär 5 %. ) är vanligare idag då konstruktörerna är duktigare på att bygga förstärkare och inte behöver "ljuga" med siffrorna för att det skall se bra ut.
angående din fråga om SACD/DVD-A. Troligen är dina högtalare starkt begränsade i output ovanför 20 kHz varför det högre frekvensomfånget ej kan återges, oavsett vad övrig utrustning kan återge. Det är mycket lättare att bygga en förstärkare som hänger med upp i frekvens än vad det är med högtalare för dito.
I vilket fall som helst är din hörsel starkt begränsad , säkerligen redan vi 17-18 kHz. Det är helt normalt hos vuxna människor.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7710 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 22:28:33
|
Jonas
Data är tyvärr mycket missvisande och säger nästan igenting om apparaters förmågor i (nästan) alla frågor. Frekvensgången är något som tillverkare anger men alla använder olika sätt att mäta och specificera vilket gör det omöjligt för dig att jämföra och samtidigt kunna dra några slutsatser. Vissa format har en inbyggd begränsning i frekvensområdet andra inte så där måste man titta individuellt. Även om det saknas lite i någon ände behöver det inte betyda något meningsfullt för dig hemma i ditt system. Två slutsteg där det ena är specat ner till 10 Hz och det andra 20 behöver inte innebära att det någon som helst skillnad för dig, speciellt om din högtalare går ner till 50Hz.
Mitt råd är att kasta databladen och börja lyssna istället så kommer du bli mycket nöjdare med ljudet hemma hos dig.
Razor- den var rolig.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2004/01/20 22:30:08 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 22:37:23
|
Hejsan,
Det är en viktig och intressant observation du gör. Det finns en mängd olika för och nackdelar med alla varianter av "frekvensomfång". Ett (gammalt?) försäljningsargument handlade om "snabba förstärkare". Att ha en övre gränsfrekvens på exempelvis 100'000Hz var ett "bevis" på att förstärkaren var "snabb" (/och stabil). Och det ligger en del i det.
Ang SACD. Jag har förstått att man inte bara får en högre övre gränsfrekvens. Man kan dessutom låta implementera HP filtret på ett annat sätt, vilket sägs ge bättre ljud. Hemma hos Timbre lyssnade jag lite till SACD. Jag är rätt säker på att hans högtalare (eller HFLS-1 för den delen ) når upp till mycket mer än 25, kanske 30kHz. Trots allt var SACD-skivorna otroligt musikaliskt tillfredsställande.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 23:19:57
|
Jag känner igen epkpengs resonemang kring snabbhet. Borde inte förstärkaren dessutom bli linjär i det hörbara området om man använder ett flakt/inget filter? |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 09:07:35
|
quote: Razor- den var rolig.
Que? Aldrig läst fourieranalys? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 09:34:02
|
Tja, oavsett det så är väl "godtyckig periodisk funktion (t ex musik)" ganska kul... Modern improviserad jazz? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 10:17:33
|
Hehe, ja så kan man ju se det. |
|
|
|
Topic |
|