HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förbryllad över frequency response hos förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/20 :  08:56:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har under året planerat att inhandla lite förstärkeri till min anläggning och är framför allt inriktad på Vincent SP-997 samt SP-991.

Noterade att Vincents angivelse av frequency response på dessa är:

- SP-997 20Hz-20kHz
- SP-991 10Hz-20kHz

Även Vincents A/V förförstärkare är specifierad till 20Hz-20kHz.

Då jag tyckte att dessa siffror lät väldigt låga började jag kika runt på diverse andra märken, recieverar, förstärkare samt förförstärkeri och noterade att specifikationerna varierar ganska kraftigt.

Många anger 20Hz-20kHz, andra 10Hz-100kHz sedan finns det några andra "mellanvarianter" där de anger att analogingången tar 10Hz-100kHz och digitalingången 20Hz-20kHz, medans förstärkeriet tar 20Hz-20kHz.

Hur fungerar detta i praktiken?

Tag till exempel om man vill ansluta en SACD eller DVD-Audio-spelare till Vincent utrustningen, som enligt specifikationen begränsar signalen till 10Hz-20kHz, då tappar man ju poängen med det högre frekvensområdet hos formaten.

Hur fungerar det via digitalingången, om man t.ex. ser film och förförstärkaren är specifierad till 20Hz-20kHz, vad händer med subwoofer preout, är även den begränsad till som lägst 20Hz?

Det mesta förstärkeriet verkar vara begränsat till 20Hz-20kHz. Vad ger det att få in skyhöga frekvenser via SACD/DVD-A till förförstärkaren om inte tillhörande förstärkare hanterar mer än 20Hz-20kHz?

Enlighten me

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/20 :  09:05:55  Show Profile Send razor a Private Message
Det finns både för och nackdelar med förstärkare med hög bandbredd. Hög bandbredd gör ju att fler övertoner kommer med (fler termer i fourierserien ;)

Å andra sidan kan förstärkare som går väldigt högt i frekvens drabbas av instabilitet.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/20 :  09:12:12  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Men hur tolkar man det... utrustning som inte går över 20kHz är direkt olämpade i system där man vill avnjuta SACD/DVD-A?

Övertoner ja.. Kan någon även dra en snabbis varför man vill ha frekvenser långt över den hörbara gränsen, som i mitt fall ligger någonstans runt 18kHz. Hade inte det med just övertonerna att göra? Är det dessa man vill uppnå? Vad är en överton

Inte för att jag har några framtida planer att bruka något av formaten, men det vore trevligt att förstå/veta varför så många tillverkare inte har högre frekvensspann.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/01/20 09:15:24
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/20 :  10:43:50  Show Profile Send razor a Private Message
Tja, i korthet så är det så att en godtyckig periodisk funktion (t ex musik) enligt Fourier kan representeras som en oändlig summa av sinus och cosinustermer. Termernas amplitud kommer att successivt minska, men är ändå viktiga för att uppnå en god avbildning av funktionen. Vad det betyder är i princip att alla funktioner (läs: musik) innehåller övertoner som sträcker sig långt över det hörbara området. Undantaget är rena sinus-toner som endast innehåller en frekvenskomponent (dvs sin egen).

Titta på nedanstående länk:
http://www.aw-bc.com/ide/Media/JavaTools/srfoursq.html

Där approxiemeras en fyrkantsvåg, och man kan prova att plotta fourierserier med olika många termer. Notera att ju fler termer man tar med i serien (dvs ju fler övertoner), desto mer lik blir funktionen en fyrkantsvåg.

Det här blev kanske lite rörigt, men jag hoppas principen är klar i alla fall :-)
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/01/20 :  11:50:56  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
att bara ange frekvensgången är meningslöst om du inte samtidigt anger hur mycket signalen har sjunkit vid samma frekvens.

en förstärkare med 20-20kHz ,-0,5 dB har ungefär samma frekvensgång som en förstärkare 10-50KHz, -3dB. Den förra angivelsen(-0,5 dB, d v c signalen har fallit 0,5dB , eller ungefär 5 %. ) är vanligare idag
då konstruktörerna är duktigare på att bygga förstärkare och inte behöver "ljuga" med siffrorna för att det skall se bra ut.

angående din fråga om SACD/DVD-A. Troligen är dina högtalare starkt begränsade i output ovanför 20 kHz varför det högre frekvensomfånget ej kan återges, oavsett vad övrig utrustning kan återge. Det är mycket lättare att bygga en förstärkare som hänger med upp i frekvens än vad det är med högtalare för dito.

I vilket fall som helst är din hörsel starkt begränsad , säkerligen redan vi 17-18 kHz. Det är helt normalt hos vuxna människor.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/20 :  22:28:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jonas

Data är tyvärr mycket missvisande och säger nästan igenting om apparaters förmågor i (nästan) alla frågor. Frekvensgången är något som tillverkare anger men alla använder olika sätt att mäta och specificera vilket gör det omöjligt för dig att jämföra och samtidigt kunna dra några slutsatser.
Vissa format har en inbyggd begränsning i frekvensområdet andra inte så där måste man titta individuellt. Även om det saknas lite i någon ände behöver det inte betyda något meningsfullt för dig hemma i ditt system. Två slutsteg där det ena är specat ner till 10 Hz och det andra 20 behöver inte innebära att det någon som helst skillnad för dig, speciellt om din högtalare går ner till 50Hz.

Mitt råd är att kasta databladen och börja lyssna istället så kommer du bli mycket nöjdare med ljudet hemma hos dig.

Razor- den var rolig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/01/20 22:30:08
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/20 :  22:37:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Det är en viktig och intressant observation du gör. Det finns en mängd olika för och nackdelar med alla varianter av "frekvensomfång".
Ett (gammalt?) försäljningsargument handlade om "snabba förstärkare". Att ha en övre gränsfrekvens på exempelvis 100'000Hz var ett "bevis" på att förstärkaren var "snabb" (/och stabil). Och det ligger en del i det.

Ang SACD. Jag har förstått att man inte bara får en högre övre gränsfrekvens. Man kan dessutom låta implementera HP filtret på ett annat sätt, vilket sägs ge bättre ljud. Hemma hos Timbre lyssnade jag lite till SACD. Jag är rätt säker på att hans högtalare (eller HFLS-1 för den delen ) når upp till mycket mer än 25, kanske 30kHz. Trots allt var SACD-skivorna otroligt musikaliskt tillfredsställande.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/20 :  23:19:57  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag känner igen epkpengs resonemang kring snabbhet. Borde inte förstärkaren dessutom bli linjär i det hörbara området om man använder ett flakt/inget filter?
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/21 :  09:07:35  Show Profile Send razor a Private Message
quote:
Razor- den var rolig.


Que? Aldrig läst fourieranalys?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/21 :  09:34:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tja, oavsett det så är väl "godtyckig periodisk funktion (t ex musik)" ganska kul...
Modern improviserad jazz?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/21 :  10:17:33  Show Profile Send razor a Private Message
Hehe, ja så kan man ju se det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000