HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Konjugatlänk till högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:16:17  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Satt och läste lite om konjugatlänkar till högtalarkablar och undrar om någon provat det? Om det nu skulle fungera så är det ju en billig grej att fixa.

I exemplet i texten så serie kopplar man en 0.1uF kondensator med ett 100ohms motstånd över anslutningarna på högtalaren.

http://www.svalander.se/teknik/kablar/konjugat.htm

Här är ett annat exempel men det är kanske menat att bara användas med den typen av kabel som används.

http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2004/01/19 23:06:00

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:03:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
En grej jag inte fattar är varför man tar flera små och inte ett stort motstånd?
och medans jag ändå håller på: hur vet man vad för kondensator man ska ha? värde?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:08:12  Show Profile Send markusA a Private Message
Är jag den ende som sett en luring med referenserna. I beskrivningen av LTS-kabeln så parallellkoppar han 12st 100ohms motstånd -> ~8,3ohm
Svalander citerar IngÖhman och säger att man skall använda ett 100ohms motstånd.
Hur är det egentligen?
Är tanken att motståndet skall svara mot högtalarens nominella impedans? i så fall är det viktigt att peka på detta. (i mitt fall 6ohm)
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/20 :  08:41:18  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hefty:
Jag tror som du! Jag satte min till 6,8 ohm enligt min högtalares nominella impedans.
Nu tror jag inte att det är superviktigt med exakt värde. Det man verkar vilja undvika är topparna på betydligt högre nivåer (100 ohm är dock mycket!)

Fisksmisk ola:
Tror att de tycker att de parallel kopplar induktansen i motstånden, dessutom blir det väl billigare,kolytskiktsmotstånd istället för dyrt lågimpedivt motstånd.

Hjelm
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/01/20 :  13:45:01  Show Profile Send orthanc a Private Message
octavia rs: Kör själv på LTS-kabel, byggd enligt PDF-dockumentet. Är mycket nöjd med den. En kalaskabel för pengarna. Har testat den mot supra ply 3.4s, QED x-tube mfl och det är minst lika bra som X-tube lite ljusare i karaktär, men samma detaljrikedom.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/20 :  14:41:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ofta sitter ett sådant här nät redan på slutstegets utgång, typiskt 8ohm/100nF. Kanske är det bra att ha i båda ändar av kabeln, vad vet jag? Jag har testat men hör ingen skillnad. Det beror väl på vad förstärkaren gör, är den det minsta instabil är det en fördel med ett sådant här arrangemang för att sila bort högfrekvent skräp såklart. 8ohm/100nF skär vid 200kHz, 100ohm/100nF skär vid 16kHz men bara en bråkdel så mycket eftersom motståndet har större värde. Vet inte vad som är bäst, man kunde ju testa med oscilloskopet någon gång och med olika slutsteg. På T12-an har jag inget nätverk på utgången, syns ingen skillnad alls när man mäter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/20 :  15:43:45  Show Profile Send markusA a Private Message
Det verkar mao som att man kan köra 8ohm utan problem. Det blir iaf inte sämre lju än utan och har man problem med hf störningar så blir det bara bättre.
Sedan är LTS-kabeln specad för 24W vilket känns lite saftigt. Jag har läst att man rekomenderar minst 10w på rc-länkar i högtalare. Här borde det finnas pengar att tjäna om man väljer billiga 10-12W effektmotstånd från biltema. Eller är jag helt ute och cyklar?
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/01/20 :  16:47:59  Show Profile Send Fostex a Private Message
har också vart inne på att koppla på en rclänk, tycker att det verkar överdrivet med 12 motstånd i ltskabeln dock.. och varför ha två kondingar? lägre rippel?

// David
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/20 :  17:02:28  Show Profile Send DIYamps a Private Message
konjugatlänk ??? va sjutton betyder det och va gör den ???
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/20 :  17:11:13  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Ja det blir väl till att testa sig fram vad som blir bra, jag börjar nog med att prova på frontarna så får jag se om det är lönt att fixa de andra fem högtalarna sedan. Men jag ska nog ta och försöka förbättra filterna först, det finns nog mer att tjäna där.

Main system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC

Second system

Edited by - octavia rs on 2004/01/20 17:12:46
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/20 :  19:08:41  Show Profile Send markusA a Private Message
Vad tror ni? Finns det någon speciell orsak att ha 12st metallfilmsmotstånd parallellkopplade samt 2st polyesterkondingar parallellkopplade?
Jag sitter här och kollar priser. Det blir billigare att ta 2st induktionsfria trådlindade motstånd samt 1st axiell polyproylenkonding. Mindre lödning och tar förmodligen mindre plats. Klarar samma effekt med bättre toleranser. Som sagt... vad tror ni?

Edited by - markusA on 2004/01/20 19:10:11
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/20 :  19:22:34  Show Profile Send octavia rs a Private Message
quote:
konjugatlänk ??? va sjutton betyder det och va gör den ???

Om du läser i länkarna som finns längst upp, så finns det förklaringar där.

Main system

Second system
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/20 :  21:12:07  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag fick en motivering till varför man skall ha så många motstånd.
Man får då mkt låg induktans.
Men varför man har två kondingar förblir ett mysterium?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/01/20 :  21:13:46  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
min "gissning" är att det inte har någon betydelse, varken för ljudet eller funktionen..
konjugatslänkens uppgift är ju inte att få högtalarna att låta bra..
men visst..metallfilm är väl att föredra iallafall, jag har 82 ohm / 100nF i min stärkare.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/01/20 :  21:21:30  Show Profile Send Fostex a Private Message
Men vad är då uppgiften?
Mäta bättre?

// David
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/20 :  21:53:32  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hefty skrev att det var lite att ta i med 24watt tålighet. vad gäller det vid för effekter? och vad är lämpligt? hälften?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/01/20 :  22:18:06  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
-fostex
ungefär såhär fast förenklat:
eftersom högtalarkabeln innehåller både en kapacitans (mellan ledarna) och en impedans (längden+högtalarelementen) så blir det en parallellresonanskrets och det i sin tur kan ge upphov till självsvängningar i vissa förstärkarsteg för att dämpa eller eliminera risken för katastrofala svängningar av den här typen så använder man en serieresonanskrets, en konjugatlänk.
alltså i mina ögon ingen påverkan på ljudet, inte vad jag har märkt iallafall.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/01/21 :  17:13:06  Show Profile Send Fostex a Private Message
Jaså okej

// David
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  00:22:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tänkte eventuellt försöka mig på en konjugatlänk jag med.
Tänkte isåfall "bygga om" mina nuvarande högtalarkablar.
(Audioquest typ-4). Lämpar sig även sådana kablar?

(nybörjar-ursäktar mig igen)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/01 :  01:01:34  Show Profile Send esl a Private Message
Bengt: anledningen att man har en "ändavslutning" är att man vill åstadkomma en transmissionsledning.

vemsom: Det funkar lika bra på din audioquest! Eftersom det är självinduktansen i kabeln som man vill kompensera bort och dina audioquest har relativt hög induktans (det fabrikatet brukar ha det), med reservation för att du kanske skall ha en något större kondensator.
"lts" kabeln är dock billig och enkel att bygga.. så testa på den först!

Vi väntar på ett test
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/02/01 :  01:13:04  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bernt: Gissar att du inte hör skillnad därför att impedansen i dina band inte drar iväg uppåt som vanliga element med talspola. Du har då inget problem att behöva lösa.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  01:20:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Så trevligt :)
Jag är i byggartagen! Allt känns som rimliga projekt bör/skall testas om ekonomin tillåter det!

Då kommer en liten följdfråga. Audioquest (hög inuktans) = lite kass? (tills mina konjugatlänkar kommer på plats)

quote:
Det funkar lika bra på din audioquest! Eftersom det är självinduktansen i kabeln som man vill kompensera bort och dina audioquest har relativt hög induktans (det fabrikatet brukar ha det), med reservation för att du kanske skall ha en något större kondensator.
"lts" kabeln är dock billig och enkel att bygga.. så testa på den först!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:26:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
Det funkar lika bra på din audioquest! Eftersom det är självinduktansen i kabeln som man vill kompensera bort och dina audioquest har relativt hög induktans (det fabrikatet brukar ha det), med reservation för att du kanske skall ha en något större kondensator.

Kort fråga: Varför? Jag är inte så hemma på elläran (ännu).

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/01 :  20:08:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har sådana nu men jag hör inte heller någon skillnad i ljudet.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  20:12:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men det vore roligt att bygga något :)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/01 :  22:49:27  Show Profile Send esl a Private Message
Audioquest brukar ha ganska stort avstånd mellan ledarna och då ökar självinduktansen.
För er som vill kan ni bygga in R/C länken direkt på högtalarterminalerna så slipper ni en ful plastlåda hängande och slängande.

/esl
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000