HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Är Eton-element nåt att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:26:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är sugen på ett bygge med typ 6-7 tummare och klassen runt 1500-2000 per element. (Nånstans hägrar en SF-inspiration...)

Eton ser ju ut som en släckt tandläkarlampa, men är de egentligen bar och till de priserna? Eller skall man köra danskt...SS?

/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:33:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
I denna frågan får jag uppfattas som klart partisk. Bara så du vet.

Jag tycker om Eton. Deras sjutummare är mycket trevlig och skulle funka i en låda lik HFLS-1. Som diskant skulle jag titta på Scan Speak's 9700.
Basen är enligt mig rejält mkt bättre hos Eton än ex Scan Speak (och jag säljer båda). Bättre i detta fall handlar om renare, torrare och precisare. Hurvida man gillar det är upp till var och en att besvara.

Jag har Eton-sjuor till kalaspris om du slänger ett öga på Engelholm Audio under BUTIKSHYLLAN.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:36:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Snabb i fingrarna och jävig

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:44:23  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Kolla på Golden Age Music hemsida, de säljer Eton med 30% rabatt!
http://www.goldenagemusic.com/swe/hifi/index.html
http://www.goldenagemusic.com/swe/proaudio/hogtalarelement/hogtalarelement_eton.html

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:16:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Dom finge ju gärna ge en eller flera offaxis kurvor för elementen på sin hemsida.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:31:06  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
epkpeng (och andra), har du (ni) erfarenhet av 7-360/37HEX från Eton?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:10:59  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag har byggt med ETON's 5"-element. Mkt trevliga, jag rekomenderar dem varmt.
Över lag så är de snabba så in i h**vete.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:29:12  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kan du tänka dig att köra norskt så är Seas Excel-serie helt klart värd en titt. Jag använder 6,5-tummarna med magnesiumkon och är väldigt nöjd. Dom hamnar precis i prisklassen du nämde också.
Jag har inte lyssnat tillräckligt på Eton för att våga mig på en direkt jämförelse. Det lilla jag har hört med Eton-element i har varit lite väl kallt och analytiskt för min smak. Fast det behöver ju inte bero på elementet.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/01/20 :  08:19:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
epkpeng: Är det elementen som syns i din tråd under "Medlemmarnas system" som är till salu? Funkade de bra i MTM?
Blev lite sugen på en sån däringa Heil-diskant också....är de bra? Eller snarare, klarar en semi-avancerat amatör att bygga nåt bra med dem?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Robert
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/01/20 :  20:48:08  Show Profile Send Robert a Private Message
Lyssnade hos Golden Age på en högtalare med Etons Er4:a(heil)
och två Theil&P tror det var C92:or.
Nån som har en uppfattning om hur mkt(och vad) som skiljer i ljud om man använder 2 st Eton tex. 7-360/37HEX istället?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/20 :  21:12:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lite klurigt map impedansen. Parallellar du hamnar du under 4 ohm, serie blir väldigt högt...

Annars är det ett ypperligt alternat...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/01/21 :  00:06:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur är det kopplat i denna högtalare? (Snott bilden från din tråd, pengen)
edit: Det är väl eton-element rakt över?



/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2004/01/21 00:08:13
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/21 :  10:01:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Målet med Sensitiva, som f.ö. är under ombyggnad, var hög känslighet. Elementen är därför parallellkopplade. Med lite serieresistans från spolar och kablage ligger den nån tiodels ohm under 4. Sensitiva funkar fantastiskt med rörförstärkare från 15 watt och företrädelsevis PP-kopplade konstruktioner.

Det är Eton rakt över.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Robert
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/01/21 :  12:09:24  Show Profile Send Robert a Private Message
Etonelementen går inte lika djup i basen som T&P...eller?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/21 :  12:13:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Robert:
Det stämmer nog ganska bra (med mina erfarenheter) - om man jämför motsvarande element. Jag tycker emellertid att Eton's sjuor har bättre kontroll och råstyrka i botten än exempelvis T&P's 6.5'or.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/21 :  15:03:58  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
epkpeng, arbetar Etonelementen i din konstruktion i precis samma frekvensomfång? Tyckte du skrev i en annan tråd att du inte gillar denna lösning (eller var det kanske att den var "svår"). Kanske för svår för oss dödliga...

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/21 :  15:55:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Etonsjuorna jobbar med exakt samma frekvensomfång. Diskanten arbetar med en annan!

Förstår inte vad du syftar på ang svår lösning. Att använda dubbla element ställer till det i vissa hänseenden. Det blir iaf inte uteslutande lättare med dubbla element. Mätningar (praktiska svårigheter), fasskillnader mm kan nämnas som något bökigare. Effekttålighet och käsnlighet kan nämnas som positiva egenskaper.

Jag är inte för att göra 2½vägare. Kanske är det du syftar på?!?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:19:25  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Hej, jag var lite otydlig där. Det var väl främst i filterhänseende jag tänkte. De problem du antydde i en annan tråd har du ju förklarat nu .

Anledningen att jag är nyfiken är att jag nog får lov att dra i sta ett liknande projekt (parallellkoppling, D'Appolito) själv snart. Får nämligen snart hem en Edison Triod, som jag tänkte belöna med en lättdriven högtalare .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/21 :  19:54:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Borde man inte kunna göra triwirade anslutningar. Då är det väl inte så svårt att mäta dubbla basar. 375 32 HEX såg ju trevlig ut. Mindre dist än dom andra 7:orna.
Hexacone är det nåt slags composit mellan plast och metall eller?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/21 :  19:56:31  Show Profile Send markusA a Private Message
Hexacone är uppbyggt av en bikakeliknande struktur. |<| typ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000