HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tv-ljud till förstärkaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ECB
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:12:59  Show Profile Send ECB a Private Message
Hej! Igår försökte jag koppla så att jag skulle få ut tv-ljudet i stereon. Kopplade ljudutgången på digitalboxen samt videon till line 1 resp line 2 på förstärkaren. Det konstiga(?) är att ljudet blev ganska lågt när jag körde ut box/video-ljudet i stereon. Min första fråga blir då - är detta normalt eller är det nått som är fel? Känns lite fel att man måste vrida mer på volymen när jag kör genom såna källor än genom cdn.

Sen undrar jag om detta kan skada förstärkaren på något sätt?

Förstärkaren är en Rega Mira 2000. Men det beror nog inte på förstärkaren för jag provade med min gammla technics midi(?)stereo också och det var likadant då...kanske ännu värre (lägre) då förresten..


Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:18:27  Show Profile Send Aton a Private Message
Signalstyrkan i lågnivå-utgångarna verkar variera en hel del. Det är likadant hos mig. Inte mycket man kan göra åt det. Var glad om stereons volymkontroll räcker till . Annars blir det kritiskt.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:27:51  Show Profile Send Aton a Private Message
Har väl även att göra med matchningen mellan utgångsimpedans och ingångskänslighet och det är ju inget man "väljer" själv.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:46:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ECB skrev:
quote:
/.../Det konstiga(?) är att ljudet blev ganska lågt när jag körde ut box/video-ljudet i stereon./.../

Jag har också varit med om precis detta. Vill uppmana till stor försiktighet. Med så olika nivåer på signalerna kommer man förr eller senare (i mitt fall förr...) vid byte av signalkälla, att blåsa på i högtalarna så att de inte klarar volymen. Har spräckt en högtalare på detta sätt...

Detta tillsammans med att jag inte tyckte att kanalutbudet höll en sådan kvalitet att jag ville betala för det, slutade med att jag sade upp digitaltevebonnemanget efter ett par månader.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ECB
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:48:51  Show Profile Send ECB a Private Message
Ok, så då borde det inte vara någon fara för att nått ska paja?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:51:51  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo - högtalarna! Se mitt inlägg ovan.

mvh/ Jörgen G

edit: formulering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/01/19 15:52:37
Go to Top of Page

ECB
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/01/19 :  16:04:52  Show Profile Send ECB a Private Message
Hmm..ditt inlägg fanns inte när jag började skriva..men jag tror inte att det är såååå stor skillnad mellan nivåerna att jag måste vrida på full volym.

Dessutom har jag ingen fjärr och signalkälleväljaren sitter i samma "knapp" som volymen (vilkets nivå är markerat med belysning) så det krävs nog någon form av sinnesrubbning för att missa det på den här förstärkaren.

Men jag ska försöka komma ihåg detta ändå om jag råkar ut för tillfällig sinnesrubbning pga alkohol eller liknande

Edited by - ECB on 2004/01/19 16:07:14
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/01/19 :  16:09:07  Show Profile Send Gebex a Private Message
Möjligheten finns att man glömmer bort att det finns oftast en volymkontroll på digital-tv-boxen. Om det finns en volymkontroll så skall den stå på max.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000