HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 De 500 bästa skivorna ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:29:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Håller med om det här med klassiker status. Har jag haft en platta i 5-10 år och jag fortfarande kan lägga på den och känna wow va bra.
Då är det en klassiker inte förr. Tyvärr "dör" alldeles för många skivor.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2004/01/22 :  19:31:03  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Började komma en hel del bra efter 300 strecket.

/H
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:50:21  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det blir ganska tydligt att det är en någorlunda viss specifik åldersgrupp som ligger bakom denna lista, eller?

Bland de första hundra ligger nästan alla gamla klassiker och sen kommer moderna band succesivt fram tydligare på listan ju närmare slutet vi börjar närma oss. Beatles, Rolling Stones och en del annat är ju inte precis vad jag skulle sätta bland de första hundra, men smaken är som baken. Frågar mig vad dessa listor tillför egentligen?

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/01/24 10:51:45
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/26 :  21:37:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Visst är sådana här listor rätt meningslösa, men jag tycker nog de kan vara ganska roliga ändå. Att det är en viss överrepresentation av lite äldre saker är väl inte så konstigt. Jag tycker själv att det nästan är meningslöst att lista musik som är nyare än ca 10 år, jag tycker man behöver ett visst perspektiv för att kunna bilda sig en uppfattning. Det kan ju förstås ha något att göra med att jag tycker att det mesta som är nyare än så är ganska värdelöst... Men, skämt åsido, för mig är det ofta så att sådant som jag avskyr när det kommer blir acceptabelt med tiden för att till sist kanske t.o.m. bli riktigt bra. Jag tror inte heller att man måste vara särskilt gammal för att uppskatta t.ex. Stones och Beatles. Jag är själv hyfsat ung (eller? Jag kanske räknas som gammal gubbe (är 27) ) och har gillat både Stones och Beatles sedan jag var ca 15.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/01/26 :  23:03:08  Show Profile Send filkingian a Private Message
1 (!) skiva hade jag på cd, c:a 100 av dem på mp3, har ju bara 300 cd så mer jag man väl inte förvänta sig...var gång jag såg eminem så stack det till i ögat Jag är uppväxt med beatles och jag kommer alltid att gilla dem trots min ringa ålder, vilken är 21.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/30 :  22:52:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Hade iaf 4 på 10 i top. Beatles fan. Men som sagt listan tiltar mot 40-talistgenerationens smak.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/30 :  23:15:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Massive Attack kvalar in på 395:e plats med Blue Lines.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/31 :  10:47:25  Show Profile Send dali a Private Message
Listor är listor är listor ...

Den där listan skulle jag kalla "en lista sammansatt av vita amerikanska medelåders män som fastnat i rockträsket", varken mer eller mindre ... lite elakt kanske, men hur många skivor av 500 var på ett annat språk än engelska? Ungefär som amerikanernas "world series" i baseball, där bara nordamerikanska lag är med ...

Hur som helst, en lista utan Opeth mästerverk "Blackwater Park" är garanterat felaktig!

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/01/31 :  19:27:27  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej lite ot

dali skrev: Ungefär som amerikanernas "world series" i baseball, där bara nordamerikanska lag är med ...

mja ... en gammal missuppfattning, tror att det fanns en amerikansk dagstidning som hette/heter
något med world i namnet som startade en
turnering för amerikanska lag
därav namnet

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:15:32  Show Profile Send dali a Private Message
Hej x2000.

Sorry, men det är du som har fel:

http://roadsidephotos.com/baseball/name.htm

http://www.snopes.com/business/names/worldseries.asp

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/02/02 :  16:10:21  Show Profile Send Soulman a Private Message
Tycker att det är rätt coolt att en cd-box med 4 plattor kvalar in på listan Att det sedan är James Brown "Startime" gör ju att det är tämligen lätt att förstå oxå

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/02/04 :  17:43:51  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag har Startime med James Brown. En av de bästa boxarna faktiskt. Hyfsad ljud är det också. Går att hitta för en liten penningsumma lite här och var.
Rekommenderas starkt om man gillar hans musik!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/02/05 :  14:08:03  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Naturligtvis är en lista som denna till 110% baserad på det som är politiskt korrekt att tycka...Jag menar; den som sågar Beatles är slut som rescensent...(stavning?) Denna lista är bara en historisk spegling av exakt samma fenomen i nutid..:Exempel: Håkan Hellström SKA hyllas trots att han så uppenbart snor en del av sin musik från andra och har en riktigt svag sångröst. Kent får INTE sågas...inte heller politiskt korrekt i så fall...Toto (för oss gamlingar som minns dem) FÅR ABSOLUT INTE HYLLAS....trots att de säljer massvis med skivor...Listan med exempel kan göras oändligt lång och detta fenomen går ej att göra något åt...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/02/05 :  14:37:37  Show Profile Send sisko a Private Message
quote:
Naturligtvis är en lista som denna till 110% baserad på det som är politiskt korrekt att tycka..


Till viss del naturligtvis men t. ex. Beatles får väl anses ha mer inflytande på musikhistorien än Toto.

quote:
Exempel: Håkan Hellström SKA hyllas trots att han så uppenbart snor en del av sin musik från andra och har en riktigt svag sångröst. Kent får INTE sågas...inte heller politiskt korrekt i så fall...Toto (för oss gamlingar som minns dem) FÅR ABSOLUT INTE HYLLAS


Fjärran från att tycka att varken Håkan Hellstöm eller Kent är några storheter så kan man väl inte anklaga Toto för att vara några större innovatörer. Skickliga studiomusiker är de absolut. Några stora utövare av popkonsten nja..


quote:
trots att de säljer massvis med skivor


Det gör även Britney Spears, Christina Aguilera etc. som sätter navelvisandet före musiken.

Det är ju vad man själv tycker om som är viktigt men det skulle vara roligt att se vad vi själva skulle komma fram till om vi gjorde en lista. Jag är ganska övertygad om att Beatles, Rolling Stones, Neil Young etc. skulle komma ganska högt.

Mina 5 bästa:

Emmylou Harris - Wrecking Ball
Van Morrison - Astral Weeks
Velvet Underground - White light/white heat
Curtis Mayfield - There's no place like America today
The Jesus and Mary Chain - Psychocandy
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/02/05 :  17:43:59  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej sisko!

Där har du en underbart lysand idé … Alltså att försöka åstadkomma en helt egen lista. Har väckt frågan på ett annat forum, men utan framgång.

Jag föreslår att vi ska skippa ALLA måsten och vad är ”politiskt korrekt” osv. Alla får skriva t.ex. 50 bästa skivor och sen kan någon som är duktig på matte etc. sammanställa en lista av kanske 100 eller mer bästa skivor.
Jag vågar slå vad att den listan skulle bli flera klasser bättre!

P.S. Intressant nick du har. Många här vet säkert inte vad det betyder på finska!!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:23:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Emmylou skriver ju inte egna låtar (i första hand iaf) så hon går fetbort.
Bara folk med eget material får plats på min lista.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/02/06 :  08:14:58  Show Profile Send sisko a Private Message
Hej pick-me-up!

Där fick jag mig ett skratt när jag slog upp det!! Sisko hade jag tagit efter Benjamin Sisko i Star Trek Deep Space Nine utan att ha en aning om vad det betydde på finska. Tja, man behöver inte vara så knusslig med könet på nätet.

Brumel: då får du kapa bort en ansenlig del av musikhistorien t. ex. små obetydliga artister som Elvis Presley och Aretha Franklin . Det är ditt val och vad jag vill se är din lista.
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/02/06 :  19:31:02  Show Profile Send x2000 a Private Message
dali:

jag skäms, även jag har gått på myten
ber om ursäkt ...

Mvh
Thomas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000