HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PA-slutsteg för hifibruk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:04:31  Show Profile Send razor a Private Message
Jaha, ny medlem, first post osv!

Jag ger mig direkt in i debatten:

Något jag funderat på en längre tid är hur/om det skulle funka att använda slutsteg avsedda för PA-tillämpningar i en hifi-anläggning. När man tittar på tekniska data så framstår ofta pa-slutsteg som väldigt prisvärda. Ett exempel (hämtat från ljudias webshop): Omnitronic P-1500
, 2x750W (vid 4 ohm, märk väl), 0.01% distortion, 200 dämpningsfaktor, signal/brus 108dB, vikt 23kg. Pris 5990kr!!!!

Detta är endast ett exempel, men vikten skvallrar ju onekligen om att det är ett rejält bygge. Något man får leva med är att pa-slutsteg oftast använder andra kontakter än hifi-varianterna (xlr, speakon osv), men detta torde inte vara något problem om man kan hantera en lödpenna.

Är det någon som har erfarenheter av audioprodukter för professionellt bruk och kan kommentera? (andra är förstås också välkomna )

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:22:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Absolut, kan rekomendera detta !
Jag har använt följande med gott resultat :

LAB 500, lite disigt och plastigt i ljudet, men helt ok.
QSC EX 4000, mycket trevligt, fint ljud mycket styrka och hög upplösning och "rapphet".
QSC RMX 1450 imponerande steg med klara studiokvaliteér, snabbt hårt och högupplöst (se säljes här på forumet)
QSC PLX3402, grymt läckert ljud, något av det bästa jag lyssnat på i alla sammanhang, otrolig kontroll och mickroupplösning, dynamiskt och oansträngt, fantastiskt snabbt och begfast.

Jag önskar att fler mäniskor fick upp ögonen för dessa produkter.
Dock måste jag lägga ut en varning, om du skall köpa något PA-steg köp då gärna något som verkligen används och uppskattas av proffsen.
Samson, Omnitronic, stagline etc... är inte vad jag menar med riktiga slutsteg, även om de oftast är mycket prisvärda om man ser till effekten dessa lämmnar på papperet.

Jag föredrar mycket hellre det jag vet används i profesionella sammanhang, Crown, Lab, Crest, QSC, etc... visst de kostar mer men de ger också mer på alla parametrar, detta kan jag säga utifrån egna erfarenheter.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:07:01  Show Profile Send razor a Private Message
Intressant, har faktiskt tittat lite på QSC Rmx 1450. Ett eventuellt krux är ju att en del av dessa slutsteg har inbyggd fläkt. Hur mycket stör dessa? (eller går de endast igång vid hög belastning?)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:21:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har kopplat bort fläkten internt, detta funkar aldeles utmärkt sålänge man inte ligger på höga nivåer för ofta, då det termiska skyddet går in och reglerar effektutaget tidigare än det hade gjort om fläkten varit behjälplig.

Skall man ligga på klippnivå så är nog fläkten ett måste för att steget skall kunna jobba utan att det termiska skyddet lägger sig i.

Fläkten kan vara störande, men den hörs inte vid normala eller straxt under normala lyssningsnivåer för musik, men vid film kan det kanske vara störande i tysta partier, en vanlig dator låter dock betydligt mer.

ett alternativ är ju att lägga en låda av något slag över slutsteget när man ser på film, synd att det skall behövas men jag anser att fördelarna rent ljudmässigt med dessa steg vida överväger de nackdelar som fläktljudet innebär.

fläkten går dock konstant, men väldigt svagt, jag har aldrig lyckats få den att öka i varv ens med 4st 15"1" toppar kopplade till det vid max effektutag under en hel kväll, det är ett rejält slutsteg och man for tortera det hårt om det skall börja reglera värme eller effekt, tyst blir det dock aldrig.

Jag säljer ett RMX 1450 för 5500, jag tror de kostar 7000 eller så nytt, om du är intresserad så hör av dig.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:35:17  Show Profile Send Lelle a Private Message
Jag kan utan tvekan rekommendera LAB gruppens slutsteg, men de är inte speciellt billiga (i jämförelse med razor´s exempel).

Har ett LAB SS300B och det verkar stå sig väldigt bra i jämförelse med mitt MarkLevinson 23.5 (utförligare test ska göras så småning om).

Think different.

Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:39:52  Show Profile Send Janders a Private Message
Något av Lab-gruppens steg säljs under annat namn (Tannoy tror jag visst...) och med tjusigare front men med betydligt högre prislapp ("High-End"), och det fick mycket bra kritik i Tyska "StereoPlay" tror jag visst att det var (läste hos en bekant, kommer ej ihåg alla fakta för tillfället tyvärr...)
Go to Top of Page

RAMULA
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:40:23  Show Profile Send RAMULA a Private Message
Kolla blocket via länken http://www2.blocket.se/view/1969514.htm?l=0&c=1&city=0
Jag har varit och kikat.Det är en jäkla klump, utan fläkt. Finns även info på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:04:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag föredrar nog karaktären hos de switchade stegen, gärna i kombination med klass H, det ger bra upplösning, lågt egetbrus och en fantastisk stigtid, torrt rappt och dynamiskt med skruvstädskontroll i botten, helt enkelt underbart.

Jag är nog på gång att köpa mig ett nytt (uppgradera mig till) QSC Powerlight 2 modell PL224, vilket jag har förstått skall inneha just dessa egenskaper som jag personligen tycker väldigt mycket om.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/01/20 :  17:56:42  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Intressant tråd!

Är det nån som har koll på PA-slutsteg som låter bra, men har lite mindre effekt och kostar lite mindre än ovanstående?

Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/20 :  20:24:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett hett tips är (lessen om jag är lite märkesfixerad här), men skall man ha ett bra och i förhållande till sin kapacitet och flexibilitet billigt slutsteg med lite lägre effekt skulle jag rekomendera QSC RMX 850, kolla på ljudia´s hemsida eller gå till qscaudio.com och kolla där, annars finns nog en hel del bra steg på begagnatmarknaden, kolla med din lokala uthyrare om han har något att sälja.

Jag har sett här i Göteborg att firmorna här har fullständiga listor med begagnad utrustning de säljer billigt, en hel del slutsteg däribland.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/01/21 :  12:46:53  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Hur mäter sig då ett sånt här slutsteg sig mot min Quad 77 ? ÄR effekterna som anges på qsc hemsida "rms-watt" eller "max-watt" ?

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/21 :  21:35:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
I den "högre" ligan av pro-steg är det sannerligen inte frågan om att överspeca, eller mäta så att siffrorna blir så stora som möjligt, jag tror att det finns beskrivet iallfall hos QSC hur de mäter sina steg, vilken insignal (vilken filterkurva som används för bruset), vilken tid mätningen pågår, hur de anger sina mätdata etc...

Jag vill minnas att de använder sig av 12h vitt brus vid klippnivå FTC 20-20k, och med ett "headroom" som slutsteget alltid skall ha under denna tid, vanligtvis ca 3db, vet dock ej om det gäller alla modeller, detta står i samband med effektangivelserna.
Men se gärna deras hemsida för mer detaljer, men jag tror att de är mycket seriösa eller ärliga om du så vill, då folk jobbar med dessa produkter är det viktigt att de lever upp till sina specifikationer.

mvh // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/21 :  22:09:09  Show Profile Send razor a Private Message
Något som jag undrar över är ljudkaraktären hos QSC-stegen. Finns det några "hifi"-steg som man kan dra paralleller till?
Intressant att läsa att klass H ofta används (i en bok beskrivet som i princip klass B med modulerad drivspänning).

Edited by - razor on 2004/01/21 22:19:04
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/22 :  21:46:21  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Helt riktigt, det är ett sätt att styra värmeutvecklingen, QSC själva påstår att de säker den totala krävda effekten med upp till 40% med häljp av denna teknik, dock i kombination med egna lösningar som innefattar bland annat "styrda" nätdelar, fråga mig inte hur det funkar.

"High-efficiency Class H output circuits lower AC current consumption and cooling requirements by over 40% "

Ljudkaraktären hos QSC stegen varierar med vilken serie du väljer at titta på, QSC´s hemsida har ett forum för QSC-ägare där vi bland annat diskuterar de olika stegens karaktär och vad de fungerar bäst i för sammanhang.

Själv har jag funnit att RMX serien har ett mycket fint ljud som tillhör det snällare av deras utbud, det låter "mjukare" och "vackrare" än PLX serien, detta betyder dock inte att de ÄR "mjuka" och "vackra" i sitt ljud, en gissning ifrån min sida baserad på egna erfarenheter säger mig att de förmodligen skulle upplevas som hårdare och mer aggresiva jämfört med hifiprodukter genrellt sett.

PLX serien skulle få samma stämpel fast högst påtagligt mer av den transientaggresiva karaktären, se gärna min recension här på forumet :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21135

Lite om hur de anger sina specifikationer, nedan är ett exempel (PL224) vilket jag funderar på att köpa så fort jag fått mitt RMX 1450 sålt, detta steg är som ovanstående (PLX) fast ytterligare en bit längre upp på skalan när det gäller aggresivitet.

Frequency Response : 20 Hz-20 kHz, ± 0.2 dB/8 Hz-100 kHz, +0, -3 dB
Amplifier Protection : Full short circuit, open circuit, thermal, ultrasonic, & RF protection. Stable into reactive or mismatched loads.
Load Protection : On/off muting, DC-fault power supply shutdown
Noise : (20 Hz-20 kHz) -108 dB

Stereo Mode (both channels driven)
8 ohms FTC 20 Hz-20 kHz 0.03% THD 440W
8 ohms EIA 1 kHz 1% THD 475W
4 ohms FTC 20 Hz-20 kHz 0.05% THD 715W
4 ohms EIA 1 kHz 1% THD 825W
2 ohms EIA 1 kHz 1% THD 1200W
Bridge Mono Mode
16 ohms FTC 20 Hz-20 kHz 0.1% THD 900W
8 ohms FTC 20 Hz-20 kHz 0.1% THD 1500W
4 ohms EIA 1 kHz 1% THD 2400W

mvh / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000