HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Priser på sten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/18 :  00:10:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Någon som på rak arm kan säga inom vilka prisområde massiva sten plattor av granit, marmor etc. ligger i?

Behöver 2st ca. 35*35cm, varit runt idag på det relativa lilla ställe jag bor på. En stenbutik hade tvärstängt och en annan hade kökssäljaren ej i arbete på helger (hittade massiv bänkskiva 3cm? tjock i fin svart granit) och de andra kunde ej ge priser, eller om de kunde såga till de bitar jag behövde.

Har någon kollat priser på olika stenplattor och vet ungefär vad man kan förväntas få betala för 35*35cm plattor?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/18 :  04:39:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
Prova sök på diabas, granit, etc -> DIY-archive, har för mig att där ska finnas en del.

Minns jag inte helt fel så finns det ett företag i Kinna med billig sten . Här i Halmstad var det en grym utförsäljning för ett tag sedan.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/18 :  10:48:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hade inte Tímbre nån f.d elev soom jobbade med sten, i GBG (eller omnäjd)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/18 :  10:59:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Kolla med någon gravstensfirma. Dom har ju olika utseenden och färger att välja på och sen kan dom ju gravera med. Här vilar en Krell.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/01/18 :  11:27:27  Show Profile Send EAR a Private Message
Gå till din lokala stenhuggare och be att få köpa restbitar från utsågade diskhoar o.s.v.Där jag får kostar det 500 kr oberoende stensort eller storlek.Var och beställde 2 stycken 400x300x30 mm
polerat runt om med fasade kanter = 500 för bägge eftersom de var uttagna från samma bit.
Lycka till

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:42:56  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
jag fick pröjsa 800:- för en 35*45*3 av den lokale stenhuggaren i borlänge

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/18 :  17:04:43  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Hej! I senaste Plaza kan läsas att en bänkskiva i svart granit kostar 3710 kr/löpmeter från Marbodal. DYRT!!

Edited by - Ljudjesus on 2004/01/18 17:09:53
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/18 :  17:28:46  Show Profile Send Peter S a Private Message
Man kann också titta långs med landsvägarna där dom har sprängd berget för vägens skull, ibland kann mann hitta fina platta bitar. Om man har tur får man lite dekorativt mossa med helt gratis.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/01/18 :  17:45:46  Show Profile Send EAR a Private Message
ljudjesus
Det är inget ovanligt pris på granit som du nämner.Vi betalade för helt runda kanter till våra köksbänkar 600kr löpmetern bara för rundningen plus ca 3500 kr för själva stenen för snart 12 år sedan.Det är bara restbitar som är billiga.De är ju redan betalda en gång så att säga

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/01/18 :  18:20:43  Show Profile Send molsson a Private Message
Kolla på silvan bygg. Dom har bra priser på färdiga stenbitar, typ fönsterbänkar. Har också för mig att de har kvadratiska bitar för ca 300 spänn.

/Marcus

No hay banda!!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:09:18  Show Profile Send orthanc a Private Message
Eller köp ett marmorbord eller liknade på www.blocket.se för en hundring och kapa..=) Brukar komma med jämna mellanrum på olika orter.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:03:54  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har en kompis som säljer 'bakstenar' i Gotländsk kalksten. Dessa är lite för små för detta ändamål eftersom de ska få plats i på en bakplåt, men jag tror att man skulle kunna få bra priser från honom om vi är några stycken som beställer. Vad är det för dimensioner som folk vill ha? Jag skulle själv vilja ha en 'dubbelbred' platta på ungefär 90 x 45. Tjocklek på 5-6 cm kanske räcker? Vad är andra intresserade av för dimensioner? En annan fråga är ytbehandling: billigaste är 'råsågat' som är plant men grovt. Sen kan man polera hela eller t.ex. endast kanterna.

Om det är fler som är intresserade kan jag höra vad det skulle kosta att få sådana bitar kapade.

Edit 1: Bör noteras att transport av sten kan bli ganska dyrt. Om vi beställer en massa sten får vi försöka lösa distribution på bästa sätt.

Edit 2: Grosspriset på 'bakstenar' (alltså i storlek som en ungsplåt och 3-4 cm tjocka) är 200-250 kr styck. I butiken kostar dom 550.

Edited by - Decadent on 2004/01/19 23:08:26
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:18:42  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag är preliminärt intresserad, lite beroende på vad det går att få för mått och dimensioner samt om det går att lösa transporten på ett bra sätt. Om råsågat är tillräckligt plant för att ställa hifi på bara, så räcker det för mig. Jag letade lite sten för ett tag sedan och det billigaste materialet var Italiensk marmor, som kostade ca 1500 exkl moms per kvadratmeter och 2 cm tjocklek. 3 cm kostade 50% mer... Sedan kostade det rätt mycket för behandling av sidorna.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:31:59  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag kommer skapa en ny tråd i HIFI-forumet där jag tar upp intresseanmälningar (för det är väl inte bara DIY:are som behöver stenar?), men först måste jag snacka med min kompis. Vi kan få stenarna i princip i vilka dimensioner som helst. Jag skulle tro att det finns tre 'grundstorlekar' som kan vara intressant: högtalarplattor, dubbelbredd (två stärkare/spelare brevid varandra) och enkelbredd. Vad tror ni om dimensioner - tjocklek?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:25:02  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Av viktskäl är jag snarast intresserad av 3 cm, men i allmänhet är väl tjockt=bra.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/20 :  09:00:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag kan tänka mig att handla ett par bakstenar..
Normal bakplåt stl. blir jättebra

Är det någon som har koll på vart man kan få tag i en täljstensplatta.
Tänkte att jag skulle ta o göra en skivpelartallrik.
kan vara kul att ha en i alu o en i täljsten så man kan testa skillnaderna...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/20 :  10:24:34  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jag är intresserad beroende på pris och distribution till Malmötrakten.
450 * 400 mm skulle kunna vara en bra storlek. 20 mm tjock räcker säkert.

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/20 :  22:53:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har själv nu varit runt på olika stenaffärer och hört mig för om priset på 2st 35'35*2-4cm svart granit eller liknande. Billigaste priset jag fick var 500:-/st för utsågad sten + 450:- för kantslipning alltså 950:-/st vilket ger en nätt summa av 1900:- för två stenar 35*35cm. Tycker det låter väl häftig...Fick dock tips från en av butikerna att åka ut till deras sliperi där de sa att de har spillbitar som de säljer billigt och att folk brukar vara där och rota. Tyvärr sa hon att spillbitarna brukar ligga ute och troligen är översnöade nu och til våren vill man ej vänta men de kanske har färska i nåt hörn inne så tipset kan vara värt att kolla.

Träffade dock i en av butikerna lite lustigt på en personal som själv även var högtalarbyggare och div Hifi byggare. Då jag förklarade mitt ärende visste han precis vad jag var ute efter (till skillnad mot andra som bara såg underligt på mig) och gav tips om att ta golvplattor 4-5cm tjocka de är dock av betong? som man kan spackla igen porerna, måla svarta och blanklacka och det ska visst bli bra och en bråkdel av priset...Kul att få bra tips även från en butik.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/20 :  23:23:13  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har hemgjutna betong fundament till slutstegen, men det är en otacksam hantering och otänkbar i en lägenhet. Jag har bekanta som blandade betong på balkongen
Var finns dessa golvplattor i betong och i vilka dimensioner kan man hoppas på att hitta dem?
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/21 :  09:02:21  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har nu lagt upp en officiell intresseanmälan i HIFI-forumet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/21 :  09:26:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag var på Silvan igår, där har de stenplattor i olika varianter. 40x60 cm verkar vara ett standardmått. Beroende på sten kostade de från 300-600 kr ungefär. 300 var sågad opolerad röd granit. 600 var polerad svart sten av något slag, otroligt snygg. Så fanns någon grå granittyp också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000