HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En fråga till gamal PA rävar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/17 :  21:42:59  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
God kväll!

Vi hade vår anläggning uthyrd igår och något tråkigt inträffade vi var och istallerade vår anläggning och ställde in allting som det skulle vara klockan 1 på natten ring killarna som hade festen och sa att det inte fanns någon bas längre när de spelade, vi drog dit och konstaterade att basarna endast var ett minne blott
Vi hade ställt in gainen på bassteget(LAB 1000) med goda marginaler men så kom det fram när vi tittade på mixerbordet att gainen nästan var på max vilket ska stå på hälften samt att basen var uppskruvad killen som spelade "trodde" att det gick att höja så mycket så nu är det bara att få basarna omkonade

Nu till min fråga finns det något sätt att skydda sin anläggning på något bra sätt mot såna här olyckor tex finns det någon limiter som man kan koppla in som övervakar anläggningen på något sätt? Hur gör ni på era anläggningar?

Ytterst tacksam för all hjälp!

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/17 :  21:55:52  Show Profile Send Antonic a Private Message
gick steget på rött?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/01/17 :  22:09:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja vissa slutsteg, där kan man ju ta bort volympotarna och sätta för lock...
men jo ja det finns andra digitala kontrollenheter tror jag som kan stoppa
att sådant händer..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/17 :  22:26:09  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
steget lär absolut gått på rött när de höjde gain samt basen men när vi kopplade upp prylarna ställde vi gainen så det var goda marginaler innan det gick på rött men det räckte tydligen inte.
Berhringer ska tydligen ha någon kompressor/limiter som man ska kunna andvända till att skydda sin anläggning men hur den fungerar vet jag inte.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/17 :  22:51:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det man kan göra och det ganska enkelt är att ha ett bistabilt relä som triggas av alltför hög inspänning. Man kan också tänka sig en lite integrator som tar hänsyn till långvarigheten hos signalen. Skyddet matas från själva högtalarsignalen och kan återställas med ett separat batteri eller ett inbyggt.

Måste det inte ha låtit väldigt illa att torrdestillera ett baselement?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:05:47  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
förmodligen har det låtit rätt illa, problemet är att vi kör veckade bashorn och det är mycket svårare att höra på ett par sådana att de låter dåligt jämfört med ett par basreflex lådor men visst det måste ha låtit skit, jag skulle kalla det rent klåperi!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:05:52  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Det här med uthyrning av anläggning vet man ju hur det används
när man vänt ryggen till :-(
Ett tips är att du använder dig av Berhringers aktiva delningsfilter
som har ställbar limiter, det löser problemet som du råkat ut för.
Glöm inte att sätta dit en låsbar täckplatta över filtret annars
är dom snart där och rattar och olyckan är där igen.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:09:01  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
fungerar limitern bra på deras filter tex 3400:an låsbar lucka kan man ju alltid fixa. Hur fungerar limitern stryper den signalen efterhand som de höjer eller?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:14:30  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Den stryper när den uppnår den nivå du ställt den på. mycket enkelt, en vridpot bara.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:24:50  Show Profile Send fidelityn a Private Message
3400:an som du nämner är mycket bra och borde kosta flera gånger pengarna. När du ställer in ljudet så ställ volymen på stegen och mixer på max justera sen volymerna på filtret och slutligen dit med
låsbar täckplåt på filter och eq.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:30:10  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Låter ju som en kanon idé ska ta och beställa ett sånt filter på studs
Ingen som behöver ett LAB ACN2 filter UTAN limiter
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:55:15  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Fidelityn har helt rätt. Behringer är inget höjdarmärke men kör ni med LAB 1000 steg till basarna så fungerar det nog utmärkt.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/18 :  00:02:07  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
så länge det inte brusar en massa och låter okej så kommer jag vara nöjd det verkar finnas en massa olika inställningsmöjligheter på behringer filtret.
Tack för alla tips ska bli kul att prova när jag får filtret.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/01/18 :  00:08:13  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Du kommer att bli nöjd ditt gamla lab-filter är ett fornminne i jämförelse.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/18 :  00:13:12  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
ja Lab filtret är väl säkert 8-10 år gammalt, jag återkommer med mina intryck.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/18 :  08:53:54  Show Profile Send Antonic a Private Message
Jag kan vara intresserad av filtret faktiskt.

Men jag tror faktiskt att Labfiltret är mycket bättre i ljudkvalite.
Behringer har inte låtit bra än så länge + kvaliten är inte den bästa.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/01/18 :  10:36:18  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Antonic: kan du utveckla vad du menar med "Behringer har inte låtit bra än så länge + kvaliten är inte den bästa"
Jag har precis motsatt erfarenhet nämligen. Jag har hållt på med det här sen slutet på 70-talet så ett och annat filter har hunnits testas. Och det mest prisvärda enligt mig har varit just Behringer, jag har heller aldrig hört talas om någon som haft problem med dom heller. Visst finns det bättre filter men då kostar dom ju flera gånger mer än vad Behringer gör. Jag har även haft ovan nämnda Lab-filter och min bestämda uppfattning är att Behringer vinner på alla plan vid en jämförelse dom i mellan.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/18 :  11:29:50  Show Profile Send Antonic a Private Message
Då har vi olika uppfattningar alltså.

Har inte kollat spec mycket på behringer ska jag påpeka först.
Men kollade på någon modell för ett tag sedan kändes riktigt sunkiga.
Gick vidare och brydde mig inte mera om det.

Har aldrig hört något spec bra om dom förutom dom är billiga.

Så fort jag får tillfälle att testa någon modell ordentligt så ska jag komma med mera personliga kommentarer.
Men prisvärde är dom ju utan tvekan.

Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/18 :  12:55:26  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag håller med Antonic. Jag har haft en uppsjö med Behringer prylar och kommit fram till att det finns inte två burkar som låter lika. Komponent kvalitén måste vara urkass. En burk kan ha fått bra komponenter medans en annan fått sämre. Det är ju ett billigt märke så det är nog nått man får räkna med. Dessutom kan en burk hålla i tio år medans en annan brinner efter ett halvår. Jag har haft Mixrar, EQ:s, kompressorer, Gatar, delningsfilter, effekter, rundgångsdödare, mm av märket Behringer men sedan jag fick möjlighet att jobba med kvalitéts-prylar har mitt jobb förenklats avsevärt.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/29 :  19:01:30  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag ville bara säga att jag fått Behringer filtret och det låter klasser bättre än mitt gamla LAB filter, jag är grymt nöjd och limitern funkar kanon.
Tack alla ni som hjälpte mig.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/29 :  20:50:58  Show Profile Send DIYamps a Private Message
URK URK URK Tänk att en sak som detta ska behöva hända när man lånar ut grejer, grillade dom basarna eller va det nått annat som pajja ?
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:31:09  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
basarna blev bara ett minne blott men nu är de omkonade igen
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/01/30 :  15:57:51  Show Profile Send fidelityn a Private Message
emil: Jag sa ju att du skulle bli nöjd :-)
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/30 :  18:21:22  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Behringer rockar!
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:32:41  Show Profile Send dawen a Private Message
Behringer är inte något bra märke. Visst, deras UltraCurve (åtminstone den första) låter ganska okej. Sålänge man kör digitalt in åtminstone! Kvalitetskontrollen på deras A/D-omvandlare är urusel.

Vad är det för RMSeffekt på elementen i era horn? Delningsfrekvens? Jag skulle tippa att ni kör för svaga steg till basarna. Firmorna jag jobbar åt i vanliga fall har inte ens sådär svaga steg i monitorracken, förutom då det är aktiva monitorer, och det sitter rätt svaga steg till diskanten.

Sedan så har Behringer dålig service också, förutom att de har dålig kvalitetskontroll. Det är inte så kul att ringa till Tyskland och inte få tag på någon som kan prata vettig engelska ens. Jag har bekanta som råkat ut för detta...

Själv äger jag två kompressorer från Behringer, och en DI. DI:n låter skapligt, och framförallt så är den ju billig för att vara en aktiv DI. Men, jag skulle hellre ta en IMP2 istället för en DI-100 från Behringer.

Kompressorerna låter hyfsat, brusar lite väl mycket. Irriterande är att det inte är samma motstånd i potarna. En del känns som om de varit på stranden, och en del känns som om de fått en hel burk 5-56.

Det beror helt på vad du har för krav. Siktar du lite seriösare skulle jag rekommendera att du skaffar en DSP, LEM har någon instegsvariant som kostar runt 10k.

Titta in på jblpro.com förresten, och läs deras artikel om under powering. Klart läsvärd!

Varför ligger det här ämnet under DIY förresten?

Är du intresserat av ett renodlat PAforum finns det ett sådant på ljudoljus.net

Syns ute i svängen
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/01/31 :  15:53:55  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Nu ska jag klargöra en sak, vi har endast detta som hobby verksamhet och hyr ut till folk som vi känner eller vet vem de är dvs intäkterna som inte är så stora går till ny utrustning. Man måste börja någonstans visst hade det varit bra med ett kraftigare bassteg det kommer med tiden när vi fått in tillräckligt med pengar. Att professionella firmor andvänder betydligt kraftigare slutsteg förstår jag men dom har det som jobb och satsar på det bästa medans jag har det som hobby och uppgraderar när jag har pengar precis som alla här på forumet gör med sina hemma prylar.

Rms effekten i hornen ligger på 400 watt och delningsfrekvenser är inställd på 100 hz vilket är ganska lågt men veckade horn låter inte så bra när man kommer högre än runt 100 Hz.

till den hobby anläggning som jag har låter Behringer filtret klasser bättre än mitt gamla LAB filter mycket klarare och bättre ljud samt större inställningsmöjligheter dessutom har den en väl fungerande limiter.

Behringer rockar helt enkelt!!!

Anledningen att jag ställde frågan på detta forumet är just för att jag vet att det finns kunnigt folk som kunde hjälpa mig som "Fidelityn" tex han har löst alla mina problem genom att rekommendera Behringer filtret vilket jag är mycket nöjd med dessutom är jag medlem på detta forumet och då känns det mest naturligt att fråga folk här.

mvh Emil
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000