HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NYTT SLUTSTEG, alternativ ? (14kkr)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/17 :  20:57:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag kommer inom kort att införskaffa ett nytt slutsteg.

Tanken är att det skall driva ett par egenutvecklade (och tillverkade) 6,5"/1" vifa bestyckade vägghängande högtalare med trevliga "rappa" egenskaper.

Det jag vill åstadkomma är ett snabbt och hårt och högupplöst ljud, då högtalarna i detta fall redan lutar åt detta håll kommer det att bli mycket vackert i mina öron om man förstärker dessa parametrar ytterliggare med ett slutsteg av liknande karaktär.

Det som ligger tidigare i signalkedjan är en Panasonic DVD-A320 som lämnar signal didgitalt via en coax-kabel till en Marantz DP870 DD-processor / D/A.

Idag använder jag ett QSC RMX1450 som slutsteg och jag är nöjd med detta, när det gäller den generella ljudkvaliteten, och även om det här finns massor av styrka och kontroll så längtar jag efter ännu mer av den torra och stramt hyperkontrollerade karaktären.

Jag har ett alternativ som jag tänkt mycket på, QSC PL224, som jag kan få för 14000kr, men vad finns det för alternativ utanför "PRO" marknaden som kan passa mina behov ?

Jag lyssnar främst på elektronisk musik som Covenant, Photek, Autechre, Kraftverk, VNV-Nation, Sacha (air drawn dagger) och liknande, dvs. synth och drum&bass.

Vore mycket tacksam för vägledning inom "hi-fi" eller proffs produkter på detta område, observera att det dock bara gäller upp till 14000kr.

med vänlig hälsning "martinsson"

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:29:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
I den prisklassen finns nog bara ett alternativ..Icepower..
Bygg själv alt. kolla in Acoustic Reality eller Embla.

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:44:18  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag skulle precis föreslå detsamma! Kan lägga till Audacia Clarity som väl iofs ligger strax över din budget, men är väldigt intressant.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:48:54  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Icepower är förövrigt konkurrenskraftigt i alla prisklasser..
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/18 :  00:46:56  Show Profile Send krorre a Private Message
Bygg själv allt? Hur var det med ice power... modulerna? Gick det att få tag på dem?
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/18 :  11:04:17  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
I den prisklassen finns nog bara ett alternativ..Icepower..

Nja, det finns iaf ett (liknande) till: PS Audio HCA-2 (beg)!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/18 :  13:22:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tusen tack för alla förslag, dessa kommer att kollas upp omgående.

Jag har förstått att ICEPOWER byggen skall ligga mycket bra till karaktärsmässigt, visst kan jag hålla med om att mina önskemål kanske ligger lite utanför det "normala", men har man hittat vad man vill ha för ljud så är det väl bara att hålla sig till det.

Då jag inte har några större krav på "naturlighet" eller "romatik och värme" utan mer åt det strikt analytiskt hårda och högupplösta hållet så trodde jag inledningsvis att det inte skulle komma så många förslag på alternativ som det faktiskt har, jag är mycket tacksam för detta.

ICE POWER-bygge - verkar lite omständigt, men visst : )
Audacia Clarity - switchat, class D, icepower baserat.
PS Audio HCA-2 - intressant teknik, bra resensioner.

Ni verkar har förstått precis vad det är jag är ute efter !

I´ll get right on it!, fortsätt gärna komma med fler förslag då jag gärna ser ett alternativ utan ett småstörigt fläktljud so de flesta pro-steg tyvärr har.

Edited by - martinsson on 2004/01/18 13:39:29
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/18 :  13:42:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som CH redan påpekat så bör du nog också ta en titt på Emblas ICE-power alternativ, ligger inom din prisram även som nytt.
www.emblaaudio.no
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/18 :  13:50:17  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Ja, 13 300 SEK inkl. moms och frakt ser ju fint ut för 2x500W!
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2004/01/18 :  15:51:29  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Emblas stora block ger väl 250W i 8 Ohm per kanal och 420W i 4 Ohm.
Inte dåligt det heller men det är inga 500W.

Ett annat alternativ är ZAPpulse concept 200-290W beroende på modell.
5800sek för enklaste modellen utan volymkontroll till 8400sek för den största.
http://www.lcaudio.dk/concept.htm
Nackdelen är att man måste sätta ihop den själv.


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:04:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tittade på emblas steg, mycket imponerande data, men jag tycker att de ser lite väl "hemma mekare" ut, detta behöver inte betyda att de är sämmre på något sätt, men intrycket man fick på deras sida var väl sisådär.
Dessa steg verkar dock inte reda ut 2 Ohms laster, men till deras försvar kan man väl nämna att man ändå inte råkar ut för dessa alltför ofta.

LC Audios ZAPpulse 2.1 Concept verkar lite trevligare invändigt, riktigt roligt att se hur få komponenter som krävs.
Verkar vara seriösa och genomtänkta, lite synd bara att det är byggsatser, verkar dock inte vara så mycket att bygga ihop : )
Priset var ju inte avskräckande heller precis.

Tack för förslagen, rackmonterat är ett plus i mina ögon (öron), då jag siktar på att få samtliga komponenter rackmonterade i framtiden.

Skall jag gissa mig till en form av intresserelaterad topplista över de förslag som jag tagigt del av högst ytligt så skulle den se ut något såhär :

Audacia Clarity
PS Audio HCA-2
EMBLA Power12
ZAPpulse 2.1 Concept

Ni som är insatta och bevandrade i tekniken kanske kan ge mig lite synpunkter på det av mig föreslagna QSC PL224 (se länk nedan).
För jämförelse med de förslag som finns här idag.

http://www.qscaudio.com/products/amps/powerlight2/powerlight2.htm

För mer ingående teknisk beskrivning se gärna manualen (PDF) på samma sida.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000