HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare ca 10-12 000:-, golv/stativ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/17 :  01:34:57  Show Profile Send aplodon a Private Message
Någon som vet något om följande högtalare och helst en jämförelse mellan några av dem:
Wharfedale Pacific Evolution EVO-40 (ny tror jag, och väldigt snygg)
Infinity Kappa 400
Tannoy Sensys DC2 
Audiovector C2

Om man skulle välja mellan någon av dessa och Dynaudio audience 52SE så förmodar jag att de flesta skulle förorda stativaren, eller??

Edited by - aplodon on 2004/01/17 09:08:23

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/17 :  09:50:53  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej aplodon,
Jag har själv lyssnat mycket på Dynaudio 52 SE och det är en kanonfin högtalare.
-Engagerande, bred och neutral ljudbild med mycket bra bas för storleken.
I senaste Hifi Choice testar man Tannoy Sensys DC2 (även Dynaudio 52, ej SE-modellen).
Men något direkt jämförande test har jag inte gjort själv eller sett.
Det blir väl det vanliga rådet: Gå o lyssna! Allt beror ju på din egen smak och vilken typ av ljud du söker.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/17 :  15:26:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag skall själv köpa nya högtalare i höst är det tänkt, för ca 10.000kr. Så jag sitter också och funderar vad ska man köpa. Har lyssnat lite på några modeller för att få ett grundintryck. Bla dessa. Och jag har även lyssnat en snabbis på Infinity Kappa 600, men den föll inte mig i smaken, diskanten är för ljus, men denna högtalar serie kräver visst otroligt långa inspelningtider för att allt skall falla på plats. Så det ex som jag hörde kanske inte var inspelat ordentligt.
Wharfedale Pacific Evolution EVO-40
Tannoy Sensys DC2
Dessa två modeller har jag även lyssnat på. Och om vi börjar med Tannoyen så låter denna högtalare ganska trevligt faktiskt, men det är ett "men" här också. Jag upplevde att diskanten som väl enveten nån gång, och i WhatHifi skrev de så här. Take care whit partners-the DC2s wont thank you for hars electronics. Men jag upplevde inte högtalaren som ljusa i grunden, utan en aning åt det mörka. Det svänger med denna högtalare och jag gillade den rappa basen som de hade.
Wharfdale är den som jag lyssnat mest på, använde den under en Demo faktiskt när jag lyssnade på Receivers. Och det är en riktigt bra högtalare om man gillar ett ljud som är klart åt det mörka hållet. Det jag reagerade på när jag satt och lyssnade på receivers med denna högtalare var att det var så stora skillnader mellan olika recivers i ljudkvalitet.Från en receiver till en annan så försvan allt djup i basen tex.högtalaren låt som en stativare helt plötsligt. Jag har aldrig hört så stora skillnader mellan olika stärkare någonsin. Sen har jag fått reda på att denna högtalare-serie kräver bra eloktronik, de låter klart sämre med för billiga grejer helt enkelt. What Hifi testade modellen under, Evo-30 i samma test som TannoyDC2 och de skrev bla. så här. Fantastic value for money-if you have the space, give the Wharfdales a whirl and be bowled over by their dynamic presentation. Det här är den högtalare som ligger på min första plats för tillfället, men man har ju en del kvar att lyssna på. Och jag funderar även på stativare, men Dynaudios 52SE faller bort pga att det inte finns en center till den som matchar, tyvärr. Har du lyssnat på någon av dessa högtalare, skulle vara intressant att få veta dina intryck i så fall.

Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:15:22  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena, vad tror Ni om nya Totem rainmaker? Tror den skall visas på mässan i Sthlm i februari. Den är ju så ny så jag tror inte den kommit till Sverige än men som stor Totem-fan jag är så tror jag den säkert låter väldigt bra för pengarna. Har hört att de skall ligga på 10 tkr ungefär. Bild på dom här. http://www.totemacoustic.com/english/products/bookShelf_rainmaker.htm

Kanske kan va nåt? mvh Krelle
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:33:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Kan vara något,skall de verkligen köra den på mässan de brukar ju bara spelas på dyra modeller på High End mässan. Är det så, så finns det en anledning att gå dit för i så fall. Tänkte spola den där mässan pga att det bara spelas på grejer som kostar 3 månads löner och uppåt. Finns det en center till rainmaker
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/17 :  22:42:16  Show Profile Send krelle a Private Message
jo dom kommer att spela på rainmaker på mässan, Hifi_art kommer att köra på dom.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/17 :  23:06:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Trevligt Krelle! Vet du något om det finns planer på Hifi Art att göra som, jag har för mig att ljudmakarn gjorde förra året, satt upp en skylt om vilka tider som det spelades på olika högtalare. Tycker att detta borde alla utställare göra,blir betydligt lättare för oss besökare då.
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/18 :  02:55:19  Show Profile Send aplodon a Private Message
FBK: Intressant det där med Wharfedale EVO 40 och basen.

Har just nu ett par sådana + Dynaudio 52 SE hemma för provlyssning (kopplade till en Audiolab 8000S integrerad förstärkare och Cambridge 500SE cd-spelare) i mitt vardagsrum på ca 20 kvm. Till min förvåning så har Dynaudion mest bas av dessa två. Dock lite för mullig bas för min smak och utan riktig detaljskärpa. Man kan få intrycket att konstruktörerna gjort allt för att motsäga fördomarna att stativhögtalare saknar bas och därför offrat kvalitet för kvantitet. Basen kan dock dämpas betydligt genom att sätta medföljande skummgummipluggar i basportarna. På diskantsidan är Dynaudions topp klart lägre än Wharfens vilken ibland kan låta lite väl vass och skarp men har mycket detaljerad diskant.

Startade mitt test med att lyssna på Dynaudion som gav ett mycket positivt första intryck med ett varmt och tilltalande ljud. Ett nöje att lyssna på. Min tanke efter detta var ungefär: Varför skulle jag släpa hem de där stora klumpiga (ca 112 cm höga inkl. spikes) Wharfarna, de har väl ändå ingen chans.

Växlade sedan till Wharfedale. Vart tog basen vägen? Första intrycket var ett ganska tunnt och vasst ljud i förhållande till Dynaudio. Efter att ha lyssnat till dem ett tag växte de dock avsevärt. Basen finns där och är snärtig och fast (torr?) men är inte svulstig på samma sätt som hos Dynaudion. (Från början var jag faktiskt rädd för att de stora Wharfedalarna skulle vara överdimensionerade för mitt lilla rum.)
När jag efter en stunds lyssnande växlade tillbaka till Dynaudion märkte jag att många detaljer som Wharfedalarna förmedlade på ett tydligt sätt var mycket svåra, ibland så gott som omöjliga, att uppfatta från Dynaudion. Detta gäller detaljer i både bas och diskant. Mycket frustrerande när man saknar en häftig basgång som man vet skall finnas där. Eller när cymbaler hörs så svagt att man måste veta att de finns där och verkligen anstränga sig för att överhuvudtaget uppfatta dem.

Som ni märker så är jag inte helt nöjd med någon av dessa högtalare. Dynaudio i den här prisklassen brukar ju få utmärkta recensioner så jag är lite överraskad att de inte kan förmedla ett mer detaljerat ljud. Trodde det var just detta som var styrkan hos stativare. De verkar mycket inriktade på mellanregistret som i och för sig låter utmärkt. Möjligen är det en aning för framträdande vilket visar sig i att vissa röster kan låta smått nasala (Diana Krall, Cecilia Bartoli) och att Dynaudions ljud kan uppfattas som aningen burkigt när man omedelbart innan har lyssnat till ett mera öppet ljud som t.ex. Wharfedalens.

Wharfedalarna å andra sidan kan ibland låta väldigt skarpt med överdriven diskant. Det här varierar dock kraftigt med olika inspelningar. Inspelningar som har kraftigt framhävd (överdriven ?) diskant (t.ex. Pat Metheny: Imaginary Day) kan stuntals låta på gränsen till outhärdliga medan högtalarna klarar av att återge normal eller tillbakahållen diskant på ett bra-mycket bra sätt.

Slutsats tills vidare (kanske förändras efter morgondagens lyssnande?):
Dynaudio 52SE: + Sköna att lyssna på, varmt behagligt ljud, (är det detta som brukar kallas musikaliska högtalare?)
- Brist på detaljer i bas och diskantregistret

Wharfedale EVO 40: + Detaljrikt ljud, låter luftigt och öppet, snärtig bas
- ibland överdriven diskant (med vissa inspelningar), avsaknad av volym i basen

(Notera att jag inte har provlysnat särskilt många högtalare och än mindre försökt att sätta ord på vad jag tycker så ni får ta detta med en stor nypa sallad.)

Var hittar man en högtalare med Dynaudio 52SE:s karaktär men mer detaljerat ljud? Är det en omöjlig kombination??
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/18 :  05:00:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu vet jag inte ut eller in, eller vad ska man säga När jag skulle på den här Demon och lyssna på Receivers så valde jag Evo-40 pga att de sa i butiken att den hade en mörkare ljud än Dynaudios Audience serie, och så upplever du dem tvärsomJag har bara lyssnat på Dynaudios 42a en gång för ganska länge sedan och jag tyckte att den var lite ansträngd i mellanregistret, låt som om det ville komma ut mer ljud än vad som gick. Men grundkaraktären på den gick lite åt det mörka. Och jag upplevde definitivt inte Wharfdale Evo-40 som ljusa när jag lyssnade på dem. Det som jag blev imponerad av, var hur snyggt de spelade. Inget register stack ut, utan de spelade mycket sammanhållet, och basen var verkligen djup och fyllig och ren. Undrar hur mycket lyssningsrummet på Ref.Audio kan ha påverkat karaktären på högtalaren egentligen.
Och så en fråga. Är du säker på att högtalarna är inspelade ordentligt, om inte så kan det förklara ganska mycket.
Och aplodon! Skriv gärna och berätta om intrycken blir annorlunda i morgon när du fortsätter och lyssnar. Jag är mycket nyfiken på dina fortsatta intryck och slutsatts om dessa högtalare.

Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:38:02  Show Profile Send krelle a Private Message
Hej igen Fbk, jag såg att Hifi-Art skulle ha 5 rum tror jag så det blir säkert som förra mässan från relativt "billiga" system till dyrare uppsättningar. Jag ser fram emot mässan, det är inte långt kvar nu......mvh Krelle
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/19 :  01:32:10  Show Profile Send aplodon a Private Message
Nu har jag lyssnat mera. Jag avfärdade ganska snabbt Wharfedalarna som ett alternativ för mig. Tycker de har alldeles för framhävd och skarp diskant. Fungerar bra på vissa inspelningar - säkert på ganska många om man tycker om mycket diskant. Men många skivor kommer också att låta mer eller mindre outhärdliga i mina öron. Kanske fungerar den bra med annan kringutrustning. Vet inte om högtalarna är ordentligt inspelade men någon revolutionerande förändring kan man väl inte vänta sig om så inte skulle vara fallet.
Basen gillar jag emellertid: välartikulerad, snabb, bra kontur, torr.

Dynaudion är däremot mycket behaglig att lyssna till med ett rent och fylligt diskant/mellanregister. Mellanregistret kan ibland kännas på gränsen till svulstigt och på vissa inspelningar ge ett något mjukt intryck. Men det är nog inte högtalarnas fel. Alla skivor jag lyssnat på har låtit högst njutbart med dessa högtalare kopplade till min anläggning. Basen är fullt tillräcklig för min del (ovanligt kraftfull för en stativare skulle jag gissa) om än något mjuk/blöt och en aning oartikulerad. Alla som är skeptiska till stativare p.g.a. avsaknad av bas bör lyssna på dessa. Det jag saknar, förutom en något fastare bas, är ett litet snäpp mer av den högsta diskanten. Men man kan väl inte få allt.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av andra stativare i samma prisklass.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/01/19 :  08:00:20  Show Profile Send nurfen a Private Message
Alltså.. Jag förstår inte. Ingen som rekommenderar Canton Karat S8? Är det bara jag som gillar dem?!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:45:25  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kanske ett par Audiovector M1Super?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/19 :  12:34:10  Show Profile Send Poe a Private Message
Aplodon, Dynaudio 52 SE kräver kraftig och väldimensionerad förstärkare för att låta bäst, annars blir resultatet precis som du beskriver. (Obs. att jag inte påstår att din förstärkare inte skulle vara högkvalitativ, men det är lätt att tro att en sådan liten högtalare inte behöver så mycket effekt.) Sedan är ju positioneringen oerhört viktig. Med ex. Arcams FMJ-förstärkare låter 52SE underbart.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/01/19 12:34:43
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:09:17  Show Profile Send aplodon a Private Message
Har fått veta att högtalarna jag testat inte var fullt inspelade. Gäller särskilt Wharfedalen, vilket väl delvis kan förklara att den lät vass i höga frekvenser och inte riktigt fyllig i basen.

Dynaudion lät dock inte alls vass och hade kraftig bas så den var kanske hyggligt inspelad.

Någon som vet något om Epos M12 Hur den låter och om det finns någon svensk agent för den
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:49:11  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har fått veta att högtalarna jag testat inte var fullt inspelade. Gäller särskilt Wharfedalen, vilket väl delvis kan förklara att den lät vass i höga frekvenser och inte riktigt fyllig i basen.


Det kan förklara mycket, men behöver inte göra det heller. Det jag menar är att alla högtalare kräver inspelningstid, men helt olika långa. Men i detta fall så är jag övertygad om att det gör det, för det ex som jag lyssnade på var inte vassa. Har du möjlighet så gå och lyssna på dem om någon vecka, det är bara att be butiken att ha dem inspelade då.
quote:
Någon som vet något om Epos M12 Hur den låter och om det finns någon svensk agent för den

Finns ingen agent i Sverige för detta märke.
quote:
(Notera att jag inte har provlysnat särskilt många högtalare och än mindre försökt att sätta ord på vad jag tycker så ni får ta detta med en stor nypa sallad.)

Tycker att dina intryck har varit mycket intressant att läsa, och du får gärna fortsätta att skriva lite om dina fortsatta intryck om du har tid och lust. Och jag rekomenderar dig verkligen att lyssna på Wharfdale burkarna igen, när de är inspelade ordentligt
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:56:53  Show Profile Send supersonic a Private Message
nurfen: Jag tycker Canton Karat S8 låter bra.

supersonic

Edited by - supersonic on 2004/01/19 18:57:34
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:05:29  Show Profile Send nurfen a Private Message
Bra..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/26 :  22:46:48  Show Profile Send aplodon a Private Message
Det blev ett par Dynaudio 52SE. Har beställt ett par idag.

För övrigt har jag hört glunkas om att det kommer ett test, jämförelse mellan gamla 52 och 52SE, i nästa nummer av HiFi & Musik.

Efter mera lyssnande och jämförelse med bl.a. Epos M12 (HiFi-punkten i Trollhättan tar hem dem från den norska agenten) måste jag ta tillbaka de klagomål jag hade på Dynaudions diskant. Både den och mellanregistret upplever jag nu som mycket detaljerade och nyansrika. En fröjd att lyssna till subtila nyanseringar hos skickliga sångare och instrumentalister. Är inte helt nöjd med basen dock, den går förhållandevis djupt men kunde vara lite fastare med mera kontur. Ljudet som helhet har en viss mjukhet som jag tycker är mycket behaglig över resten av frekvensregistret men just i basen föredrar jag mera kontur för att lättare kunna följa basgångar i mera komplex musik. En sådan kombination är kanske omöjlig att uppnå.

Måste också säga att Epos M12 är en utmärkt högtalare för sitt pris (listpris 6800:-, i Trollhättan finns ett demo-par för 5500:-). Fastare bas än Dynaudio men i mina öron något sämre mellanregister. Dock var valet mellan dessa båda högtalare inte lätt.
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/27 :  22:01:59  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Utan att ha hört på Wharfedales-högtalarna så kan jag bara säga att designmässigt så blir dom svåra att överträffa och mitt intresse just därför är stort (kan ju iofs komma att ändras när man väl lyssnar på dom).


Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/28 :  10:14:27  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Vilka handlare säljer wharfedale pacific evo serie i Sverige?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/28 :  12:29:49  Show Profile Send långhåret a Private Message
Trippelbogey: Referenceaudio (gjorde det iaf)

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/01/28 :  12:42:59  Show Profile Send Amund a Private Message
quote:
Trevligt Krelle! Vet du något om det finns planer på Hifi Art att göra som, jag har för mig att ljudmakarn gjorde förra året, satt upp en skylt om vilka tider som det spelades på olika högtalare. Tycker att detta borde alla utställare göra,blir betydligt lättare för oss besökare då.
/fbk


Kolla www.hifiart.se så kan du se vad som kommer att demas i varje rum.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000