HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig placera mina högtalare i rummet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2002/06/24 :  01:49:42  Show Profile Send Dwegan a Private Message
Jag ar ett problem. Eller jag har mer än ett men tänkte bara att dela med mig av ett här:-))
Jag bor hemma hos morsan och är förpassad till 12 kavadratmeter. Jag skall försöka beskriva hru rummet ser ut. Låt oss säga att vi ser rummet uppifrån.vågrät så går kortsidorna so mär 3,3 m och lodrät så är långsidorna som är 3,6 m.

På den övre kortsidan sitter det ett fönster i mitten oc längst ner till vänser på kortidan mitt emot så är det en dörr.

Jag har dessutom en loftsäng somjag r tvungn att ha pga av att jag har terrarier under den och det är den mest plats ekonomiska lösningen.

Just nu så har jag ställt upp grejerna så att ja har högtalarna framför den väggen med fönstret och jag har loftsängen mitt emot och jag sitter framför sängen.(hoppas ni hänger med)
Jag börjar tvivla på att detta är den bästa lösningen eftersom att fönstret ger upphov till endel intressanta aukustiska fenomen:-)

En tanka jag har haft är att ställa upp hötalarna mot den högra långasidan. då kan jag ha högtalarna bredare isär och slipper ha fönstret bakom men efter som att jag då måste sätta loftsängen på den andra långsidan och seda sitt framför den så blir avståndet mellan mig och hötalrna mindre än förut.

Vad tror nu blir bäst. självklart får ni koma med andra försalg än det som nämnts här.

En annan lösning är att någon fixar mig en brud som jag kan flytta ihp med för att förbättra ekonomin eller att någon erbjuder mig bättre betalt jobb så jag kan dra härifrån, men tills det händer så får jag koncentrera mig på möbelplacering.

Ska dock nämna att det är ett par quad 63/gradient som skal placeras oc inte några gallo klot:-) bara så ni vet vad om gäller:-)

och orkade inte kolla igenom min stavning så ha överseende

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/24 :  01:57:55  Show Profile Send dole a Private Message
går det inte att göra något diagonalt?

//dole\
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/06/24 :  02:05:03  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kan du inte prova att täcka för fönstret med något tjockt så kanske dessa fönsterfenomen försvinner?

Har du provat med Wilsonmetoden för att på så sätt få rätt placering på högtalarna?

//Jonas
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/24 :  02:24:13  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Som Sanoj redan sagt, någon typ av tjocka gardiner/draperier framför fönstret (kanske hela väggen?), komplettera med absorbenter bakom högtalarna. Det är nog enda chansen! Dina högtalare är ju liksom inte anpassade för ett sånt litet rum! Bör stå ca 2m från bakväggen i normala fall.
Annars får du köpa ett par schyssta stativare och spara quad/gradient till du hittat en tjej

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2002/06/24 :  10:46:10  Show Profile Send Dwegan a Private Message
Ok tack för alla svar. Vad är wilsonmetoden?
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/06/24 :  11:10:54  Show Profile Send Patrik a Private Message
Wilsonmetoden är när man går runt i rummet och alla andra skrattar åt en ! :-)

Nja, kanske inte riktigt, men det blir lätt lustigt... Man pratar och lyssnar när rummet påverkar rösten minst. Läs mer exempelvis här.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000