HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nätkablage fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:22:15  Show Profile Send regner a Private Message
Har en liten fundering..
Är det någon idé att investera i nätkablage typ jpc eller lorad om man saknar jordade uttag?

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:06:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det beror helt på hur det fungerar i din anläggning, men jag har ojordade uttag och använder JPC 2.5 till förstärkaren och det blir en liten men hörbar förbättring. Ska testa på CD-spelaren oxå.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:11:26  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Regner --> Jordning eller ej spelar absolut ingen roll för ljudet. Jordningen är en säkerhetsfunktion som garanterar att du inte får ström genom dig även om apparatens hölje blir strömförande. Det har alltså ingenting med ljudet att göra.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:17:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Låna först hem och testa. Jag har Supra Lorad men kan nog inte påstå att jag hörde någon förbättring av ljudet. Jag har i och för sig inte jordat, men enligt Pinhead så spelar det tydligen ingen roll. Jag skaffade den nätkabeln mest för att jag ville kunna kontrollera att min förstärkare fick in fasen rätt (dvs till höger) vilket är det optimala enligt tillverkaren. Detta kan dock variera mellan olika tillverkare. På Krell skall fasen vara till vänster t.ex.
Men det finns ju några här som testat lite dyrare nätkablar från Nordost och de hävdar att dessa är ruskigt bra.

Personligen tror jag dock att en Terminator eller liknande hade varit den absolut bästa lösningen om man vill ge sin anläggning kompromisslös strömförsörjning och på så sätt strunta i att köpa dyra nätkablar. Fast en Terminator med ordentlig kapacitet kostar ju lika mycket som en bättre förstärkare...

Men bra är den säkert!

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/01/15 23:18:35
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:30:27  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Pinhead:
Är du säker på det. Jordniningen minskar de magnetiska störfälten i apparaten, vilket borde kunna påverka ljudet. Jag har hört många som tycker att de får bättre ljud då de kör jordat. Jämför med att man rekommenderar att köra datorskärmar jordat för att det minskar strålningen.
Nån som vet?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:46:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jordat gav bättre resultat hemma hos mig, t.o.m. tvbilden blev synbart bättre, en massa ränder försvann.
På något sätt måste jag blivit av med en del störningar i det sammnahanget, oavsett vad de nu beror på.

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:44:48  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Smulgeten --> Om du har en jordfelsbrytare installerad, skulle den utlösas om det går minsta ström genom den. Eftersom jag har jordfelsbrytare installerad, och eftersom den inte utlöser går det ingen ström i jordkabeln. Det enda som kan minska magnetiska störfält är skärmade kablar eller ferritringar.

Bravo --> Det kan ha varit så att du haft en jordloop...antennjorden kopplad till samma jord som apparatjorden, vilket ger upphov till missljud (brum) och eventuellt andra besvär.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:45:45  Show Profile Send Otto a Private Message
Ja helt klart tror jag att en jordning påverkar
ljud, TV-bild och Datorer mkt mer än en stump
nätkabel.

Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/16 :  01:59:54  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Flyter det ström i jordkabeln så är apparaten trasig och bör lagas innan man använder den igen.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/01/16 :  05:11:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jordning eller inte är skiljer sig ifrån modell till modell. En del kombinationer behöver jordning andra inte. Dock är centralantenn jord och vanlig jord sällan samma vilket ger störningar eller brum

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/16 :  08:47:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dock så kan man säga att en bra nätkabel inte kan försämmra ljudet i alla fal, och för de flesta så blir det en hörbar förbättring, hur mycket beror på produkt/kabel/resterande anläggning/hörsel...

/Martin
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  10:23:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Pinhead
quote:
Jordning eller ej spelar absolut ingen roll för ljudet. Jordningen är en säkerhetsfunktion som garanterar att du inte får ström genom dig även om apparatens hölje blir strömförande. Det har alltså ingenting med ljudet att göra.
Njae. Det är klart att jordningen kan avleda ev. störning och därmed påverka ljudet i positiv riktning. Jag tror att man får prova sig fram och lyssna vad som ger bästa resultat vilket ju förstås kräver ett visst mått av självförtroende att våga höra det man hör. Dom som inte har det förlitar sig kanske hellre på reklam och teoretiska tankemodeller.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/16 :  10:54:57  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Flint --> Om det skulle vara så att ström skulle flyta genom jordledaren, så skulle din jordfelsbrytare utlösas. Hur skulle en ledare, identisk med fasen och nollan i struktur och material, avleda störningar UTAN att utlösa jordfelsbrytare??? Det finns inte. Jord är ingenting annat än en säkerhet. Öppna kontakten (hanen) skruva loss jordkabeln från dess fäste, och sätt i kontakten igen. Du kommer INTE att höra någon skillnad. OM du skulle göra det, handlar det endast om den berömda placeboeffekten...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/16 11:18:16
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  11:34:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Pinhead
Jag tippar att högfrekventa störningar på sin höjd uppnår någon mA i ström. Kanske bara bråkdelen av en mA. Ren gissning men förmodligen skapligt trovärdig. Jordfelsbrytaren är ju tänkt att känna av rena nätdelsfel när nätsrömmen på grund av felet kommer ut i maskinens chassi.

Testa själv och för att slippa placebo kan du ju blindtesta.

Edited by - Flint on 2004/01/16 11:37:25
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:20:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Regner.
En nätkabel fungerar även utan jordade uttag.
Jag kör så själv.
När det gäller instörning, så fungerar en skärm som Faradays bur, och behöver inte jordas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:28:09  Show Profile Send Flint a Private Message
Det kan finnas en annan funktion än utifrån kommande skräp där jordning kanske fungerar. Säg att nättrafon induserar spänning till apparatens chassi. Den gör det. Det har jag mätt upp. Både diodspikar och nätfrekvens. Om då chassit är jordat så inbillar åtminstone jag mig att den spänningen kan ledas bort via jord.

Om man drar lätt med fingret över aluminiumfronten på vissa stereoprylar så känns det som om det "hackar". Då har man den typen av spänning på chassiet. Jag har någon gång mätt upp det till ca 80V. Om man vänder nätkontakten så minskar eller ökar den känslan. Om man jordar minskar den rejält.

Det som är felet med en sån här tråd och många andra trådar är att vi inte diskuterar vad som egentligen är felkällan. Det kan finnas massor. Vi häver oss över lösningen på en gång utan att veta vad vi egentligen jagar. I fallet med nätkablar tippar jag att 95% anser att nätströmmen är skitig och att den ska renas för att duga att driva elektroniken.

Edited by - Flint on 2004/01/16 12:40:33
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:41:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Självklart är det fördelar med att jorda.
Det var inte det mitt svar handlade om.
Frågan var om det är meningsfullt att skaffa bra nätkablar om man bara har ojordade uttag.
Enligt min erfarenhet så är det meningsfullt.

Dom flesta av oss kan inte välja mellan att jorda och inte jorda.
Har man jordade uttag, så skall apparaterna jordas ur säkerhetsskäl.
Har man inte jordade uttag, så får man inte jorda sin anläggning om inte resten av el-apparaturerna i rummet också jordas. Detta också ur säkerhetsskäl.
Så man får inte fuskjorda sin anläggning i något element eller på något annat fyndigt sätt.
Självklart så har jag aldrig fuskjordat hemma!
Ähum..
Go to Top of Page

samohT
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:47:13  Show Profile Send samohT a Private Message
Pinhead skrev:
"Om det skulle vara så att ström skulle flyta genom jordledaren, så skulle din jordfelsbrytare utlösas. Hur skulle en ledare, identisk med fasen och nollan i struktur och material, avleda störningar UTAN att utlösa jordfelsbrytare??? Det finns inte."


En jordfelsbrytare utlöser ej av ström genom jordledaren,
jordledaren är inte ens kopplad till den.
Jorfelsbrytare ger fullt skydd även om man inte har någon
jord alls.

En jordfelsbrytare bryter när skillnaden i ström mellan fas och
nolla överstiger en viss nivå, typ 10-20 mA. Det kan inträffa på
grund av att ström leds av genom dig till diskbänken till exempel.
Detta har inget att göra med om kabel, kontakter eller
apparater är jordade.


/Thomas
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:07:39  Show Profile Send Flint a Private Message
samohT
Det där var bra information. Jag har länge undrat hur dom fungerar
men aldrig hittat den informationen.
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:44:09  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
SamohT
Helt korrekt
En jordfelsbrytare kallas också för summaströmstransformator. Om inkommande fas o nolla inte blir summan 0 så bryter den genom att en ström induceras i jordfelsbrytarens lindning
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:46:41  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Dessutom så kan det flyta en hel del ström genom jordledaren innan säkringen bryter.. Kom ihåg att jordningen är till för att skydda människan inte apparaten
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000