Author |
Topic |
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 17:02:06
|
Är det någon som har någon inspelning att rekommendera?
Jag var nere på Mega och Åhléns för några dagar sen men det fanns ganska många olika inspelningar så jag visste inte riktigt vad jag skulle välja . |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
Mattias
Member
1671 Posts |
|
pontus
Member
392 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 18:29:31
|
Finns en Telarc-utgivning från 1990 för 159:- på CDON (som jag f.ö. köpt men ej hunnit lyssna på). |
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 19:17:51
|
Man kanske skulle kika på BIS, den var ju inte så farligt dyr. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 23:21:31
|
Min favoritinspelning är mycket gammal; Felix Ayo och I Musici på Philips, insp 1959. Jag har den på originalutgåvan (vinyl), som låter underbart. Den är med på Svalanders lista och finns alltså på CD också (Philips 416611). Jag har inte hört CD-utgåvan, men den är helt klart värd att kolla in.
tompa |
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 23:35:49
|
Jag gillar BIS-inspelningen som Master nämnde. Till priset av 99 kr är den ett mycket bra köp. |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 00:08:40
|
Håller med om att BIS-inspelningen med Spaef är bra. |
|
|
stegg
Member
109 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 02:38:11
|
En av dom bästa inspelningar jag har hört av årstiderna, är med Nigel Kennedy.( Inspelat nån gång på 90 - talet ) Mvh. |
|
|
bom
Member
89 Posts |
Posted - 2004/01/18 : 19:58:24
|
Jag kan rekommendera inspelningen med "The english concert" under ledning av dirgent och cembalospelare Trevor Pinnock.
Inspelningen är från 1982 på tidstypiska instrument.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 01:45:08
|
Jag har både Bis utgåva med Nils Erik Sparf (på vinyl) och Trondheim Soloist orkester med Ann-Sofie Mutter. Föredrar helt klart Bis. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 14:04:38
|
Var får jag tag i BIS inspelningen. Jag har letat på nätet men alla nätbutiker verkar inte ha något som leverantören inte har i lager, Sparf skivan har utgått! |
Hjelm |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 15:44:47
|
Citat från mig själv i gammal tråd: "Vivaldi - De fyra årstiderna BIS-275 eller BIS-300275. Den ingår i BIS 30-årskanpanj med det sistnämda numret."
Själv har jag sett skivan i många olika butiker vid jul/nyårstid i Stockholm, nu kanske just 30års kanpanjen är över och skivorna är rentav slut? Hur som helst leta efter: BIS-300275
På cdon.com hittade jag: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=203716 Den har ett pappomslag som ser annorlunda ut än orginalskivans framsida.
Är skivorna slut är det inte mycket att göra men, Lycka till!
/Mattias |
Edited by - Mattias on 2004/01/19 15:45:36 |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 15:54:14
|
Förresten, om man kör länken jag postade här innan ser man en annan Vivaldiskiva som är riktigt bra och fin inspelning.
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=205530
Det är Farnase. Inspelnings bolag Alia Vox (nummer: 9830) som jag aldrig hört om innan. Köpte skivan på vinst och förlust, dock inget jag ångrar tvärsom mersmak..... Det är en sådan reklamskiva från skivbolaget, man får med en katalog med andra skivor från bolaget. Billig dessutom, gör väl inget
/Mattias - "inne i en Vivaldiperiod" |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/01/22 : 11:32:00
|
Jag har The English Concert med Trevor Pinnock (gammal) och sedan en ny med Giuliano Carmignola (sök på honom, Sony?) , den senare tycker jag att är ett 'måste ha'
Martin
|
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 23:49:29
|
Jaha då fick man hem BIS-versionen i fredags och den har gått varm i spelaren under helgen. Tyvärr har jag märkt att tryckningen verkar vara mindre lyckad då den hoppar lite hej vilt mellan låtarna ibland . Det kanske bara är jag som har fått ett måndagsex, jag vet inte. |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 05:18:24
|
BIS CD-275 innehåller bara De Fyra, så att CD:n trots allt hamnar bland de dyra: 39min36sek! BIS' princip sedan starten har varit att ingen skiva skall någonsin utgå, så CD-275 finns säkert att tillgå. - Men jaga då hellre jubelskivan CD-300275, som föreslås ovan. Den innehåller 2 extra konserter och hamnar säkert runt 70 minuter.
BIS-skivan är ju klart bra. Sund, frisk och oförställd. Det är tidstrogna instrument så den *kan* bli för hård och metallisk på en del anläggningar ("toppen! nåt att jobba med"). Jämförelsen med Mutter/Norge är mycket intressant och visar hur olika man kan angripa ett klassiskt verk. Ta det underbara largot ur Vintern: Går man från Mutter till Sparf kan man tycka att den senare är prosaisk, rentav klumpig i sitt spel. Där finns också en hoper med barockbroderingar som kanske bryter melodilinjen i en del öron. Går man åt andra hållet, från Sparfens läten till Mutters innerliga sång, tycker man kanske att Mutter är överdrivet gråtmild. Mutter suger mera på... karamellen och det passar väl mitt sentimentala sinne bättre. Satsen varar 2'51" när Mutter tar hand om den, medan Sparf klarar av det hela på 1'41" (troligen skippar han någon repris).
Man behöver nog både en tidstrogen (snabb och snärtig) tolkning och en mera varmt romantisk. Jag har ingen särskild favorit.
MasterOfPuppetz: Otur! Men det är ju en barock skiva. :-) (barock="besynnerlig") Seriöst: Köpte du jubel-CD:n eller? Tänk om det är nåt sånt där satans copyskydd som spökar. |
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 08:16:57
|
Ja jag köpte jubileumsskivan och den har för övrigt inget kopieringsskydd. Jag funderar på om man ska skicka ett mail till cdon och krångla lite... |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/02/02 08:18:05 |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2004/02/03 : 17:21:55
|
MasterOfPuppetz: Hur vet du att CD-300275 inte har nån form av copyskydd? Alla bolag skriver inte ut det, troligen av rädsla för att vi kunder - rätteligen! *) - ska bojkotta. Fast om du inte spelade CD:n på en dator så ska den ju fungera. Du kunde maila BIS och fråga om de haft problem med denna CD. CD-ON har ju inga svar att lämna dig.
Tips: Prova att dumpa CD:n till hårddisken med EAC-programmet (Exact Audio Copy, världens bästa extraktionsprogram; gratis). Då ser du på de röda staplarna (och tidsåtgången + hastigheten) om den är hopplös att kopiera - dvs kass från pressningen ELLER utrustad med copyskydd. http://www.exactaudiocopy.de
*) Fan - det är en mänsklig rättighet att kopiera sina ärligen inköpta CD för att jämföra ljudet på olika CD-R!
|
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/02/03 : 21:20:39
|
Det står inte på fodralet att det skulle vara något kopieringskydd och inte heller säger eac något om det heller så jag antar att det är fritt från sådant . Skivan gick klockrent att kopiera över till hårddisken och det tog runt 3,5 minuter. Jag kanske skulle testa att skaffa en lins-rensnings-skiva då spelaren ibland annars också kan gnälla lite på skivor som jag vet fungerar.
edit: När eac var klart stod det visserligen timing-problem på två av spåren men de spåren har jag inte alls haft problem med :/. I slutet stod det att inga fel uppstod så jag vet inte. |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/02/03 21:23:18 |
|
|
|
Topic |
|