HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Drivning av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:13:13  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Kanske en rent ut dum fråga. Men jag ställer den ändå.

Min kollega är i köptankar för ett surroundsystem till sitt film tittande. I utrustingen han har listat finns ett stärkeri från HK. Det ligger på 45W per kanal och kopplat om vid 2 kanals lyssning till lite mer. Butiken han har kollat priserna i vill ha honom att köpa ett par JBL monitorer bak, JBL golvhögtalare fram ihop med en center och en aktiv subbe. Golvhögtalarna innehåller 2x8" basar, ett 4" mellanregister och diskant. Jag tycker det låter lite väl stort att driva med ett sådant stärkeri. Jag menar också att han kanske skall försöka köpa snäppet bättre "normala" monitor högtalare fram istället. Någon 5.5" Bas/Mellan register och diskant. Ett par monitor högtalare i 8k klassen bör ligga renare och bättre i ljudkvalité, vara lättare att driva och få ut mer av än ett par medelmåttliga 3-vägs högtalare i samma prisklass. Musikaliskt sett kompleteras ju dessa med den aktiva bas han skall köpa till. Bör inte de stora golvhögtalarna kräva mer kraft för att gå runt än ett par monitorer. De har samma impedans (8ohm) , ungefär samma känslighet (runt 90db) men har ju inte hälften antal element som är tyngre att dra runt.

Det borde rent logiskt sett krävas mer att driva 4 element per kanal än 2.??

Tänker jag fel eller??

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/01/15 15:16:27

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:31:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Jag tror du har rätt i dina funderingar. Den stora och svåra frågan är vad din kompis vill ha för ljud!
Med JBL'arna kommer din kompis (säkert) att kunna spela på rejält både vid musiklyssnande och inte minst filmljud.

Ge din kompis rekommendationen, självklart bör han lyssna på dom två olika varianterna som är uppe för diskussion: stora starka golvare vs. finlirande stativare!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:33:35  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Det har jag redan gjort ;) Tippsat honom om egen lyssning och test. Men det fanns inte den möjligheten i just den butik han var inne i. Men han har kunnat kolla på annat håll. Finlir kanske han inte är intresserad av idag, men om han köper "fel" från början är det surt att byta när han sedan kommer på att han vill lyssna på mer musik i 2 kanals med ;)

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000