Author |
Topic |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 14:54:19
|
Hittade detta som jag tyckte var rejält kul efter den senaste tiden prat om Bullet Plugs vs WBT Next Generation, osv.
Thorsten Loesch skriver följande på sitt forum Thunderstone Audiophile* om sina senaste DIY-interconnects:
Finally, on the cable side, the discovery of the year is the "zero" DIY Cable.
Per stereo cable simply take four length of PTFE "Spagetti" tubing (around 0.2 - 0.5mm inner diameter for 0.1mm wire) or as I do the inner insulator from Low Loss Satellite coax cable and four length of solid fine silver wire (0.1mm Diameter or therabouts is my favourite), four short ends of appx. 3mm PTFE sleeving (around the length of an RCA Plug Center Pin and a diameter to fit into your RCA Sockets centre hole with just a little slack) and four 5mm inner diameter rubber O-Rings (plumbing supply).
Take the silver wire and push it into the oversized sleeving and twist the sleeving together, then use heatshrink sleeing at the ends to prevent the whole shebang from coming apart. If using Low Loss Satellite coax centers as "carrier" for the cable pull out the center conductor and run the silver wire through two opposite air chambers.
The "signal" wire gets pulled through the 3mm PTFE Sleeving and folded back, making up our "RCA Plug Centre Pin" contact. The other (ground) wire gets clamped to the barel of the RCA Socket with the rubber O-Ring. Both exposed Silver Surfaces whould be treated with some protection oil, you can use extra virgin olive oil (thin film) or special contact protection stuff such as the Steinmusic Contact Protection fluid from their kit.
Voila, one of the best possible RCA Interconnects, with the best possible plug, very low price (< $ 100 cables your entire System) and no soldering required!!!!
Billigare är ju svårt att få det!
* = http://groups.yahoo.com/group/Thunderstone_audiophile/
Direktlänk: http://groups.yahoo.com/group/Thunderstone_audiophile/message/1140
/Erik
PS. Notera korrekt källangivelse. |
Edited by - Erik Johansson on 2004/01/13 14:55:48 |
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 15:05:56
|
Rackarns. Jag hade en ide om att använda 3 st 1.5mm ledare till mittenpinne, möjligen med något iskjutbart mellan dem för att expandera dem så de låser i kontakten. Man löder ihop topparna på dem och isolerar sedan var och en med teflon slang, det som är utanför RCA honan, fram till lödpunkten där man löder på kabeln. Utanpå detta så har man ett lager till teflon slang för att distansera skärmen. Skärmen lägger man utapå ytterligare en slang som passar precis över RCA manteln. Där syr man igenom en tråd både in och ut igen genom plasten så man får en liten kontaktpunkt, alla bulletplug. Man borde kunna löda ihop den utanför plasten så åker den inte ur.
Det hela snubblade på att jag inte hittade lämpliga teflonslangar som passade över manteln.
Edit: Ledarna i mitten hade jag räknat fel på. 1,66mm eller mindre med någon distans mellan dem borde fungera. |
Hjelm |
Edited by - Hjelm on 2004/01/13 15:22:17 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 15:32:02
|
Hjelm, Välkommen till Teflon-himmeln
http://www.adtech.co.uk/TubePage.htm |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 15:36:17
|
Tackar. Vet du om det går att beställa små kvantiteter? Bara en fråga till. Teflonrör är inte töjbara eller? |
Hjelm |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 16:53:18
|
Dom jag köpte var inte töjbara.
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 19:16:55
|
mkt bra sida det där. =) Kul att se att det finns fler som funderar över DIY RCA-plugg. Hur svårt kan det egentligen vara? Mittledaren är iofs inget större problem. Men att fixa ihop någon klämanordning för jorden känns inte helt trivialt. För att undvika utmattningsbrott bör kontakten vara fixerad i kabeln. Fäster Silicon på Teflon? Finns det någon krympslang som "fjädrar"? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 19:56:02
|
Tyvärr så går det inte att få silicon att fästa på teflon men behandlar man teflon med natrium går det att limma med epoxi. Men det skulle vara besvärligt enligt "boken om plast" som var titlen.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 00:04:13
|
Följdfrågan blir då: Hur behandlar man teflonet med Natrium och var får man tag i detta? och i vilken form? |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 08:44:55
|
Min ide var att man helt sonika syr i teflon isoleringen med nål och tråd för att få det hela att sitta ihop. Kan behövas en böjd nål alla kirurgvariant för att få det bra kanske. Tråden skulle kunna vara silke som verkar vara uppskattat i audiosamanhang. |
Hjelm |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 08:59:15
|
quote: Kan behövas en böjd nål alla kirurgvariant för att få det bra kanske. Tråden skulle kunna vara silke som verkar vara uppskattat i audiosamanhang.
Skall jag skicka
M |
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|