HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hejsan, är detta bra pris/ bra stereopaket ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:06:48  Show Profile Send Sharic a Private Message
Hejsan, skrev ett mess förut för ett tag sen, tror inte nån kommer ihåg :) Iallafall, jag är en nybörjare så jag vet inte riktigt vad som är bra för mig, vad sägs om detta?

Sony CD-Player CDP-XE220

(Vet inte vad denna heter så postar allt som står om receivern.)

Reciever:

General Informations
Finish\tBlack
Name / Reference\tSTR-DE 335
Remote Control\tPré-Programmée
Size (cm)\t430(L)×144(H)×306(P)
Type\tAmplificateur AV
Weight (kg)\t8
Year of Introduction\t1999

Audio Section
Audio Evolutivity\t5.1
DSP Modes\t4
Power (Multi Channels)\t5 x 80 W (4 Ohms)
RDS Tuner\tYes

Supported formats
Dolby Surround Pro Logic\tYes

Audio Connectors
Analog Audio Outputs\t2
Audio Analog Inputs\t4

Video Connectors
Video Inputs\t2
Video Output\t2

Högtalare nu (Förlåt för att jag postar så mycke om varje sak)

Image 50, which is primarily developed for hifi,
is a good choice as front and rear speakers in
home cinema as well. Suitable centerspeaker is
Image 21 which is equipped with an identical
tweeter.

Technical data Type: Bass reflex Drive units:
Tweeter: 1" dome Woofer: 6½"

Crossover frequency: 3.500 Hz Effective frequency
range: 30-20.000 Hz Sensitivity level (1W/1m): 88
dB Nominal impedance: 4 ohm Amplifier
requirement: 10-150 W Dimensions: (WxHxD mm)
194x910x290 mm Rubber feets: +10 mm Color finish:
Black high gloss Net weight: 12 kg

----------------------------------------------------

Vad sägs om det? allt detta är begagnat och kostar 4500, är detta bra pris/bra stereopaket? Jag vet ingenting om hifi fast jag väl ändå ha bra ljud :) Skriv gärna tillbaks snabbt, om detta är ett bra köp så vill man ju inte att nån annan ska ta det :)

Tack
/Niklas

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:21:52  Show Profile Send Sharic a Private Message
Föresten, om nån har nått stereo paket som säljes begagnat/ sett en annons där något bra säljes så är det bara att hojta till :) Vill inte lägga ut så mycke pengar (20.000+) utan mer 5-9 tusen kr för nått begagnat... Vet däremot inte om man får nått bra för denna summa. Tack för hjälpen
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:31:16  Show Profile Send Pontan a Private Message
OBS! Lägg märke till att recievern är en hembioförstärkare, men det är bara två högtalare (så vitt jag förstår av ditt inlägg). Då kan du inte dra full nytta av möjligheterna med recievern utan att skaffa bakhögtalare och centerhögtalare också.

Fundera vad du vill ha anläggningen till.
Om du är mest intresserad av musik skulle jag föreslå att köpa en tvåkanals stereo (dvs en vanlig) med förstärkare och två högtalare. Då får du säkert mycket bättre ljud för samma pengar. Sätt in en köpes annons bland köp/sälj.

Om du vill ha ett bra bioljud så bör du satsa på en hembioförstärkare med fem/sex högtalare. Då får man realism och 3D känsla samtidigt som vanlig stereo musik får något sämre kvalitet för samma pengar.

PS. Jag vet inte alls om anläggningen du pratar om är bra i sig....

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:33:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle köpa nått som är lite mer kända. Inmage 50 har jag aldrig hört talas om, är det märket eller modellen? Varifrån fick du annonsen?

Vad lyssnar du på för musik? Är det 2 eller 5 kanal som hägrar?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:36:59  Show Profile Send Sharic a Private Message
Jag fick den på blocket där de är kända för att ta överpris etc, så därför jag vart lite misstänksam :)

Jag lyssnar mest på Heavy Metal / Techno, Därför tycker jag att det är viktigare med bättre ljud än hemmabio, men har samtidigt inte bestämt mig. Därför går det bra med både tips på annonser med Hemmabio paket och 2-kanals paket :) Skulle bli väldigt glad för hjälp

Tackar
/Niklas
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:42:48  Show Profile Send Anton a Private Message
Lägg märke till att den endast verkar ha ProLogic, vilket gör den rätt gammal och omodern (om du skulle vilja köra hemmabio).
För en ca 3000 kan man nog få en ny förstärkare som tar alla nuvarande format, alternativt en bra tvåkanalare.

/A
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:51:54  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Gå upp en nivå på cd-spelaren till en Sony CDP-XE570 så får du en bra och som dessutom är rekommenderad av Hifichoice som jag personligen tycker gör vettiga tester.

http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=1654
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:01:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Image 50 låter som Audio Pro. Svensktillverkad "midfi". Jag vet inget om just dessa högtalare.
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:01:59  Show Profile Send Skiier a Private Message
Högtalarna är från Audio Pro och går på ca 3500:- nypris ...
Kanske finns det någon (Matså) som vet mer om dessa =)

Vidare stämmer jag in i föregående talare när det gäller
receiver och spelare. Jag hade nog funderat både en och två
gånger på receivern ... knappast lämplig om man har tänkt
att köra 2-kanal (då får du mer för pengarna beggat).

Jag vet inte om jag tycker att det är så prisvärt...

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:12:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sharic>Ok, tips om du vill ha ett par rockiga högtalare som även låter bra med annan musik så är Dali 606 ett bra alternativ, borde gå att hitta för ca 2000-2500. Till det passar det utmärkt med nån Denon förstärkare, typ PMA-725 eller liknande. Där har du iallafall en bra kombi som är väldigt allround. Sen får andra hjälpa dig med cd:n

Test dali 606: http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/412_printreview.htm

Länk till bild, Dali 606: http://lan.serverrummet.dk/~rene/pics/dali606/2000_03_01-16_40_12.jpg

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/01/13 14:13:20
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:38:09  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tycker att du borde se upp...och liksom övriga inlägg, ta reda på vad du tänkt ha anläggningen till. Surround ? Tvåkanal ? Det blir uteslutande alltid bättre ljud om du lägger samma peng på en ren cd-spelare och förstärkare än hela kit:et.

Har inte heller hört talas om högtalarmärket, men mitt råd är att du avstår. Annars är risken stor att du kommer att ändra dig och kommer på att du vill ha nåt annat.

Beroende på vart du bor. Gå och lyssna hos återförsäljare först och kolla sedan begagnatmarknaden. Annars kan du få bra hjälp om du mailar återförsäljare. Ågrens hifi i Göteborg har båda begagnat och demade grejer till bra priser och hjälper gärna till via mail.

Knäckfrågan är om du vill ha tvåkanal eller surround ? Musik eller film ? Båda intressen kan inte kombineras på ett vettigt sätt för den prislappen. Välj det du anser dig vara mest intresserad av. Även om de flesta här inne säkert skulle säga att tvåkanal är uteslutande det enda alternativet så är det ditt val. Bättre att köpa nåt som du är intresserad av än att lyssna på allas åsikter. Vi kan bara hjälpa dig med vad som vi anser låta bäst till ett speciellt pris.

Vänligen /Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2004/01/13 18:03:31
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:49:34  Show Profile Send Sharic a Private Message
Okej, tack alla för era åsikter och tips, jag uppskattar dom verkligen :)

Finns det ingen liten guide för vad allt är förnått?
Jag vet t.ex knappt vad skillnaden är mellan reciever och förstärkare, försteg och eftersteg och sådant.
Kan ju också vara bra att veta vad man "Måste" ha när man köper stereo (om jag köper saker löst, begagnat.) Så att jag slipper att få reda på att efter det att jag köpt en förstärkare och 2 högtalare så får jag reda på att jag behöver reciever och slutsteg också :) iaf, tack för att alla är så trevliga.

/Niklas
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:14:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Reciever innehåller: Försteg, slutsteg, radio
Integrerad förstärkare innehåller: försteg och slutsteg

Försteg eller förförstärkare kan förenklat beskrivas som en ingångsväljare (vilken källa du ska lyssna på md, cd, aux osv..) och en volymkontroll.

Slutsteg eller effektförstärkare: Förenklat kan man säga att all förstärkning sker här, det är även denna del man menar då man anger effekt i en förstärkare.

Du behöver: Antingen en reciever eller en integrerad förstärkare eller en för och slutstegskombination. Väljer du ett av de två senare alternativen så måste du köpa en extern radio, s.k. tuner för att kunna lyssna på radio.

Naturligtvis behöver du även en källa t.ex. cdspelare och ett par högtalare.

Sen finns det även hembiorecievrar/förstärkare. Dessa innehåller minst 5 kanaler (mot den vanliga förstärkaren 2), detta betyder att givet samma pris fördelas pengarna på 5 steg + diverse decodrar istället för på bara 2 kanaler. Givet samma pengar kan du får klart bättre ljud om man väljer en 2 kanalsförstärkare.

Mitt tips är att du siktar in dig på en s.k. integrerad förstärkare, dvs som innehåller både för och slutsteg. Dessa bruka presterar bättre än recievrar.

Integrerad:


För o slutstegskombi.


Reciever:

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/01/13 17:16:17
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:57:12  Show Profile Send binmarv a Private Message
Låt Rydberg vara din mentor. Det är personer som honom som gör forumet så trevligt och brukbart för er som nyss startat( självklart för alla andra också) och är fundersamma, men man lär sig snabbt och var inte rädd för att fråga. Här finns nämnligen inga dumma frågor, bara ett och annat dumt svar.


Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:59:30  Show Profile Send Larsho a Private Message
binmarv

massor av dumma svar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:13:49  Show Profile Send sampix a Private Message
Kloke farbror Rydberg

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:21:34  Show Profile Send frauxm a Private Message
Som någon annan sa tidigare kan det vara vettigt att besöka en butik i närheten av där du bor. där får du chansen att lyssna på ljudanläggningar, och i många fall även på hembioanläggningar.

Men vad du gör, köp inte begagnade grejer utan att skaffa dig kunskap först.

Jag är nog mer för plockepinn än schack...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:25:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:28:35  Show Profile Send Zamn a Private Message
Paketet känns väl inte så kul vid första anblicken. Blocket är som sagt lurigt om man inte vet exakt vad man letar efter, och dessutom är rutinerad på att handla med begagnatsaker rent allmänt, det är verkligen en konst :)

Bättre då att du använder detta utmärkta forum för att skaffa dig lite mer kött på benen innan du investerar, det är värt varenda minut man spenderar här!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:29:19  Show Profile Send Zamn a Private Message
Glömde.. det är den här annonsen?

http://www2.blocket.se/view/1807357.htm?c=1

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:12:35  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag vet inget om varken cdspelaren eller högtalarna..
Däremot så har min lilla-syster en sådan receiver,..och den är ärligt talat hopplöst dålig på både stereo och multikanal. Varning utfärdas härmed.

Paketet kanske verkar billigt. Men du får vad du betalar för också

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:25:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Flickvännen sitter med:

Högtalare: Dali 505
Förstärkare: Denon PMA-525R
CD: Denon DCD-635
Tuner: TU-215RD
Taralabs Omni (på köpet)
Taralabs Prism 22 ca 600
Kostade 9300 nytt (3200+2000+2000+1500+600)

En duktig hifianläggning, nått i denna riktningen ska du ha tycker jag. Går att hitta till ungefär halva nypriset. (nu mer funkar den fint som datoranläggning )






I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/14 :  00:50:34  Show Profile Send Sharic a Private Message
Tack för all hjälp, speciellt Rydberg :)

Vad sägs om detta? (kommer säkert bli utskäll nu eller nått :p)

Ett par svarta Dali 505 för 2000:-

En Denon DRA-585RD Förstärkare

En Technics SL-PG470A CD-Spelare
(Båda dessa två för 2400)

Och någon tuner kanske på detta, behöver väl inte köpa det först av allt :p

Vet ej om detta är bra grejer eller om priset är bra. Fortsätt kommentera så gör ni mig glad :)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/14 :  02:36:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sharic> Denon DRA-585RD är en reciever (alltså inte en ren förstärkare då den har inbyggd radiodel), förvisso en hyffsad sådan. Det betyder alltså att du inte behöver köpa nån tuner.

Den ser ut såhär:


Dali 505 räcker fint i små till medelstora rum, manglar du hårdrock på hög volym är kanske storleken större, Dali 606 eller Dali 808, bättre alternativ. Har du inte ett allt för stor rum så är detta du hittat en fin nybörjaranläggning. Glöm inte att kolla delarnas skick och funktion innan du köper, kolla på högtalarnas element nog i bra ljus för att se så de inte har sprickor eller är buckliga. Provaspela naturligtvis grejorna också.

Lycka till!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/14 :  09:56:02  Show Profile Send Sharic a Private Message
Det var faktiskt den som skrev annonsen som kallade den en förstärkare, jag har ingen aning om sånt ju :p Men vad tycks om priset? Är det säkert att det är "Helt okej" grejer så att jag inte spenderar pengar på detta för att sedan få reda på att det är nästan samma sak som onoff grejer (Dessa Radio, cd och md o allt annat i ett :p) ? Föresten, jag har ett rätt litet rum ja, så det gör inget :)
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:03:15  Show Profile Send binmarv a Private Message
Aj aj aj, se upp för On-Off !!! De har både usel elektronik och usel service. Om nåt går itu, och räkna med att risken är överhängande, lär du få vänta X-antal veckor innan du får det tillbaka. Köpte en tv där en gång, som jag hade på service 3-4 gånger och var sammanlagt av med den 3-4 veckor vid varje tillfälle.

Jag är väl ingen superstor fan av Hifi-klubben efter deras nya satsning på allt från tvåkanal, hemmabio och tv-spel etc, samt föryngring av mindre kunnig personal(talar om butiken i Gbg), men de har förbaskat prisvärd elektronik. Både för nybörjare och finsmakare. Jag har själv ägt en hel del från klubben och varit väldigt nöjd. Där vet du vad du får och butikerna finns utspridda i landet. Ska du hålla dig under 10 papp tycker jag att du som oerfaren köpare bör investera i nytt och det efter att du lyssnat på det. Dessutom är det lättare att sälja nåt som man själv köpt nytt och har kvitto på den dagen man vill uppgradera sig och den dagen kommer....Lita på detBegagnat är inte lika lätt, men man kan helt klart göra bättre affärer. Själv skulle jag nog aldrig köpt något nytt i dagsläget. Försöker dock hålla mig till butikerna demo-ex eller begagnade grejer. Då får man båda bra service och en liten garanti.

Fundera ut bilken ljudkaraktär du vill ha utifrån din musikstil. Det är då lättare att få grepp om vad du bör lägga tyngden på. Men välj bara inte någon av lågpriskedjorna. Det blir inte billigare !!! Även om du har ett litet rum, så ska det låta vettigt, sen behöver det inte kosta en förmögenhet. Mitt råd är att starta på Hifi-klubben.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2004/01/14 13:37:51
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000