HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudbildsproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/13 :  09:40:07  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Har av olika skäl tvingats möblera om i vårat vardagsrum/lyssningsrum och har därigenom stött på ett bekymmer...Väggen bakom högtalarna är endast 2,5 m bred, sålunda kommer en av högtalarna relativt nära ett hörn och den andra kommer rätt så nära dörröppningen i det andra hörnet...Konsekvensen är rätt så lätt att lista ut...Ljudbilden förskjuts "in mot hörnet" Detta märks mest i bas/mellanbasområdet där den klart går att lokalisera närmare hörnet vilket naturligt beror på hörnets förstärkning av dessa frekvenser...Fråga: finns det några vettiga knep för att komma underfund med detta utan att använda eventuella balanskontroller på förstärkaren? Dämpning i hörn?

Har ganska stor erfarenhet av hifi i allmänhet, men klart mindre kunskaper i det ädla kunskapsområdet rumsakustik och dämpning....dags att lära sig...:-)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/13 :  10:06:50  Show Profile Send Aton a Private Message
Med 2,5 meter från vägg till vägg blir det inte lätt att få en bra uppställning.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:03:37  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Nope...speciellt som en av högtalarna som sagt hamnar rätt så nära hörnet...visst kan man börja förirra sig med förstärkarens balanskontroll och försöka lösa det den vägen, MEN det problem jag har är att mellanbasen ligger hörbart förskjuten mot hörnet, men t.ex. röster har kvar ett bra mittfokus där så ska vara...så balanskontrollen är ju inte rätt väg heller eftersom den förskjuter allt...

Nä, får nog övertala sambon om att den nya gigantiska bokhyllan åker ut och mina högtalare får sina gamla beprövade positioner....Timslånga diskussioner att vänta hemma ett tag framöver...;-)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:25:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
The Leafs:

Dags att kontakta Svanå Miljöteknik kanske?

www.diffusor.com

Sen gäller det bara att övertyga sambon om att deras prylar kan smälta in i vardagsrummet..

Mvh,
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:57:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Med en behringer deq2496, kostar 4400 ungefar, kan du digitalt justera frekvensgangen, den gor setupen automatiskt, och du kan kora vanster och hoger separat sa att du har olika kompenseringar for de olika kanalerna. If all else fails sa kanske det kan vara vart att provas. Ska val saga att forbattringen du far av den enkla rumskompenseringen ar brutal. klart vart pengarna tycker jag, har en.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:28:14  Show Profile Send Calle G a Private Message
Hmm jätteintressant. Sätter man den mellan CD och förstärkare alltså? Digitalt från CD till DEQ och sedan analogt eller digitalt vidare till förstärkaren?

Blir det någon negativ påverkan på ljudet? Har fått för mig att det här med equalizer sneglas lite snett på i hifi-kretsar...?

Det har kommit en ny billigare produkt, DEQ1024.. duger den eller ska man gå på 2496'an? Går den att få tag på begagnad månntro?

Usch förlåt alla frågor!

(Såg förresten att det finns ny mjukvara tillgänglig, om nu nån ägare råkat ha misat det )
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:20:18  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, deq1024 vet jag inte vad det är, är det en ersättare?
EQN här sker digitalt så du får inte fasfel och annat, i teorin är det "idealt".
Ingenting är idealt men jag tycker det fungerar kalas.
Du kan köra analog in analog ut, digital in analog ut, analog in digital ut, digital in digital ut.
Alltså alla kombinationer du kan tänka dig. Det som rekommenderas av en ening majoritet är digital in, sen om du
använder den inbyggda dacen och kör analog ut eller kör extern dac och kör digital ut, det är smak och pris.
Jag är riktigt nöjd med min.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:19:23  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Var finner man en sådan "mojäng"? Kan ju vara intressant...med en sådan i möbeln så kanske man heller inte behöver vara rädd för att uppgradera rejält bara för att man är rädd att rummet "förstör" en annars superb högtalare...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:24:41  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, den justerar frekvensgång, inget annat. Så fasen och impulssvaret är fortfarande ojusterade så att säga. Men, för pengarna är det oslagbart, minst sagt. Den hittas på www.musikborsen.se sök på deq2496 i sökrutan längst upp på sidan. Enjoy.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:57:43  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ursäkta trådövertagandet ;) men måste man ha balanserade XLR-ingångar på sin förstärkare för att koppla in den? Alternativet verkar vara typ mono-hörlursplugg för vardera L och R (aux out)... går det att koppla in den via RCA utan att bygga någon avancerad adapter?

Undrar hur den interna DACen står sig mot de man hittar i vanliga (moderna) AV-receivers/DVD-spelare?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000