HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RIAA rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:09:24  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
halloj!
Jag vet att detta ämne varigt uppe tidigare men fick inte ut något vettigt från tidigare trådar.
iaf.

Jag tänkte bygga min första rörkonstruktion! och jag behöver ett RIAA steg så då blir det en rörriaa..
är det någon som kan ge mig någon simpelt schema?
har hittat detta:
http://home.earthlink.net/~jeremyepstein/riaa.html
men vet inte om det är bra.. ganska lätt dok men borde man inte kunna göra nätdelen lite somplare?

en annan sak.. var köper jag komponenter billigast? elfa är ju med en kraftig underdrift dyra.
MVH Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:35:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker 6C45-RIAAt på samma site ser intressantare ut. Annars
finns det massor av scheman på nätet. Till exempel dessa:
http://www.tubecad.com/articles_2002/RIAA_Preamps_Part_1/index.html
http://www.tubecad.com/articles_2002/RIAA_Preamps_Part_2/index.html
Drosselfiltrering, som används på siten du länkade till, är mycket bra.
Men visst finns det enklare lösningar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/13 :  10:37:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Smallsuper_man
Ett råd. Bygg det du tror på. Bygg sen ett till, och ett till, och ett till. Man kan inte se på schemat om det kommer att låta som man har tänkt sig. Man måste prova. Ett till råd. Strunta i stabbade nätdelar.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:51:39  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Bernt -- jaa du.. den med 6c34:an i värkar faktist intressant (såg inte det förut)
Men är det någon som kan rekomendera någon sida där man köper div komponenter? tex från tyskland om det blir billigare dvs

Flint -- oj det blir mycket byggande för mig hör jag . med nätdelen, men är inte det ganska bra att dom är det eller är det alldeles för mycket jobb för ingen nytta?

sen en annan sak på 6c34-schemat. hajjar inte vad det är för något imellan riaa delen och nätagget, är det ett typ block schema för allt eller?

(jeej post # 100 )

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:04:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Smallsuper_man
Jo mycket bygga blir det men jag trodde att det var det som var meningen på en DIY-sida. Man kan inte se på en bil hur den är att köra heller.

OA2 och OB2 är zenerdiodliknande rör. Dom är kopplade som zenerdioder i förhållande till 1Kohmsmotståndet inom den streckade delen. Alltså stabbar dom spänningen. Jag har aldrig testat dom så jag kan dom inte. Efter den nätdelen med dubbla drosslar lär dom knappast behövas. Lite som dubbla hängslen och livrem samtidigt. Dessutom gillar jag inte stabbar ljudmässigt som jag sa tidigare (efter tester med halvledarstabb). Försämrar svänget och rytmen i musiken. Prova vad du tycker. Kanske tvärs om.

Edited by - Flint on 2004/01/13 12:10:58
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:42:18  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm där ser man.. Varför skulle det "kävas" när det som du sägre redan finns drosslar.
röret 5U4G som sitter i nätdelen, vad gör det?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:47:11  Show Profile Send Flint a Private Message
5U4G är ett likriktarrör. Motsvarar halvledarvärldens likriktardioder.
Likriktar alltså växelspänningen från nättrafon till likspänning. Kondensatorerna och drosslarna efter röret filtrerar bort det brum (rippel) som finns kvar efter likriktningen. Ett något vanligare likriktarrör är GZ34.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:56:46  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
och det röret fungerar lika bra? men jäklar vilka drosslar det är 8 och 5 H stämmer det?
förutom det fattar jag allt! då ska man bara köpa alla saker (det tråkiga med det hela)

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:15:39  Show Profile Send time a Private Message
Håller med Flint, strunta i stabbad nätdel, har provat olika varianter, både med rör och 0,5 ledare men de dödade alltid musiken. Bernt Jansson är dock övertygad anhängare av Allen Wrights stabb men den har jag ännu inte provat. Enklaste RIIA är kanske en vanlig RCA typ med 6SN7/SL7 eller vanliga ECC83, Lodströms Remus är också bra som RIAA och du finner den på AUdionovas hemsida

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:19:44  Show Profile Send time a Private Message
Epsteins variant verkar OK, nätdelen också, du måste ha drosslar för att få den tyst. Batterierna är inte nödvändiga, du kan sätta dit motstånd istället men de drar åt stämskruvarna litet så prova !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/13 :  15:26:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Smallsuper_man
Drosslarna behöver inte bli fysiskt stora. Det är inte många mA som ska igenom.

Skillnad mellan rören 5U4 och GZ34.
GZ34 har lägre Ri än 5U4. I det här fallet ointressant. 5U4 är direktupphettad vilket innebär att den börjar leda redan vid start och börjar därmed ladda upp efterföljande lyt innan resten av kretsen börjar belasta. Det innebär att lyten måste klara toppspänningen.


Jag kanske bara förvirrar med snacket om likriktarrör. Välj det som står i schemat.

Edited by - Flint on 2004/01/13 20:50:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:12:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Time skrev:
quote:
Håller med Flint, strunta i stabbad nätdel, har provat olika varianter, både med rör och 0,5 ledare men de dödade alltid musiken. Bernt Jansson är dock övertygad anhängare av Allen Wrights stabb men den har jag ännu inte provat. Enklaste RIIA är kanske en vanlig RCA typ med 6SN7/SL7 eller vanliga ECC83, Lodströms Remus är också bra som RIAA och du finner den på AUdionovas hemsida
I mitt linjesteg har jag 2 x 25H drosselfiltrering. Men i RIAAt provade jag med Allen Wrights stabb och det lät alldeles utmärkt. Annars har jag liknande erfarenheter som time och Flint.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:13:15  Show Profile Send time a Private Message
Jag som trodde GZ 34 hade 5V glöd... om du vill ha ett smidigt likriktarrör som tål mycket och kan använda samma glöd som resten av rören kan en EZ 81 passa bra

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:49:31  Show Profile Send Flint a Private Message
time
Du har rätt och jag har fel. Ber om ursäkt.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:41:05  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm jag skiter i stabbad nätdel..
och det är bara att använda EZ81 istället för 5U4 så slipper man strul med glöd, och det är desutom ett bättre rör för endamålet?
jag kommer iaf ha bateriet så man kör på hanns schema.
men nu återstår bara:
vart får jag tag på alla grejer? elfa har inte mycket av dessa saker..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/14 :  12:06:27  Show Profile Send time a Private Message
Järnen har Edgaraudio mfl, rören har nog LH förstärkarrör, kan vara svårt med 6S45, hör med Bernt Jansson. Det är skillnad i ljud mellan 5U4 och EZ81 men det är som vanligt svårt att säga vilken som låter "bättre" Om du inte byggt förut är en Remus att rekommendera eftersom det är ett väldokumenterat bygge som inte har några fel i schemat, har själv byggt ett gäng som funkat bra. När Remusen är klar och du överlevt har du lärt dig en massa grejor, tex hur det känns med 300V i fingret

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:31:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
6C45 kan vi beställa på Billington nästa gång. Det börjar bli dags för en nu beställning nu.
Kanske man skulle starta en rörbeställartråd förresten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/19 :  10:03:50  Show Profile Send time a Private Message
Bra idé, kanske en nätshop ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000