HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Vilken Hörlursförstärkare ?!?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:44:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har ett par Sony CD-1700 hörlurar och ska väll eventuellt skaffa ett par HD-650 eller ett par Grado snart... Men jag vill nu oxå skaffa mig nån bra hörlursförstärkare då mitt uttag på försteget inte är det absolut bästa.

Nån som har nått bra tips ???

/Martin

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:43:55

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:47:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag kan tänka mig att Harmony Designs hörlursförstärkare är helt OK, samt har ett vettigt pris.

www.harmonydesign.com kanske dom har?

// Pär
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:53:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det var .se, men tack för tipset..ska kolla det...

/Martin
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:58:44  Show Profile Send mace a Private Message
http://www.harmonydesign.se/ inte com märkte jag

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:15:33  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Vilken ambitionsnivå har du? Något hyfsat bra för 3 - 4 tusen som Harmony eller MF X-Can v3 (den senare verkar ha blivit bättre jämfört med v2 men litet obekräftat än)? Eller något som gör att du får ut max av HD650 eller någon av Grados referenslurar?
Antar att du redan har en mycket bra CD-spelare att koppla det till.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:28:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Tyvärr finns inte mycket i Sverige att välja på. Speciellt inte om du vill ha riktigt bra grejer. Men både X-can V3 eller Harmony är väl bra för pengarna. Sen handlar det ju om matchning också...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/12 :  18:35:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Bygga själv, rör hos www.hi-fiworld.co.uk hd83 heter den om det är intressant.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/12 :  18:54:08  Show Profile Send mace a Private Message
Eller var lat och köp den färdigbyggd
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3071264496&category=3280
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/12 :  21:13:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Lyssnade på MF X-CAN v3, Rega Ear och Pro-Ject Head Box på Ljudmakarn nu i helgen. Valde bort Regan ganska fort under testlyssningen, den var i mina öron lite irriterande ljus och påträngande. Pro-Ject var mycket mer diskret, möjligen aningen mindre dynamisk än MF. Fastnade för MF till slut. Nu var det iofs inte hörlursförstärkare jag var ute efter, utan hörlurar Men mitt intryck blev hursomhelst till slut att MF passade bäst att testlyssna med. MF + HD650 var en klar vinnare

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/13 :  07:36:25  Show Profile Send Decadent a Private Message
Tyskland ligger inte särskilt långt bort, särskilt inte med tanke på att http://www.meier-audio.des priser inkluderar frakt. Jag har den billigaste modellen: Corda HA1 MkII som är mycket bra. Passa på att kolla priset på hörlurar också - Meier är ganska billig om man köper stärkare samtidigt. Meiers HA2 och Prehead är legendariska - i alla fall på Head Fi som jag varmt rekommenderar: www.head-fi.org - ett aktivt forum för hörlursentusiaster.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/13 :  09:17:51  Show Profile Send John a Private Message
Har för mig att nån insatt på headfi rekommenderade nåt ASL-försteg/lursteg. Skulle visst vara bäst i vääärlden! (inte deras lurstärk alltså, utan nåt dyrare försteg som hette typ "Twin Head" eller nåt.) Kan minnas fel...

/en john med 650 + EAR90

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/13 :  09:24:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tack för tispen alla, jag ska kolla upp den nya MF och även stridbecka EAR 90, jag skulle helst vilja ha nån Headroombox men dom som är riktigt bra ligger tyvärr lite väll högt i pengar..
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2004/01/13 :  10:23:00  Show Profile Send Grillen a Private Message
Finns det nån "billigare" hörlursstärkare som man kan koppla till datorn på jobbet för att kunna njuta av lite välljud även där?
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/13 :  10:49:17  Show Profile Send Decadent a Private Message
Det billigaste är nog att bygga en liten portabel variant, t.ex. en CMoy eller en PiMeta. Kolla på http://www.tangentsoft.net/audio/. Batteridrivet och klart bättre än utgången på de flesta ljudkort och bärbara ljudmaskiner.

EDIT: PiMeta är inte Tangents minsta variant - den heter i stället MINT eftersom den får plats i en plåtburk för mintkarameller (Altoids).

Edited by - Decadent on 2004/01/13 10:51:18
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:46:13  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har ägt en gradoklon, den tyckte jag inte räckte till för högimpediva hörlurar. Jag har lyssnat på MF X-Can v2 och v3, båda är väldigt trevliga tycker jag (jag är väl rörskadad). Såg dessutom att klubben.net har rea på någon värstingförstärkare för rör, en ASL MG HEAD OTL 32. Då blir det i.o.f.s. andra pengar men den fungerar visst även som försteg.
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:55:22  Show Profile Send Grillen a Private Message
Var hittar man nån som tillverkar korten åt en? Är ju inget man gör själv direkt? Blev sugen på att göra en PiMeta...
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:09:44  Show Profile Send Decadent a Private Message
Tangentsoft säljer kort och en del komponenter (opamps etc.) för att bygga PiMeta, MINT och PPA (se länk ovan).
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:34:33  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag har en Corda Prehead från Meier Audio och är väldigt, väldigt nöjd med den (jag hade en Ear90 innan). Jag tycker absolut att du ska titta på Meiers hörlursförstärkare dom är otroligt bra och enligt många betydligt bättre än Headroom – jag har köpt mängder av prylar från Jan och han är ett sant nöje att ha att göra med och väldigt bra service. Du får en Corda HA-1 MkII för mindre pengar(inklusive frakt)än en Ear 90 och jag kan garantera dig att den kommer att låta utmärkt! Det brukar ta en vecka för förstärkaren att komma!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:12:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Du behöver ju inte köpa den dyraste Headroom stärkaren för att få en bra lurstärkare...
Go to Top of Page

marcusnaslund
Member

61 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:49:45  Show Profile Send marcusnaslund a Private Message
kolla på www.headwize.com och de DIY byggförslag som finns där. Har en OTL av curt strain som jag köpt och ett bygge på gång. Mycket välljudande. Tycket att den lät bättre än x-can. men ha lite tålamod o kolla www.hifimagasinet,com några ggr per dag så har du snart ett kap.

Drömmar är till för att uppfyllas........
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/14 :  09:18:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har kollat lite på Corda och den verkar vara en trevlig stärkare.. Har även kollat in en från "proffsmarknaden", en Sound Devices produkt som kommer ligga på runt runt 3900:-, batteri/nät drift, riktigt rejält skal i aluminium osv... Måste nog testa en del känns det som..

/M
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/14 :  12:15:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Glöm inte Earmax, Creek och även Naim har ju en lurstärkare men jag tror inte den är så prisvärd då man måste använda Naims egna nätdel till den. Så det blir inte helt billigt.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/14 :  13:09:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo creek såg jag nu kommer med en nya som heter 21 och 21SE, dom kanske kan vara intressanta.. Headline från Naim skulle vara kul, men som sagt att behöva köpa en Flatcap2 bara för att kunna driva den, nja...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/14 :  14:14:24  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om jag inte redan hade haft en Corda Prehead och skulle skaffa något i mellanprisklassen skulle jag själv överväga dessa:

Corda HA-2 (SS som fungerar bra med de flesta hörlurar, nästan lika bra som Prehead, det mest prisvärda om man vill ha crossfeed, 640 Euro inkl. frakt)

EarMax Pro (rör, fungerar även med lågimpedanta hörlurar i motsats till EarMax utan Pro, 520 Euro, måttlig uteffekt och möjligen inget för dem som vill driva upp ljudet till nivåer som ger hörselskador men skall vara fullt tillräckligt även för Sennheiser HD6xx, skall helst byta rör om man vill ha ut max men så är det väl med det mesta i rörvärlden)

Grados hörlursförstärkare om man skall köra enbart med Grado hörlurar(350 dollar vilket inte är mycket med dagens växelkurs)

En begagnad EarMax Pro är på väg om allt vill sig väl. Kanske inte kan låta bli med en Grado också om jag hittar en till ett bra pris. Jag är mycket nöjd med min Prehead och har inte några planer på att göra mig av med den. Jag tvivlar också på att någon av de andra kommer att vara bättre som allround förstärkare men kanske i vissa avseenden eller med vissa hörlurar eller som omväxling. I alla fall är det spännande att prova och det kan väl inte vara helt fel att både ha SS och rör.

Det är inte särskilt mycket pengar det rör sig om. Tänk på vad folk kan lägga på en förförstärkare! Om man tror att det är skillnad på förförstärkare och att en bra sådan är viktig, så borde väl det samma gälla för hörlursförstärkare? Förutom att hörlursförstärkaren borde bli litet billigare eftersom den inte har så många in och utgångar.

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/14 :  18:14:33  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Här är något som jag skulle köpa om jag hade pengar över. Earmax triodhörlursförstärkare, 2.600kr

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2973


Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/14 :  20:53:46  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Bortsett från det faktum att det krävs en separat nätdel tills Naim:s Headline - hur låter den egentligen? Har någon lyssnat på den? Den kanske spelar i en helt annan division än t.ex. MF X-can V3... som dock är estetiskt väldigt tilltalande Har själv haft en X-can V1 till mina HD600. Helt ok, men det finns såklart ännu bättre

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000