HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Produkter vi ägt och varför vi har sålt dem.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  15:33:14  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är alltid värdefullt att höra varför någon byter ut en hifi-komponent. Så jag tänkte att vi kunde ha en tråd där vi beskriver vilka egenskaper hos en produkt som gjorde att vi sålde den vidare.

Jag börjar. Jag sålde en HK 670 vidare efter 3 månader. Orsaken var egentligen inte förstärkaren i sig. Det var en kraftfull och trevlig förstärkare. Men mina JM Lab högtalare drar åt det ljusa och vassa hållet och HK670 förbättrade inte detta. Sibilansproblem som jag vet kan trollas bort med mkt hög renhet, förstärktes och ljudet blev för ljust för min smak. Och det var billigare att byta förstärkare än högtalare.

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:07:10  Show Profile Send mace a Private Message
Själv lider jag väldigt svårt av den ganska vanliga åkomman, ''Harsvårtattsäljavidarestopparhellreundersängenfördetkanvarabraattha-itis''

Rättelse: Gav faktiskt bort ngt japanskt förstärkeri för några år sedan

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:10:51  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag hamnar nog lite utanför tråden men passar ändå på att fråga dig ett par frågor:

I)Vad har du för förstärkare nu?

Jag har också Jm Lab, Cobalt 816s, och har provat ett antal förstärkare på dem, listan är ganska lång

II)Vad har du för högtalarkablar till dina Jm Lab?

Väntar nu på en Roksan Caspian (kommer nu i dag eller i morgon)
...vi får se om det blir bra.

Mvh,

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:38:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vanligaste anledningen till försäljning är väl uppgradering antar jag, men det sved i själen att sälja SF Gran Piano, de gick ju bara inte att använda i sovrummet tyvärr.
Så smånigom kan det kanske bli ett par SF stativare i sovrummet kanske.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:56:42  Show Profile Send Aton a Private Message
Andreas: Svar kommer.

Bravo: Jovisst men varför väljer du att byta ut just din förstärkare, CD-spelare e d? Det måste väl finnas något du är missnöjd med.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:16:13  Show Profile Send Aton a Private Message
Min nuvarande förstärkare är av engelsk modell, John Shearne. Funkar bra, ger lite värme åt ljudet men tar inte helt bort sibilansproblemen. När jag hade en klass A förstärkare från Sugden hemma (A21A) försvann sibilansen helt men den förstärkaren spelade så trist för övrigt så den köpte jag inte. Troligtvis är klass A en bra väg till renare ljud med mindre sibilans. Lavardin sägs vara perfekta till JM Lab, men då snackar vi lite mer dyr-hifi. Frågan är väl om inte varma rörförstärkare generellt bör vara bra matchningar till våra högtalare eftersom de drar åt det ljusa. Jag frågade i en annan tråd om sibilans med rörförstärkaren Edison 60. Mr Ekan gav ett svar som jag tolkade som positivt även om jag inte är säker på att han talade just om sibilans.

Hoppas att Caspian blir en bra kombination!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:19:45  Show Profile Send Aton a Private Message
Eftersom ingen annan postar i tråden skriver väl jag på:
Ni som säljer enbart för att ni vill ha något bättre, har ni verkligen aldrig varit missnöjda med någon produkt ni ägt? Sånt är värdefulla erfarenheter. Ofta tar det en hel del tid att hitta produkternas svaga sidor. Spara nu lite tid och pengar åt era hifi-kollegor och berätta vad ni har tröttnat på.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:28:37  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Tröttnade på HK AVR-7000, Kappa 600, Denon AVC A-1 bland annat.
Mycket beroende på mitt velande mellan 2-kanal och surround
Finns några saker som jag ångrar att jag sålde, B&W Silver Signature, B&W 802 och Aragon 4004 mk2. Ibland verkar det som om jag byter bara för bytandets skull Blir inte riktigt klok på mig själv

Edited by - Jonas Nilsson on 2004/01/12 17:30:37
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:35:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Varför tröttnade du på Kappa 600 då?
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:47:05  Show Profile Send filkingian a Private Message
Hade en H/K AVR500, sålde den för att jag fick ett bra bud på den och så kändes det mer som om att jag var mer inne på 2-kanal.
Hade en Rotel 990 för- och slutstegskombo därefter och den bytte jag mot en motorbåt(!). Roteln var aldeles för ljus för min smak...nu är det rör som gäller!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:58:07  Show Profile Send matså a Private Message
Jag tyckte min Proson 1800 inte hade så bra tvåkanalsljud(även om alla andra höjde den till skyarna). Speciellt inte när jag fick prova min brosas Arcam 100 som han hade på utförsäljning. Snacka om natt och dag, Proson ljudet lät apa mot Arcamen. Jag blev paff hur bra Ego 515 och Arcam lirar ihop.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:59:04  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ja, vad ska man säga. Svårt att få till basen. Jag har svårt för sidomonterade basar, delar man dom sen vid 110hz så krävs det sin förstärkare. Diskanten kan upplevas lite hård, blir bättre med tiden, men aldrig riktigt luftig/utsträckt. Fick inget bra perspektiv varken i djupled eller sidled. Svårt att trolla bort högtalarna ur ljudbilden. Saknade lite värme/kropp i mellanregistret. Jag vill påpeka att detta är småsaker, inget fel på högtalaren i sig, men fick den inte att fungera riktigt i mitt rum. AVR-7000 tycker jag saknar känsla, själ, kropp, värme osv. Så mycket kraft och så låter det så lite. Kombinationen HK/Infinity fungerade inte bra tillsammans, fast att dom ligger under samma tak.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/01/12 :  18:20:37  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har sålt en hel del det senaste året...

Audiovector M1 Super - Såldes p ga uppgradering till Audiovector m1 signature. M1 signature gav mer av allt m1 super gjorde bra.

Audiovector M1 Signature - Såldes p ga uppgardering till Sonus Faber Grand Piano Home. Hörde Sonus Faber och insåg att mellanregistret hos mina m1 signature lämnade MYCKET i övergt att önska..

Sonus Faber Grand Piano Home - Såldes p ga uppgradering till dyrare Sonus Faber (uppgraderingen inte gjord än...) Tyckte väldigt mycket om Grand Piano Home. Hade jag haft ett större rum och inte behövt pengar för att finansiera mitt andra intresse så hade jag inte sålt dom.

Musical Fidelity A 3.2 integrerad förstärkare - Borde ha lyssnat ännu mer på denna innan jag köpte den. Pallade inte med den efter nån månad, p ga att den helt enkelt inte var särskilt rolig. Ljus och ganska jobbig. Men målade upp en mycket bra ljudbild, speciellt i höjd och sidoled.

Musical Fidelity A 3.2 Cd - Denna passade bra ihop med A 3.2 stärkaren då denna cd drog åt det mörkare hållet. Men jag var inte nöjd med hur den hanterade S-ljud. Tyckte dom lät sluddriga. Även denna hade en helt underbar ljudbild. Betydligt bättre än 3.2 stärkaren men inte bra nog för att stanna..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:10:04  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Aton, jag höjer Edison 60 till skyarna utifrån musikaliska premisser. Inte p.g.a. närvaro/frånvaro av "sibilans" eftersom jag inte har en jä#^a aning om vad begreppet innebär. Detta är ingen kritik mot dig, men jag tycker faktiskt att ni som lyssnar på "sibilans", "sch-ljud" och andra krystade parametrar har en lite konstig utgångspunkt. För mig är det musikaliteten och känslan i magen som avgör.

När jag ändå var inne på musikalitet...NAD 218 var faktiskt ingen höjdare...

//Ekan ( såklart)

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:20:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nja "Aton", det började med ett "offer you can't refuse".
En möjlighet att köpa en bra obetydligt använd dac billigt, och sedan rullade det bara på. Dacen var för bra för systemet kan man säga, framförallt gick inte dac och högtalare ihop, det blev för mycket av det goda. Det behövdes lite mera bett, högtalare och dac var var för sig väldigt musikaliska, men tillsammans blev det för mycket.
Lite rörigt det här, men kanske förstår du hur jag menar.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/01/12 19:20:57
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/12 :  20:15:27  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
quote:
Själv lider jag väldigt svårt av den ganska vanliga åkomman, ''Harsvårtattsäljavidarestopparhellreundersängenfördetkanvarabraattha-itis''


Jag kunde inte ha sagt det bättre själv

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/12 :  20:32:44  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag börjar. Jag sålde en HK 670 vidare efter 3 månader. Orsaken var egentligen inte förstärkaren i sig. Det var en kraftfull och trevlig förstärkare. Men mina JM Lab högtalare drar åt det ljusa och vassa hållet och HK670 förbättrade inte detta.

Aton! hur stod du ut i 3 månader. Mina öron skulle ramla av efter fem minuter Jag skämtar som du säkert förstår Men mina smaklökar tycker inte så mycket om JM Labs ljudfilosofi. Mycket diskant är det. Kan berätta om en gång när jag var på besök på Best Sound. När jag kom in så demade de ett par Jm Lab 936 för en kund, ställde mig och tjuvlyssnade lite och då sade en av killarna på Best Sound till mig, visst låter de helt fantastiskt. Jag svarade usch nej. Du skulle se hans ansiktsuttryck

Om vi går vidare med prylar som gått till försäljning.
Luxman 363 tror jag att steget hette, är det absolut sämsta som jag ägt, helt omusikaliskt de som konstuerade denna modell måste ha varit dövagissar på det. Såldes så fort det bara gick. Och sen innhandlades ett Nad 216, som jag har kvar än idag

Nad 306 En stärkare som låt orent i diskanten, grumlig på något sätt.

H/K 640 En H/Ks stärkare, som tillhör de mindre lyckade modellerna. Låt tråkigt och oengagerade och slätade ut allt.

Rotel RCD970 Mycket bra CD-spelare, mörk och fyllig i ljudet. Men den såldes för att det blev alldeles för mycket av den varan i den anlägning som jag hade då. Jag skulle ha sparat den

Canton RCL mycket roliga burkar i rätt rum och med rätt elektronik. Mitt var inte det bästa, men så var det ont om pengar också, som spelade in.
JBL XPL 140. Klart trevlig högtalare, hade nog lite för bråttom när jag sålde dessa, ångrar det beslutet lite grand i dag
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/12 :  21:55:47  Show Profile Send Flint a Private Message
Mr Ekan
quote:
Aton, jag höjer Edison 60 till skyarna utifrån musikaliska premisser.
Du kan vara glad du eftersom du har en del kvar att upptäcka.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/01/12 :  22:23:16  Show Profile Send Andreas63 a Private Message

Jag sålde min JM Lab Cub och köpte en SVS PC+ 23-31
"Cuben" var helt ok men den var inte så tung och "brutal" som SVS:n...eller som min son uttryckte det: " Det är som att jämföra en liten mus till en T-Rex".

Behöver man säga mer?

Kommer aldrig mer att byta sub

Andreas


www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  22:39:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Många intressanta kommentarer. Jag gillar att lära av andras misstag. Det börjar redan bli dyrt med de misstag jag har gjort själv...

FBK: Jag vet vad du menar. Energirik diskant imponerar på mig till en början men finns det vasshet så blir det tröttsamt i längden, åtminstone med viss musik. Absolut ren och dessutom högupplöst diskant kan jag nog aldrig tröttna på men vasshet gillar jag inte.

Mr Ekan: Jag sitter inte alls och dissekerar ljud . Sibilans är något du inte kan njuta av . Det yttrar sig t ex så att s- och t-ljud från vissa kvinnliga vokalister låter som f.n . Vasst och onaturligt. Det kan man inte bortse från. Såna missljud är inte ens i närheten av originalet d v s levande kvinnors röster .
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:00:09  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Flint, det vore ju tråkigt annars...

Aton, de "symptom" du beskriver har jag nog aldrig upplevt/gjort notis om. Däremot upplevde jag en vasshet i de övre registrena som skar genom trumhinnorna (gillar att kräma på...) med min gamla Cayin 251B. Toktrumpetaren Maynard Ferguson eller Jan Johanssons samlingsskiva var omöjliga att lyssna på.

Cayinen spelar med en jäkla pondus (framförallt i basen), och är mycket detaljerad. I diskanten rann det emellertid över ordentligt och inte dämpades det hela av min gamla PD-S06. Så min allergi är nog främst emot elektronik som spelar ljust/vasst i de övre registrena.

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/01/12 23:02:08
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:04:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad använder du för högtalare Mr Ekan?
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:07:38  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23089

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:13:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Snyggt hemmabygge.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:31:39  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Vad har jag sålt då? En "Alchemist Nexus" cd-spelare. Sålde den mest för att jag behövde en dvd-spelare och enda sättet jag skulle kunna ha råd med det var att sälja cd:n och köpa en kombinerad dvd/cd-spelare. Men det slutade väl då jag tycker att min Philips 963SA spelar bättre än vad Nexusen gjorde. Vad mer... jo, en "NAD PP-1 Phono". Såldes därför att phonosteget i min Bellini äter NAD'en till frukost.

Sålde även en Proton försteg/slutsteg kombo. Var egentligen ett par jävla trevlig maskiner. För pengarna är det nog svårslaget. Bör väl kanske tilläggas att jag köpte den för 2.500kr. Så anledning till att dom gick får väl bli att jag ville uppgradera.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/12 :  23:39:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Thorens 125 (eller om det var 126?) sålde jag för att det fanns inga skivor att köpa till den, i min musiksmak alltså. (titta inte särskrivit en enda gång)
Aliante One - ingen bas alls. Det andra var dock i toppklass.
PAD- elementa - grynig, kantig, nä inte för mig.
Audio Tronic CM3- ångrar det idag, vilka festhögtalare de hade varit.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000