HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitalt Meridian system - erfarenheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/12 :  01:12:22  Show Profile Send crion a Private Message
I mitt letande efter nya kablar nyligen började tanken komma upp om det inte fanns ett bättre sätt. I någon av butikerna fanns det en ny silvrig (ja, den var riktigt snygg) modell av ett märke erfaret i digital teknik. Meridian. Jag började titta igenom deras vision och produkter, läste en del på nätet, recensioner etc. Vad som slår mig är ju att deras koncept är genomtänkt, de har tänkt ett steg längre än många tillverkare.

Själv lyssnar jag uteslutande till digitala källor. Det jag fastnar för är att de dels upsamplar (valfritt) källorna och sedan behåller signalen digital ut till högtalarna där ett flertal 24/196 DAC:ar tar hand om signalen och feedar in dem i de inbyggda slutstegen (en för varje element).

I deras nya lineup fastnade jag för följande kombo:
G91 DVD Audio Player Controller Tuner
- DVD spelare med DVI/HDMI, digitalt och analogt försteg, Tuner.
http://www.meridian-audio.com/data/G91_ds_scr.pdf

DSP 5500 högtalare
- 3 vägs, 4 element 4*75w aktiva slutsteg.
http://www.meridian-audio.com/data/5500.pdf

Mao den här kombon är motsvarande koppla CD spelaren direkt till slutsteg med digitalkabel.

Är det någon som har haft ett liknande Meridian system (helt digitalt). Erfarenheter?

Edit: Länkar

Edited by - crion on 2004/01/12 01:16:19

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  05:39:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Meridian är duktiga utan tvekan jag har hört 500serien digitalt ut till DSP5500 och det lät bra, dock inte lika bra tyckte jag mot vad motsvarande pengar skulle kunna göra med vanlig förstärkare och högtalare.
Detta kan vara en smaksak, bra lät det i alla fall, men dyrt som sagt.

Bravo
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/12 :  11:48:44  Show Profile Send crion a Private Message
Jag tycker det generellt sett är få demos i butik eller på mässa som håller hög standard, det kan vara väl etablerade highend märken som låter för taskigt pga ej genomtänkta akustika åtgärder, eller personliga preferenser var det gäller placering av högtalare, toe in etc. Därför hoppades jag på någon som ägde ett system eller har någon kompis som är entusiast av ett digitalt Meridian system.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/12 :  12:15:21  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
crion: Jag har tycker också att Meridian har ett bra koncept, med digitalt enda ut till högtalarna. Jag har en Meridian 508 CD spelare, och funderar på att byta mot en G08 CD spelare och en G68 "Controller". Orsaken till detta är att jag vill slippa allt "fixande och trixande" med att ha separata anläggningar för Hembio och stereo (och att G68 har rumskorrigering). Och då tror jag att man måste upp i den klassen för att det skall låta bra i tvåkanal (Meridian har även ett läge som de kallar för trifield, som är ett passivt surroundläge, icke att förväxlas med de aktiva lägerna som finns på de flesta andra Surroundförstärkare). Trifield låter mycket bra på många stereo inspelningar.
Dock så behåller jag min HTPC för att spela DVD på, för att jag tror att man kan få bäst bild till projektorn på det sättet.
Har även funderingar att byta till deras DSP högtalare (5000 eller 5500). Har lyssnat en del på deras högtalare (tyvärr mest på deras äldre 5000 serie som inte har uppsampling), men har inte blivit riktigt övertygat ännu. Håller nog med Bravo där om att det går att få bättre högtalare/förstärkarkombinationer för samma pengar (beroende på tycke och smak). Men vill man ha deras koncept raktigenom så är det en mycket bra anläggnig vi talar om.
Framföralt så kan de spela mycket högt utan att låta ansträngda. Nackdelan är att man måste byta både högtalare, DSP och slutsteg sammtidigt när man upgraderar högtalarna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/01/12 15:47:31
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/01/12 :  15:55:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tror Mikael2 har kört heldigitalt Meridiansystem..hoppas han kan kommentera..?
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:21:58  Show Profile Send crion a Private Message
Gemini, jag har hört att steget är rätt "långt" mellan DSP 5000 och DSP 5500. DSP 5500 är bestyckad element mässigt lika som deras DSP 7000 (283'). På mässan på sheraton i början av februari skall det demas DSP 7000 tror jag ihop med G serien eller 800 serien. Jag kommer att propsa på privat lyssning off-hours på kvällen

Ursäkta lite OT:
Gemini, tänkte på en sak angående bilden. Om du har en DVI ingång som är HDCP kompatibel på projektorn kan du använda den inbyggda scalern och deinterlacern (Faroudja 2300) i Meridian DVD:n. Det enda som behövs då är HDMI->DVI (HDCP) sladd. Om du har HDMI kan du även skala till 720p eller 1080i.

Jag har jämfört DVI på mitt NVIDIA kort GeForce 3(skräpkort men iaf.) med component out på min Arcam DV88. Av någon anledning är DVD:n en klart trevligare källa för ögat (bättre färger och ett bättre flow i frameraten, ingen chroma bugg i och med att signalen går genom faroudja deinterlacern). Men jag har inga hyperprogram på min pc-burk som tar bort chroma upsampling error eller skalar optimalt. Körde bara PowerDVD 4XP rättuppochner med original gamma.

Edit: Grammatik

Edited by - crion on 2004/01/12 16:30:20
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:18:31  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
crion:
Jag är medveten om att det är stor skillnad på Meridian 5000 och 5500 serien (även priset är nära det dubbla), och 5500 är en mycket bra högtalare /DSP/slutstegskombination.
Men man bör ställa sig frågan vad kan jag få för samma pengar från andra tillverkare.

OT:Jag har aldrig testat Någon av Meridians DVD spelare ur deras nya G-serie. Att jag tycker att HTPC ger bättre bild änn en stationär DVD spelare grundar sig på de tester jag har gjort fram till nu, och det har varit med Sony och Pioneer spelare.
Min HTPC består av ASUS P4P moderkort och ASUS Redeon 9600 grafikkort med Win DVD (jag upplever att Win DVD är betydligt bättre än Power DVD) och diverse andra programvaror powerstrip, dscaler etc för att optimera bilden.

Jag tycker att det är en stor fördel att kunna påverka bilden i en HTPC då det är väldigt olika kvalitet film materialet som levereras på DVD, och med hjälp av PC:en så kan det förbättras en del.

Skulle vara intressant att testa en HTPC mot en Meridian G-serie DVD.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2004/01/13 :  15:51:04  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag har haft lite olika kombinationer av Meridians system och jag tror du kan bli jättenöjd med ett sånt system. Ljudkvalité är högsta klass och du slipper en massa burkar som tar plats.

Support och uppgraderingar är så bra det kan bli både från Ljudtema och Meridian direkt.

Finns bara en nackdel eller kanske det är en fördel för vissa Om du är en sån som jag som tycker det är kul att experimentera med olika delar i ljudkedjan t ex kablar, dac, transport, slutsteg, högtalare mm så glöm detta med Meridian.

Du köper en lösning som är bra, väldigt bra, och kan koncentrera dig på musik och film.

Ett visst tweakande med olika inställningar och test av olika digitalkablar går ju bra. Om du senare vill byta högtalare så blir ju en övergång till ett annat märke kostsamt då du får skaffa en hel del nya prylar för att kunna driva dem. Å andra sidan bör du få hyfsat betalt för ett Meridiansystem den dag du vill sälja men det blir ändå en del komponenter att skaffa för att ersätta ett par Meridianhögtalare.

G-serien har jag inte testat däremot 500 och 800-serien samt olika DSP-högtalare och allt har varit till belåtenhet men jag har svårt att slå mig till ro så allt är utbytt men jag kan inte påstå att det är bytt mot något som är mycket bättre.


Edited by - Mikael2 on 2004/01/13 15:53:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000