HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Electrocompaniet, är det nåt att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:52:16  Show Profile Send hogga a Private Message
Jag har funderat på att skaffa mig en ECI3 eller ECI4, men Electrocompaniet verkar inte säljas i stockholmsområdet, (Inte i Sverige över huvud taget) så det är svårt att låna hem någon för att prova. I Norge finns det naturligt nog sådana på beg. marknaden och jag funderar ev. på att passa på att köpa en i samband med besök hos gamla bekanta.
Men jag har blivit lite tveksam efter att jag läst en del recensioner på nätet där de "dissar" EC. De flesta recensionerna ger toppbetyg åt förstärkarna, men så finns det en del som sågar dem totalt. Miles skrev så här i en tråd idag "Alle EC forsterkerene jeg har hørt har slapp bass,bassen er ogaå veldig oppsvulmet. Dynamikken er også slapp. Det er også lite dybde i musikken."
Beror skillnaderna i omdömet om förstärkarna på ojämn kvalitet, dålig matchning med andra komponenter eller är de helt enkelt "dåliga" jämfört med andra?

Många av de positiva recensionerna får mig att tro att EC skulle passa med min Marantz CD6000 KI och mina NHT 2.5i, men en stärkare med "slapp bass,bassen er ogaå veldig oppsvulmet." passar inte ihop med högtalarna.
Tror ni jag satsar helt fel om jag köper en ECI3 eller ECI4?

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/01/12 :  08:34:57  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kan ta och lyssna med Tonkraft i Jonsered de är(eller har varit)agent för märket här i Sverige.
Mvh
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/01/12 :  08:35:03  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kan ta och lyssna med Tonkraft i Jonsered de är(eller har varit)agent för märket här i Sverige.
Mvh
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/12 :  09:28:50  Show Profile Send pak a Private Message
detta är nog mycket en smaksak.
de låter absolut inte dåligt,men de har ju ett lite specielt spelsätt.
han som grundade ec är väl en gammal rörälskare har jag hört,därav ljudekaraktären,men de nya ska visst ha gått lite ifrån det gamla ecljudet.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/12 :  13:20:32  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Ring Anders på hifi stället i GBG det är han enligt uppgift på EC hemsida som tar in dom i sverige nu hifi stället tel 031-133535.
Hade själv ett EC försteg förut och jag vär nöjd med det.
André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/01/12 :  14:28:52  Show Profile Send pekka a Private Message
Jag har en ECI2 som jag tycker är en mycket lyckad konstruktion.
EC har ett mycket speciellt ljud där det är inviduellt om man
tycker om ljudbilden eller förkastar den.

Kombinationen ECI2 ihop med mina Sonab OA2212 var dock inte helt lyckad det lät helt enkelt riktigt sunkigt.

Men kombinerad med en bra stativare kan ECI2 låta helt
fantastisk.
Några tillförlitlighetsproblem har jag aldrig haft med EC.
Äger en EMC1 cd och har haft ECAW100DMB slutsteg plus EC3 försteg.

PEKKA







Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/12 :  15:37:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Svullen bas ar inte vad som star for. High Fidelty testade eci4 tror jag det var, dar sa dom att den
har en valdigt korrekt, aterhallen bas, men korrekt.
Har sjalv ec47 och aw120. Kvalitetsproblem har funnits, jag har fatt serva tva slutsteg, men, det var fran ny, val fixade har det gatt bra. Sa, beg tror jag ar ok. Om spelsattet kan man tycka vad man vill, men i HighFi Choice, sa testade dom ror mot transistor. Dom blev validgt besvikna pa all transtorstarkare utom EC, det var 4.7 och 120, som dom gav mycket bra betyg. Jsg sjav upplever inte att dom spelar speciellt roraktigt, men det ar ju upp till var och en att bedomma.
Go to Top of Page

tommo21
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/12 :  18:26:50  Show Profile Send tommo21 a Private Message
Jeg har akkurat gått til anskaffelse av en begagnat EC4.7 nyligen uppgraderat til MKII, og begagnat AW120DMB som ennå inte er uppgraderat. Jeg er meget fornøyd med mina produkter, men uppgraderingen av dom gamla modellerna skal hjelpa for dom som tycker at basen låter lite svampig. Kjøper du nya produkter er alla uppgraderade, men dom uppgraderar også alla gamla modeller. I slutsteg byter dom ut transistorer o.l. og också elementer i strømforsyningen. I førsteg byter dom bara strømkomponenter. Många er mycket gladare efter uppgraderingen. Jag har inte uppgraderat min AW120DMB ennå, men kommer nok til å gjøre det selv om jeg er meget fornøyd med ljuden som den er. (Pris på uppgradering ECI3,4 och AW120DMB er NOK 4008,-, EC4.7 NOK 1829,-)

Det er også ett nytt førsteg på tur som heter.......EC4.8!!! Det er nu på visning ved CES i Las Vegas!
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:04:22  Show Profile Send sker a Private Message
Ägde EC4R(försteg)samt AW60(slutsteg) och var mycket nöjd med dem, men det är ju en smaksak och vad man kör med för övriga produkter, om man inte tycker om ljudet som går lite åt det mjuka är EC nog inte det rätta märket. När det gäller kvalitet så hade jag lite problem med förstegets volymkontrol, som glappade vilket gav problem vid lyssning på lägre volym

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:09:47  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har aldrig hört någon Electrocompaniet , men jag gillar designen skarpt. Mycket snygga stärkare.
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:23:02  Show Profile Send andar a Private Message
Jag spelar på ett DMB250 och känner inte igen mig. Electrokompaniet ger ju ett lite varmare ljud, men "Slapp bas"... Spelar tillsammans med ett per Contour 1.3 MkII och enligt mig ger det en alldeles förträfflig ljudåtergivning. Vilka högtalare använde de sig av vid bedömningen? skulle vara kul att veta...

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:24:50  Show Profile Send hogga a Private Message
Swingpjatt: Jag ska ringa Hifistället. Det kan ju hända att de har ngn ÅF i Mälardalen med omnejd. Tyvärr har jag inte vägarna förbi Göteborg så ofta.

tommo21: Tack för info. Har nya ECI3 o 4 också MKII som tillägg? När började de tillverka de uppgraderade varianterna? Jag har inte sett någon info på EC:s hemsida om MKII, men jag kanske inte har tittat på rätt ställe.
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:38:48  Show Profile Send hogga a Private Message
andar: kommer inte ihåg alla (det var inte så många), men en snubbe hade högtalare som hette Celestion Ditton 88

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/13 :  02:14:45  Show Profile Send pak a Private Message
michael jackson använde(r)ju ec-det är väl inget dåligt betyg.
när jag var i oslo på deras mässa på plaza så var det en kille som hade med sig egna skivor som han fick spelade.han sa att et lät bra men det var många detaljer som inte ens kunde höras,som han hörde bra hemma.de spelade på deras egna "wave" eller vad de heter,konstiga är de i alla fall.det lät ju bra-jättebra,men fett.men å andra sidan så låter det ju så på riktigt också.det blir minsann inte basfattigt och sterilt om man går på konsär precis,så de har ju en bra trevlighetsfaktor som gör att det mesta faktiskt låter kul.jag jämförde visserligen mitt dp-försteg mot ett ec4 försteg och det var skillnad.ec hade en lite smetig ljudbild utan riktig fokus medan dp mejslade ut allt mycket bättre.jag vet faktiskt inte vilken jag egentligen gillade mest,hade ecn haft lite bättre fokus vilket jag tror att de lite nyare har så är de helt ok.det är ju en smaksak...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

tommo21
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:49:43  Show Profile Send tommo21 a Private Message
Hogga!

Offisielt kallar dom det inte MKII(dom brukar dom gamla namnen), men her i Norge bruker vi MKII namnet på spesiellt den nya EC4.7 og på dom gamla som har uppgraderats til denna versjon. Jag tror at alla modeller som har produserats sen Januari i fjol har alla dom nya uppgraderingarna.

Edited by - tommo21 on 2004/01/13 18:29:03
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:07:42  Show Profile Send hogga a Private Message
Tack Tommo21, jag hårdbevakar de norska "bruktbörserna" jag känner till. Audiophile.no, audio.no och lydogbilde.no. Har du tips på någon annan site?
Go to Top of Page

tommo21
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:22:56  Show Profile Send tommo21 a Private Message
Forsøk hifisentralen.no och qxl.no, men du har allerede dom viktigste linkene.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:42:25  Show Profile Send Figge a Private Message
Samt www.audioforum.no

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:42:51  Show Profile Send Figge a Private Message
Samt www.audioforum.no

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000