HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Köp o Glöm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:06:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Är det någon som känner igen sig? Du kommer hem med någon,några plattor stoppar i, snabblyssnar ställer in bland det andra. Blir spelad? näpp. Jag letar, köper nytt istället.
Men ibland tar jag mitt förnuft tillfånga och inventerar hyllorna.

Idag gjorde jag ett fynd Walkabouts Train leaves at eight.
Ett sk Americana band, här tolkar dom på sitt eget sätt Europieska kompositioner Brel, Neu, Teodorakis, Stina Nordenstam. Lysande skiva som även låter väldigt bra. Har fått en ytterligare favorit sångerska Carla Torgersson. Detta band skall jag utforska.

Vad har ni gjort för "inventeringsfynd?"


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:16:42  Show Profile Send hogga a Private Message
Jodå, visst känner man igen sig. Det är oftast gamla skivor som jag har på vinyl sedan tidigare, men sedan köpt även på CD. Kommer inte på något fynd direkt, men så sent som igår hittade jag Johnny Winter And Live i CD-hyllan som jag glömt att jag köpt. Den var mycket bättre för 20 år sedan.
Dessutom lyssnade jag på en fransk jazzensemble igår som var riktigt skaplig. Den cd:n köpte jag för 20 kr för ett halvår sedan, men tog av plasten igår.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:19:02  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
När skivorna är så dyra som dom är så är jag väldigt noga med att köpa musik, jag gillar, så att "köp & glöm" är inget som jag upplevt.
Snarare att man spelar nya skivor för mkt.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/12 :  00:38:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag känner igen mig, helt klart. Särskilt händer det när man varit på någon skivmässa och köpt högvis med skivor och kanske många som man köper bara för att de är billiga och kanske kan vara bra. De hamnar ofta i hyllan på obestämd tid.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  00:40:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Snarare är det väl ett fenomen som jag känner igen efter en uppgradering av systemet. Skivor som tidigare varit tämligen onjutbara har plötsligt visat dolda kvaliteter.
Många skivor spelas tyvärr bara en gång, då de inte uppfyllt förväntningarna, men visar sig senare vara bra när rätt förutsättningar föreligger.
Andra skivor däremot spelas intensivt och hamnar sedan i arkivet, även dessa kan förjtäna ett nytt lyssnande efter en uppgradering.

Bravo
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/12 :  00:46:11  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag spelar sällan LP-skivor, så visst har man en massa plattor som aldrig blir spelade. Har nog flera stycken som jag har aldrig lyssnat. Det är sådana skivor som man köpte en gång jättebilligt. Som en gång när Åhléns hade extra pris på kvarvarande LP en gång i tiden och sen tryckte de fel i kassan också, så jag fick flera plattor superbilligt.
Har man mycket skivor, som de flesta på forumet nog har, så är följden naturligtvis den att det är omöjligt att lyssna på alla, hur bra musik de en kan innehålla.
/JJ
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/12 :  08:55:24  Show Profile Send svejk a Private Message
Särskilt händer det när man varit på någon skivmässa och köpt högvis med skivor

Vi män skall endast köpa EN platta åt gången pga vår avsaknad av simultanförmåga.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/01/13 :  04:34:21  Show Profile Send Lepra a Private Message
har själv beställt de skivor som fattas till en komplett samling med allt Tiamat har släppt... många är singlar som bara kommer att stå o fylla ut i hyllan o nåra kommer man nog aldrig lyssna på... men det kommer bli en komplett samling :)

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/13 :  09:21:19  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag har en del 7" singlar på vinyl som jag aldrig spelar för att jag tycker det är så jobbigt att byta RPM på min skivspelare.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/01/14 :  10:43:44  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Zelmanis första köpte jag för några år sedan och efter genomlyssning tyckte jag inte att den var så speciell då så den fick stå i hyllan i under några år innan jag spelade den igen efter att ha läst positiva recensioner här på hifi-forum! (Numera har jag insett att den och hennes andra skivor är riktigt bra)


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:07:03  Show Profile Send sisko a Private Message
Ha ha! Det stämmer på pricken! Sen i somras har jag ett projekt där jag spelar alla CD skivor alfabetisk från A-Ö och LP skivorna från Ö-A. Jag har återupptäckt en hel del njutbart som jag hade glömt bort. T. ex. The Cure - Disintegration, Stevie Wonder -Innervisions.

Edited by - sisko on 2004/01/14 11:07:40
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:53:39  Show Profile Send mus a Private Message
Jo, så kan det ofta vara! Ändå värre är det när man kommer hem och inte hinner spela de nya skivorna utan ställer in dem direkt i hyllan. Lång tid senare finner man CDer fortfarande inplastade... det är en kul överraskning!

Lokala CD-butiken sålde ut operaboxar i höstas och igår hittade jag Carmen med Price, Corelli, Merrill oöppnad i gömmorna. Rena julafton!
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:38:02  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jodå, visst händer det... När man har massor av inspelningar av samma verk händer det ofta att man glömmer bort vissa skivor ett tag. När man sedan lyssnar på dem efter lång tid blir det som en uppenbarelse, och då kommer de fram igen på de andra skivornas bekostnad. =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000