Author |
Topic |
|
goodsound
Member
232 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 15:32:47
|
Jag har tänkt att klä in bakväggen med kvadratiska skumgummibitar fastsatt på en bit MDF. Har tänkt att dem ska kläs med något fräscht tyg. Skulle detta kunna fungera. Är det något man skall tänka på? Det är tänkt att bli ca. 8st bitar med måtten 40x40 cm. Väggen är ca. 2,30x3,00 meter. Blir det bra dämpning eller finns det några smartare sätt att effektivt dämpa?
// Svante |
|
subside
Member
101 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 16:06:09
|
Hmmm.. njaej inte så mycket skulle jag tro. Då skummgummit inte gör något annat med luftpartiklar än kanske slöa ner dem en aning. Medans gullfiber och liknande ser till att det blir friktion mellan sej och luftpartiklarna och omvandlar rörelseenergin i partiklarna till värmeenergi. (rätta mej om jag har fel) |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 16:42:03
|
just det, skummgummi har inte de egenskaperna på samma sätt. köp stenull, 45mm tillexempel... stenull markskivka finns också, men dom e lite hårda tycker jag
roxull |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 02:00:39
|
Akustikskivor från tex. Ecophon är ju praktiska - dyrare än vanlig rockwool/gullfiber men de är hårdare, lite pressade och dammar inte. Väldigt smidiga att jobba med och de dämpar effektivt. Jag fick ge 75kr/st. för 120x60cm i 5 cm tjocklek. Det är klart, om du ska klä hela väggen så blir det ju inte så billigt.
Jag har till att börja med köpt 4 st. som jag har tänkt sätta bakom högtalarna upp till halva väggen. Vill man ha tjockare kan man ju tex. fylla på med ett lager stenull bakom dessa. |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 09:35:21
|
Babar: Var köper du Ecophon-skivorna? Eller beställer du dem direkt ifrån Ecophon? Vad kostar frakten isf? Exakt vad heter de Ecophon-skivor du använder?
Mvh / Simon |
|
|
goodsound
Member
232 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 13:02:16
|
Finns det inte någon bild på dessa Ecophon? |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 16:39:13
|
Jag köpte mina hos en lokal bygghandel. Industry Modus heter modellen - de är till för bullerdämpning i industrilokaler egentligen. Diagram med absorptionsfaktor finns på hemsidan - de dämpar effektivt ner till 500Hz vid 50mm tjocklek, men sedan avtar effektiviteten snabbt. Diagrammen är för takmontage. http://www.ecophon.se/templates/eco_SystemPage1____3431.asp#TIAcou |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 19:28:19
|
skumplast funkar nog alldeles utmärkt men det gäller att hitta rätt typ tex rätt densitet men det gäller ju alla typer av friktionsabsorbenter ~20kg/m^3 verkar vara lagom liksom mineralull ger skumplasten mer lågfrekvensabsorbtion med ökad tjocklek, helst i kombination med en kavitet bakom absorbenten skumplast blir nog betydligt dyrare än mineralull, men är säkert oxå betydligt mer hälsosamt |
sound pollution |
|
|
goodsound
Member
232 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 20:45:50
|
TACK SKA NI HA ALLIHOP FÖR HJÄLPEN!!! MEN...ska man inte dämpa för lägre än 500Hz? |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 21:02:45
|
Ja, optimalt är ju att ha lite tjockare dämpning så man kommer ner lägre i frekvens, plus några basabsorbenter och lite diffusering.
För mig är detta bara ett första steg än så länge - ska testa mig fram lite. Ett par basabsorbenter för hörnplacering liknande de från Svanå eller http://www.acusticaapplicata.com/english/prodotti.html ska jag försöka tillverka. Vet inte riktigt hur jag ska konstruera dem ännu bara...de ska ju helst vara någorlunda snygga också. De är rätt dyra att köpa färdiga. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 22:46:10
|
Vet inte riktigt hur jag ska konstruera dem ännu bara...de ska ju helst vara någorlunda snygga också.
bygg en stooor basreflexlåda och stäm lådan till ditt rums problemområde |
sound pollution |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 02:41:36
|
Jag vet inte vilka frekvenser det gäller - hur mäter jag det? Har ingen utrustning för att ta reda på det. Det jag vet är att basen är något förstärkt i vissa delar av rummet och försvinner lite i andra delar. Det är inte speciellt stora skillnader, men man hör det i alla fall. Det blir inga "hål" där basen försvinner utan det är mer en nyansskillnad. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 11:44:38
|
använd en tongenerator, vilket kan laddas ned gratis på flera ställen på internet, så svep och stega (en frekvens i taget, typ 1/6) och lyssna dig fram till resonansfrekvenserna, det går lättare om man även har en ljudtrycksmätare, jag tror best-sound har en prisvärd sådan (radio shack)
sedan ställer du absorbenten där du har den högsta förstärkningen, typiskt i hörnen
har sett flera exempel på basreflexabsorbenter byggda av stora papprör, finns i bygghandeln, krävs ju minimalt med snickeriarbete |
sound pollution |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 16:39:46
|
Det finns skumplast med öppna porer och skumplast med slutna porer. Skumplast med slutna porer är vanligast och används till madrasser möbler osv, den har ingen eller väldigt liten effekt när det gäller att absorbera ljud. Skumplast med öppna porer används i akustikplattor från sonex och andra och är bra men dyrt. Det är möjligt att man kan hitta skumplast med öppna porer billigare någon annan stans men jag har aldrig sett det. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 17:43:07
|
Länk till info om dämpning och material
http://www.recording.org/users/acoustics/#better%20traps
Gjorde iallafall att jag sprang o köpte
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 21:19:34
|
Det finns skumplast med öppna porer och skumplast med slutna porer. Skumplast med slutna porer är vanligast och används till madrasser möbler osv, den har ingen eller väldigt liten effekt när det gäller att absorbera ljud.
har för mig att man kan blåsa igenom skumplasten för att kontrollera om det är öppna eller slutna porer |
sound pollution |
|
|
|
Topic |
|