Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 14:31:16
|
Mycket med kondensatorer just nu
Jag håller som sagt på att pilla ihop NLE 11+12 i en låda Både DACT och NLE rekomenderar att man monterar 2st. e-lyter på 35V 2200uf så nära kortet som möjligt. De bör ha väldigt låg ESR vid höööga Hz, problemet är bara att de rekomenderade lyternas varunummer inte längre känns igen av ELFA (67-081-27), RS (394-923) eller Farnell (108-844) Jag kunde hitta lite data om den de rekomenderar hos RS (säljs dock ej längre), ''Panasonic super low impedance. ESR vid 100kHz - 0,020ohm''
Den enda modellen jag har hittat (BC 2200uf 40V) har följande värden, Typisk ESR vid 100Hz -- 0,034ohm Max ESR vid 100Hz -- 0,056 ''
Typisk ESR vid 10kHz -- 0,019 '' Max ESR vid 10kHz -- 0,031 ''
Mitt problem är ju att de inte ger ngt värde vid 100kHz som de gör för den rekomenderade komponenten ovan, + att jag ju inte egentligen förstår vad det handlar om
Om ngn kan hjälpa mig så blir jag JÄTTE glad
Magnus
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 15:01:13
|
Finns det inga Oscon som passar ? de har också lågt ESR och är bra på det mesta. Fast det låter som du skulle behöva en rejäl Whiskey och slappna av.. |
Lämnat forumet |
|
|
A8
Member
360 Posts |
|
CarrotMan
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 15:51:53
|
Farnell/RS i England borde ha Panasonic FC eller Elna RJJ/RJH-typer som passer. Dom borde funka fint (har inte byggat NLE men nogot likande).
/U.
PS: Mace, NLE = DACT !! ;-) |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 15:53:46
|
Har ju bara kunnat ta små whisky suttar de senaste tre åren Igår stukade jag foten/pajade ledbanden lite, fick lite morfin derivat på kvällen Snacka om avslappnad
Skall söka på båda era förslag
Tackar+++++ M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 16:07:39
|
Tackar Carrotman quote: PS: Mace, NLE = DACT !! ;-)
Japp, men jag fick mer köpråd av Niels + att jag köpt det av honom i Julas.
Skall titta på Farnell & RS nu.
TAAAAACK M
|
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 19:08:48
|
Elna RJH 35V2200uf bestälda från Farnell
TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACK
M |
Mr 500! |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 20:31:36
|
Elna RJH var i min länken som gick till elfa....gå över ån efter vatten. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 23:08:43
|
quote: Elna RJH var i min länken som gick till elfa....gå över ån efter vatten
Snarare stanna på rätt sida ån Bor i England jag tittade på din fin-fina länk oxå, men tänkte inte på att kolla samma produkt hos Farnell, blev föresten precis registrerad kund där iom. beställningen
Tackar +++++ M |
Mr 500! |
|
|
Anders Enquist
Member
65 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 01:22:47
|
Precis som någon annan här tycker jag att du inte ska gräva ner dig i problemet. det är inte så att det inte kommer att funka med mindre du når något tröskelvärde utan att låg ESR* är allmänt trevligt. Os-Con lyter är kanonbra, finns 2200 uF 63V på ELFA f ca 45,-/st. Ett vanligt sätt är oxå att lägga en polypropylen på ett mindre värde parallellt. Du befinner dig i diy-pularnas förlovade land men om du ändå har problem att fixa bitarna - tjoa så hjälper jag dig!
* = ekvivalent serieresistans (enl ELFA). I o m att den stiger med frekvensen tyx den även innehålle en induktiv komponent. Lyter suger men är tyvärr oumbärliga. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 09:44:37
|
Bugar ödmjukt
Det är lite klurigt när jag inte riktigt vet vad det handlar om, det är då svårt att veta vad man kan 'strunta' i Därför är det så HIMLA bra att NI finns som kan leda en på rätt väg !!
Ps, skiva på väg i dagarna
M
|
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|