HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd: Cd/Förstärkare för 30.000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/09 :  17:10:16  Show Profile Send subside a Private Message
Har kommit över 30.000 kronor som jag kan ha lite skoj för och tänker främst på att köpa en ny förstärkare och en ny cd-spelare. Så har ni några förslag om vad man kan köpa?

För tillfället har jag en HK 670 och en 2000 kronors cd spelare, vilka driver ett par ProAc Response 2.5 kloner.(Kanske kommer byta ut även dessa högtalare men är inte riktigt säker än).

Tackar för svar

Edited by - subside on 2004/01/09 17:12:15

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/09 :  17:33:53  Show Profile Send jonsson a Private Message
En mysig liten rörhäck på i runda slängar 2*25Watt, skulle väl vara mitt lilla tips! Tror inte jag hört nån säga eller för den delen skriva att de tyckt klonerna passa bättre med en trafohistoria än en rörhäck... Kan tyvärr inte ge dig nå konkret tips då jag inte är så bevandrad själv...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/10 :  16:28:21  Show Profile Send subside a Private Message
Nu har man varit runt och kollat lite, och har bland annat funnit förstärkaren "NAD Silverline S300" och cd spelaren "NAD Silverline S500i". Vad tror ni om denna kombination?

Har också hittat några rörhybrider som kanske kan vara intressanta med tanke på mina högtalare. Då hittade jag "Kora Explorer 150SB" och "Pathos Classic One" hos ljudmakarn.se. Kan någon av dessa vara intressanta? Men då kommer väll kruxet att man så småning om måste byta rör? Och vart gör man det? (har aldrig ägt en rörförstärkare förut)

Direktlänkar:
NAD Silverline S300
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=NADS300
NAD Silverline S500i
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=9&product=NADS500I
Kora Explorer 150SB
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=535&menu=1
Pathos Classic One
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=616&menu=1
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:03:28  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag hämtade min Pathos Classic One igår. Jag tycker att den låter mycket bra med mina JMLab Electra 926. Den kanske är lite tunn i basen men jag har hellre kvalitet än kvantitet.
En nackdel med Pathosen är dock den balanserade ingången är lite knäpp. Den distar vid vad den tycker är för hög insignal. I butiken distade det med Primare D30.2 och en Copland. den distar även med min Thule CD150B. Tydligen skulle detta lösas med att byta ut ett par motstånd. Detta skulle vara gjort på min förstärkare men det distar ändå. Nu hoppas jag bara på att PL-Audio hittar en lösning på detta så att jag kan koppla som det är tänkt och njuta.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:40:44  Show Profile Send krelle a Private Message
Jag skulle rekommendera Roksan Caspian integrerade + cd, fina grejer för pengarna. Jag har en kamrat som har denna kombination till Totem Hawk högtalarn och det låter mycket bra för pengarna. Lycka till i sökandet önskar Krelle
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/11 :  03:18:18  Show Profile Send subside a Private Message
Tackar så mycket för svar.

Verkar ju lite krångligt med den där Pathos. Och sen har jag läst nånstans tror jag att rören har inte samma funktion som i en vanlig rörförstärkare(kan ju ha fel), så då kanske man ska satsa på en ren rörförstärkare i stället?

Hur som helst så har jag funnit en rörförstärkare som kanske kan vara intressant, nämligen Vincent T.A.C 88. Länk: http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Vincent/T.A.C.88.htm.
Har även surfat runt lite här på forumet och funnit att Advantage Thor ska vara väldigt bra.

Hur tror ni Thor och T.A.C 88 står mot varandra med tanke på mina högtalare? För som jonsson sa och som jag hört förut så är response 2.5 mer ämnade för rör.

Hmm.. Jag vet att massor här, åtminstonde på diy forumet har byggt ett par response 2.5 kloner, vad kör ni med?

Edited by - subside on 2004/01/11 03:27:45
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/11 :  09:55:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag är lite skeptisk till Vincent efter att ha sett lödningarna i en sådan (finns bilder på forumet som ngn lagt upp på en Vincent innuti, kommer inte ihåg var). Nu kanske jag är lite hård men jag gillade inte vad jag såg. Sen är ju Vincent relativt billiga grejer och jag tror mycket på "man får vad man betalar för", men ok ibland kan man göra fynd .

Edited by - Snutten on 2004/01/11 10:04:35
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/01/11 :  11:26:42  Show Profile Send MaS a Private Message
Köp en Amplifixs stärkare.
Bra ljud för pengarna, otroligt välbygg.
En fjärrkontroll som man kan slå ihjäl elefanter med.
Kan användas som slutsteg om man vill köra surround.
Dyker upp sådana till salu då och då, du kan nog köpa en begg för 10-13 K nånting.

Har gjort många korkade grejor imitt liv en dum grej var när jag sålde min.

Låna sedan hem en påse cd spelare mellan 10-20 K köp den du gillar mest.

Köp sedan ett gäng skivor för pengarna som blev över.
Lås dörrar och fönster, dra på dig en filt hyr in en polare som byter skivor när du knäpper med fingrarna.

När sedan våren nalkas så res dig upp borsta av dig dammet och pizzasmulorna, å gå ut och ta en ölaölajävel å va glad.

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/11 :  12:03:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Lyssna på MaS rekommendation tycker jag!

Hans inlägg saknar definitivt inte karaktär heller!

Mvh,
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/01/11 :  13:10:15  Show Profile Send Machine a Private Message
Tänkte bara säga att det finns en fin T.A.C. 88 på PE audio i Västerås för 7300:- Lite billigare än 15000:- eller hur.

Webadress om du är intresserad är www.peaudio.com kolla under erbjudande!

Lycka till i den avundvärda jakten på nytt ljud!!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/01/11 :  13:17:27  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag hade tittat på naim vilket har ett varmt och härligt musikaliskt driv. De är visserligen inte någon rörförstärkare men ljudmässigt drar det åt samma håll (även om där är stora skillnader).

Prova med 112/150 tror jag det heter för-/ & slutsteg (ca 18.000 kr) och sedan en begagnad cd5:a för ca 10.000 (17.000 ny) då kommer få något som spelar med ett härligt stampatakten ljud där det blir roligt att spela musik.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:47:22  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag tycker också SAT Amplifix är en kanonförstärkare för pengarna - har en själv. Fungerar dessutom såklart ypperligt med SAT Cdfix också - köper du beg så får du tom pengar över!

Annars skulle kanske en Acoustic Reality setup med tex Ear Enigma 2*250w i botten kunna vara något. Sök på ice-power här på forumet och kolla vad för förstärkare som nämns i samma andetag...
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:28:39  Show Profile Send subside a Private Message
Mas: får nog kanske göra det

Humma.. Så ni menar att Amplifixen är bättre än Thor'en? Nån som jämfört?
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:55:43  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag tror nog Amplifixen får (rejält?) spö av Thor, konstigt vore annars. Men vi pratar ju dubbla pengarna också (amplifix finns ju bara begagnat medans Thor ännu bara finns att köpa ny!).
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/12 :  21:07:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Antalet kombinationer som man kan tåta ihop för 30k är ju närmast oändligt, jag tror att man åtminstone måste ha en UNGEFÄRLIG uppfattning om vad man vill ha till att börja med åtminstone. Vad gillar du inte med systemet du har idag? Vad är du ute efter? Vilka egenskaper sätter du som främst?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:23:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
dekengren:

Med tanke på vad du har för högtalare borde det väl inte vara helt fel för dig att testa thoren? Kräver inte QRS Saturnus lite mer kraft och kontroll för att låta optimalt?
Givetvis behöver det inte betyda att det inte skulle kunna låta fantastiskt med amplifix som det är nu. Bara en fundering dock.

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/01/13 00:23:30
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/13 :  02:58:40  Show Profile Send subside a Private Message
quote:
Vad är du ute efter? Vilka egenskaper sätter du som främst?


Jag vill ha mycket mer 3D och mer verklighetstroget ljud. Skulle också vilja ha lite mer engagerande ljud.

Det system jag har nu verkar inte vilja släppa ifrån sej musiken tillräckligt, nästan som ett filter hänger en meter framför högtalarna. Där all musikalitet försvinner, dvs drivet, det som får en att stampa takten och få allmänna hormonsförändringar. Tycker också att 3D bilden är på tok för svag, den finns inte ens, utan det målas bara upp som en platt 2D bild, där iofs trummor och artister mm, är nogrlunda rätt placerade.

Heh, jag och beskriva ljud, icke bra kombination :)


Hur som helst, ska försöka låna hem en Thor under veckan och även nån cd-spelare...
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:00:27  Show Profile Send dekengren a Private Message
Subside, hur ser ditt rum ut? Jag kan säga att ingen elektronik i världen kan ge dig de eftertraktade egenskaperna om inte rummet håller måttet! Min anläggning låter platt som en pankaka utan akustiska åtgärder (i mitt rum)! Nu behöver du ju uppenbarligen bättre elektronik också - men glöm inte denna aspekt som definitivt kan påverka MINST lika mycket som dyrare elektronik!

Hifirocker, Amplifixen spelar med bra kontroll på dom nivåer jag lyssnar på (lägenhet) men visst har jag funderat på uppgradering - Jag är grymt sugen på att testa Acoustic Reality EarTwo bla. Dock behöver man som bekant en massa små papperslappar med lustiga farbröder på för att göra sådant!!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:21:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Dekengren:

Ja de där lapparna önskar man ofta (alltid!) att man hade fler av...

Mvh,
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/13 :  14:24:20  Show Profile Send binmarv a Private Message
Lyssna på MaS, han verkar ha koll. En begagnad Amplifix är nog det bästa köp du kan göra o försök sedan hitta en bra cd-spelare till för samma summa. Därefter kan du lägga mellan 5 och 10 papp på signalkabel mellan enheterna och högtalarna. En bra kompromiss tycker jag. Glöm inte bort att köpa skivor till. Något som är lätt att glömma. Talar av egen erfarenhet...

Oroa dig inte för att Thor ska vara så mycket bättre. Jag skulle gissa på att skillnaden i ljud är extremt överskattad även om jag nog kan tänka mig att vissa skillnader kan finnas. När en ny maskin kommer ut på marknaden så måste man smutskasta den gamla och höja den nya till skyarna och påtala alla skillnader för att få folk att sälja desperat och vilja köpa den nya. Måste vara en av världens äldsta försäljningsknep. Vi får väl se om Thor blir årets förstärkare i samma tidning som smutskastade föregångaren(obs! i jämförelsen) efter att ha utnämnt den till årets förstärkare året innan.

Önskar dig all lycka !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2004/01/13 15:40:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000