HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 reparera förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/01/09 :  16:06:46  Show Profile Send bliss a Private Message
hej diy-killar!

jag har en gammal nad 3020 integrerad förstärkare som har gått sönder. tänkte försöka fixa till den, men behöver lite hjälp. den fungerar utmärkt när den är påslagen men vid på och avslagning smäller det till nåt fruktansvärt i högtalarna. vad kan det vara för fel och är det nåt man kan fixa till själv om man inte är sådär väldigt händig?

mvh

bliss

Oh by the way, which one's Pink?

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/09 :  17:05:26  Show Profile Send DIYamps a Private Message
låter som att "speaker protection" delen har lagt av, den ska skylla högtalarna från dessa på/av slags poffar och dc på utgången, öppna och kolla om det finns nån sån grej i förstärkaren, brukar vara ett relä nånstans nära utgången.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/09 :  17:13:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Prexis. Låter som om utgångsreläet låst sig i till-läge eller att kretsen inte funkar längre.

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/others.htm
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/01/09 :  21:09:51  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Så blev det på min 3020 oxå, en liten "poff" vid till och frånslag..

Sen en dag när jag slog på den så kom dt ingen "poff" men ett stort BRUUUMMM, som om det var nätspänning direkt på utgången.

Felsökte aldrig utan sålde den i befintligt skick..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/01/10 :  11:50:33  Show Profile Send bliss a Private Message
exakt så låter min...det började med poff och slutade med bruuuuummm. får nog lämna in aset för det skulle vara kul att ha kvar den, men det får inte kosta för mycket att åtgärda. tack för tipsen förresten!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/12 :  22:28:19  Show Profile Send AndersP a Private Message
Är det en 3020 eller en 3020B?

Jag toastade genom slarv en kanal på min 3020 1982. Jag fick hjälp med att leta fram och montera nya utgångstrissor till ena kanalen. Hjälpen bestod i pekanden och grymtanden av en kunnig person så jag har suttit några timmar över en sån där iaf.

En sak kan jag säga säkert: Det finns inga relän i 3020. Brorsan har en 3020B och den kan inte heller ha relän för det kommer ganska skapliga blopp vid både till- och frånslag som sig bör i sånna maskiner.
Men smälla ska det inte göra. Jag minns att jag kopplade in diverse dj-mixers, främmande preampar och slutsteg genom delningen mellan för och effektdel ( dom kromade byglarna ) och då fick speciellt påslagstransienterna en mycket hårdare klang, men fortfarande inga pistolskott.
Jag hade lämnat in den till nån som kan ställa DC och tomgångsström på den. Så länge dom går brukar dom ju funka om man säger så.

Ta väl vara på den där iaf. Dom är hifi-historia och det går fortfarande att få betalt för dom begagnade.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/12 :  22:54:20  Show Profile Send AndersP a Private Message
Förresten sitter det stora kondensatorer i serie med utgångarna på dom där rackarna. Man bygger inte förstärkare på det sättet längre har jag hört, men det kunde va ide att byta dom tror jag. Det påminner ganska mycket om en Quad 303.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000