HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Handdator som multifjärr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MikeT
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/01/09 :  08:33:16  Show Profile Send MikeT a Private Message
Har någon erfarenhet av handdator typ Palm eller Ipaq som multifjärr? Jag har provat en Marantz 3200 multofjärr men tycker den är kass, klarar inte alla mina fjärrisar, gammal mjukvara osv. Har hört att det skall funka bra med en handdator. Vilken handdator rekommenderar ni? Hur är det med räckvidden? Tacksam för så mycket info som möjligt!

Mike

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/01/09 :  08:54:20  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag har försökt få min Palm Tungsten E att agera multifjärr men jag fick det aldrig att fungera som tänkt. Dessutom så hade den version som jag prövade f*rbaskat små tangenter vilket gjorde den svår att handskas med.

Men som sagt, bara för att jag inte fick demo-versionen att fungera så behöver inte det betyda att det inte kommer fungera för dig.

Ofta är räckvidden med IRda dålig. Vanligt är att den räcker i ca 2 meter. Det man vill ha är något som kallas "Consumer Grade IR" vilket ger räckvidder (>10m) som är tillräckliga för att användas till fjärrkontroll. Det finns vissa handdatorer med detta inbyggt, till andra finns det påbyggnadsmoduler.

(Jag hade en bra länk till ett test där dom jämför räckvidden mellan olika PDAer men det har försvunnit i röran...)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/09 :  09:27:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nyare IPAQ har rätt bra räckvidd på sin IR, jag har en 2210 som jag testat att använda och det fungerar rätt bra, 2210 kommer dessutom men "Nevo" som är ett program gjort för detta.
Jag antar att de billigare IPAQarna också fungerar lika bra (tror inte IR delen skiljer.

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/01/09 :  09:37:23  Show Profile Send dekengren a Private Message
Men dom äldre IPAQarna ska man passa sig för - dom har bara ett par meters räckvidd och fungerar inte alls bra för detta! Kolla i manualen innan! Annars används IPAQ ganska ofta till detta. Det finns tom ett API till vill jag minnas så man kan skriva sin egen fjärrkontrollmjukvara!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/09 :  17:07:23  Show Profile Send crion a Private Message
Om man är lite händig finns en IR sats för de gamla IPAQarna att köpa. Jag skippade dock iden eftersom jag har märkt att i mörkret vill jag inte sitta och få en ficklampa i ansiktet när jag skall byta kanal. Hårda knappar är att föredra tycker jag.
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/10 :  15:13:30  Show Profile Send audiojan a Private Message
Fungerar om man kan sätta ett IR-öga som kopplas till en block och blaster. Räckvidden är för kort annars...

Ett bättre val är att köpa en multifjärr... Du kan spendera rätt mycket på IR-öga etc.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000