HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Copland CTA 501
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/09 :  15:55:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ahh..Tackar Per!Är ju helt nybörjare på rör, så det här ska bli intressant!Är det svårt att byta rör?Är det nåt man ska lämna in förstärkaren för att få bytt?Hur står sig dom här nämnda modellerna mot CTA 402?ÄR ju lite lat och vill ha fjärr. Å andra sidan är det ju bara till att köpa försteg sen till 501.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/01/10 :  11:02:16  Show Profile Send Per100 a Private Message
Inte svårt att byta själva rören. Men det finns en del säkerhetsföreskrifter man måste följa för att inte få en elchock och dessa vill jag inte ansvara för att till fullo uttala mig om. Men ett smakprov: Bla kan det finnas ström kvar i kondensatorerna mycket lång tid efter det att strömmen brutits. Gummihandskar och vänsterhanden bakom ryggen.

Sen måste man ibland justera bias, men detta vet jag inte hur man gör utan jag har bara bytt. Kanske en dålig metod.... Kanske bättre att lämna in den och betala lite mer för rören i butik och samtidigt justeras bias.

Har för mig att 402 har 5watt mer effekt än 401 och 501.
Har för mig att 401 har inbyggt försteg men inte 501.
Har för mig att 402 är en fjärrad 401 samt ovan skillnad.

Har du köpt en begagnad Copland så fastnar du i hifiträsket sakta men säkert, för det är välljud och beroendeframkallning till budgetpris.
Så sen vill du ha ett bättre fjärrat försteg etc etc

Edited by - Per100 on 2004/01/10 11:03:52
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/01/10 :  11:46:45  Show Profile Send Mattias a Private Message

Skriver lite om små erfarenheter man fått med tiden då jag använder elektronik från Copland.
För att få till lugnet mm har jag pillat med lite med följande:

Kör den integrerade rörstärkarn CTA402 och CDA289 som signalkälla. Dessa apparater har jag funnit funka bäst om de verkligen står stabilt. Bort med de 4 orginalfötterna som ersatts med tre stabila saker. I mitt fall blev det hockeypuckar. Mer förklaring till detta finns i min tråd under medlemmarnas system. Vidare står stereobänken stabilt med orginalspikes monterade underst. Dessa småsaker gjorde underverk i återgivningen för mig.

Vidare till högtalerit (SF EA2), koppling mellan golv och högtalare (i mitt fall stativ) är viktig. Själv kör jag trepunkts koppling mot golvet även här.

Vid byte av signalkablage från HT till Kimber select försvann den aggressiva spela mitt i ansiktet återgivningen.

Slutligen lycka till i letandet efter lugn och värme.

/Mattias
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/10 :  15:25:00  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tackar för hjälpen, verkar som att det kan komma till ett byte mot min Arcam Alpha 10.

Sen är det bara jakten i att få tag i försteget CTA 301Mk2.Hur lätta är dom att få tag i? Hoppas värmeinnehållet i min anläggning kommer att öka med denna förstärkare!

Sen känner jag nog att när den dagen kommer,så lämnar jag in förstärkaren för rörbyte,känner på mej att jag bara kommer grilla mej själv!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:29:15  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ähh, så farligt är det inte
Bytte rör på min Copland idag.
Både för- och slutstegsrör.
Tog 5 minuter.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:34:03  Show Profile Send Mattias a Private Message


Jonas N, Så trevligt! Hur gjorde du bytte du dem och biaserade varje rör för sig, eller? Tänker då på slutrören. För rören i försteget biaseras inte separat per rör.

Har nog sedan länge varit dax för rörbyde i min stärkare, men har inte gjort nåt åt det hela mest pga av att jag inte vet hur jag skall biasera rören.

/Mattias
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:51:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har en CTA-301 mkII som skall säljas. För den tidigare i tråden nämnda summan 7500:- är den din.

Edited by - MatsT on 2004/01/10 21:52:50
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:56:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det brydde jag mig inte om
Anledningen precis som din, har inte en susning hur man gör
Den som vet får gärna berätta hur man gör.....
Köpte matchade Billington Goldrör av Bernt här på forumet, och mitt första lyssningsintryck, spelade bara en halvtimme med ouppvärmd elektronik, byt illa kvickt Mattias
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:33:32  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jonas:Är dom bättre än orginal rören som sitter i alltså?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/10 :  23:07:25  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ja, enligt mitt omdöme......
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/11 :  03:55:54  Show Profile Send KennethS a Private Message
jonas:Jo,men jag litar på ditt omdöme! Låter bra tycker jag. Herrn som jag ska byta med skulle bestämma sig tills på tisdag om han ville byta mot en Primare A20 eller min Arcam Alpha 10. Så det ska bli spännande och se.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:54:16  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ville bara berätta att mitt byte gått igenom med annan hyvens prick ifrån Östersund. Förstärkaren vart ju en gång inhandlad därifrån,så cirkeln är väl sluten?

Väntar på spänning på min CTA 501!


Tackar för alla goda råd och tips som jag fått av er alla.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:53:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Återkom med lyssningsintryck
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:36:42  Show Profile Send KennethS a Private Message
Det kan ni ge er på!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/17 :  05:46:44  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ville bara förmedla mina ljudintryck då jag nu fått min CTA 501. Ljudet är fullkomligt underbart med ett väldigt mjukt och öppet mellanregister och en mjuk men ändå välupplöst diskant! Så skönt att slippa höra det ljusa lite gråa ljudet nu, måste inse att folka hade rätt i frågan om matchning mellan Arcam och Audiovector, för detta vart ett superlyft! Hör saker nu som jag inte ens noterade med min Arcam Alpha 10! Enda som man saknar är ju givetvis lite av den kraft som man får i en så stor förstärkare som Arcam Alpha 10 med 2x100w. Men jag märkte hur det slutade med att man spelade så ruggigt högt med CTA 501:an att man trodde man skulle bli vräkt, utan att det lät påträngande alls! klart det bästa förstärkareköp/byte jag någonsin gjort!

Nu har ni lyckats få över en till stolle till Rör-guden!

Tack för alla förslag om ang denna förstärkare!

Med vänliga hälsningar Kenneth

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/01/17 05:49:44
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:23:22  Show Profile Send JPT a Private Message
Någom som jämfört 501 och 504?

Har nyligen bytat till mig ett 504, men hittar ingen info om det. Har hittat lite omdömen om 501an, men det hade vart kul att ta del av någon annans intryck av 504an också. Jag kör steget till ett par nautilus 805, som kan vara lite trögdrivna...

Ytterligare en fråga förresten, tror ni det blir ett lyft att byta försteg? Kör just nu med pioneer ax10 som försteg, men har ett 303-försteg på G. Är det värt några tusingar att gå på detta?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000