HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En natt med Arken-gänget
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/10 :  01:18:07  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej igen alla!

Detta var synnerligen roligt. Tack för allt beröm, man spricker väl snart...

Några reflektioner om mässan och kanske några förklaringar.

LTS hedrade oss med besök och i brist på monter riggade de en levande mobil variant som rörde sig runt på mässan i vita rockar. Undertecknad bjöd såväl Ingvar Öhman som Morello på en GT och språkade med de andra gubsen. Folk ÄR tevligare i levande upplaga än bakom ett tangent bord. Kul att träffa Er!

Säkert 50 man var och hälsade under de tre dagarna och berättade vad de hette på forumet eller att de läste forumet regelbundet. (vi har många passiva läsare....)

Bladelius/QRS rummet.....

Detta är ett av mässans sämsta rum. I flera år har Olle och Björn försökt rigga ett system så som man brukar ställa upp det, dvs så att åtminstone 30% av de som sitter ned får en BRA ljudupplevelse. Resultatet har varit tveksamt. Trots mycket prytlar från Svanå sist så sjöng rummet elakt och hårt, bumlig bas, lite vassa tongångar...

I år hade jag inga illusioner utan systemet ställdes upp efter principen "så lite illa för så många som möjligt". Därför saknades en del luft och någon sweetspot fanns överhuvudtaget inte.

Lördag kväll....

De minnesgoda kanske minns min beskrivning av när det egentligen låter bäst på en mässa. Det är lördagens kväll, alla prylarna varma, besökarna har gått hem, kall GT i handen, smyga upp och vinkla om en smula och njuta av återgivningen....
HiFi Consult bjöd in några kunder med mig som ciceron och bjöd på middag med barhäng samt avslutande lyssningsrunda just enligt denna modell.

6 personer satt alltså snart hos de ytterligt vänliga och trevliga bröderna på Mårten Design. Nu skulle det spelas på Coltrane. Leif blev strax av med fjärrkontrollen som han hållt i ett krampaktigt grepp i två dagar. In åkte medhavda skivor, opera, South Africa, Jan johansson, Dee Dee Bridgewater, Pink Floyd The Wall...
Vi spelade så högt att folk strömmade till och efter en stund var alla platserna upptagna av utställare som ville koppla av en stund. Jag kallar sådana här stunder för "Kappa 9 -lyssning". Röjig musik, hög volym (jo, alltså, HÖÖÖÖÖG volym pratar vi om nu) och en massa kul plattor som avverkas. I 2 timmar njöt gänget av välljudet och den klockrena klangen samt imponerades av hur in i bängen högt det gick att pressa Coltrane. S1:an (som har ett max vid siffran 90 i displayen) gick hela tiden över 80 och de som minns effekten på de nya Advantagestegen förstår hur det lirades. 700 bipolära watt till basen samt 500 mosfetwatt till mellanregister/diskant, puuh....

Nattens klo.....

Efter kl 1 någon gång så dyker Björn upp och vi hänger på till Audionords rum för en lyssning på Cronos. 5 man, tyst i huset, lagom temperatur, på med Joakim Gerhards mystiska svindyra små förstärkare och .... ja, vad farao säger man..... Ett system för drygt 900 lakan skall ju låta bra men det här var ju fånigt. Ingen mullerbas, inga rumsresonanser, 3D som var helt knäckande, en sångröst som var exakt en mun stor 3 meter bort i mörkret, det är nu ganska länge sedan boys som håret reste sig på mina armar av hifi-kicken men så blev det. Det är ett bra tecken.

Efter det finns det inte så mycket att tillägga, ridå, godnatt.
Björn, ständigt denne Björn! Tack.

I kväll har jag anslutit en Audio Physic Minos till anläggningen, kallas det fullregister nu ? (10 Hz till 40 KHz)



- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/10 :  01:53:53  Show Profile Send EAR a Private Message
Var på din första demo på söndagen och håller med alla andra som berömt dig.
Betyg KLASS A på demostrationen.Bästa på mässan.
EAR

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/10 :  08:07:06  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Robin e avis, ville osså lyssna på natten. när det är lite folktomt...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/10 :  09:44:52  Show Profile Send Girl a Private Message
Hej på dig sladd...

Tusen tack för din roliga demo med paraleller till barn och kvinnor.
Och det ligger mycket i det du menar ang kvinnornas intresse.
Och jag har lärt mig väldigt mycket under mässan. Och sett mycket jag vill ha...

Ja, som du säkert märkt då, så var dom flesta mycket nöjda inne hos dig, själv var jag där 2 grr. Lör/sön.
Fick dock ila iväg till hytten på söndagen...dom ville att man skulle tömma rummet OMGÅENDE...
Jag hade ingen namnskylt på mig, men jag åkte hiss med dig på väg till hytten...tänkte pressentera mig då...men men..
väntar tills jag har lärt mig mer om hifi....så man inte blir stående med en fråga man inte har nån aning om...

Gillar ditt inlägg till mp3..hi hi..

Tack för en fin mässa, och mycket info.

//girl

// you can get it if you really want...!/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/10 :  11:37:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Låter mycket trevligt. Mässan har varit mycket bättre denna gång än tidigare gånger. Framförallt var det bra med tredagars öppet. Tycker ide'n med attöppna på fredagen var mycket bra.MvhKristofer

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/09/10 :  12:58:56  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag får passa på att tacka offentligt för denna natt med arken-gänget. Det kanske blev lite väl sent men en oförglömlig hifiupplevelse var det hursomhelst.





Mikael2
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/10 :  13:03:34  Show Profile Send markih a Private Message
Det var klart trevligt att träffas, Sladd + andra forum-folk!

Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000