HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musik bättre vid högre volymer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:21:57  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:
Originally posted by xt3rm

quote:
Originally posted by no_85

M.,
Varför just 115dB?

Tycker personligen att 112dB är relativt högt,
och det är hälften så högt som 115dB.


Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...

112 dB hälften av 115? Oj, jag måste nog ta en kurs i akustik... jaja men man kanske inte förväntas kunna så mycket om det i sista året i grundskolan eller?



Har inte så mkt. att göra med akustik.

Man behöver egentligen bara förstå hur en logaritmisk skala fungerar och att denna logaritm fungerar på så vis att en höjning med 3dB motsvarar en 2 ggr så hög ljudnivå.
Dvs. en höjning med 10dB motsvarar 10 ggr så hög ljudnivå,
och en höjning med 100dB motsvarar 100 ggr så hög ljudnivå.....

Jag är inte så gammal jag heller (16 år (fyller iofs 17 på söndag :)).


Vänligen

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...

Edited by - no_85 on 2002/09/10 22:23:08
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:29:37  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by no_85

quote:
Originally posted by xt3rm

quote:
Originally posted by no_85

M.,
Varför just 115dB?

Tycker personligen att 112dB är relativt högt,
och det är hälften så högt som 115dB.


Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...

112 dB hälften av 115? Oj, jag måste nog ta en kurs i akustik... jaja men man kanske inte förväntas kunna så mycket om det i sista året i grundskolan eller?



Har inte så mkt. att göra med akustik.

Man behöver egentligen bara förstå hur en logaritmisk skala fungerar och att denna logaritm fungerar på så vis att en höjning med 3dB motsvarar en 2 ggr så hög ljudnivå.
Dvs. en höjning med 10dB motsvarar 10 ggr så hög ljudnivå,
och en höjning med 100dB motsvarar 100 ggr så hög ljudnivå.....

Jag är inte så gammal jag heller (16 år (fyller iofs 17 på söndag :)).


Vänligen

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...

10db är en ljudfördubbling men också en effekt ökning i 3ggr kvadrat.
Hmm 15:e september en mycket bra dag då en annan också skådade ljuset för första gången

//dole\\

"MEGA-BRAK-DÖD-PÅ-EN-EFTERMIDDAG-METAL"
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:35:45  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by Wingboot

Jag har alltid undrat varför musik är "bättre" på högre volymer. Naturligtvis är baskänslan i kroppen behaglig, men det är väl inte bara den?





Det låter oftast bättre helt enkelt, ljudet kommer ut
på ett helt annat sätt, mer tryck.

När man lyssnar på en riktigt
bra låt, en favorit så vill man
"...ha´ mer av det goda..."





Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:49:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Fast det blir lite lurigt att 10dB blir( nästan)10 ggr högre, då ex 30dB inte blir
30 ggr högre utan 1024* ggr högre i ljudnivå. 10dB upplevs däremot endast som
dubbelt så "högt" trots att "energin" är 10ggr högre så ex, 1st skillnad på 90dB
upplevs som 512 ggr högre medan ljudtrycket har ökat mer*** än 1 miljard ggr.

Appropå ingenting, gissa hur många byte 1st Megabyte, egentligen är??

* 2^10**=1024*
** 2x2x2x2x2x2x2x2x2x2=1024*
*** 1,073,741,824 ggr.


Mvh A.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:59:05  Show Profile Send dole a Private Message
Audiomaniker: man häpnar

//dole\\

"MEGA-BRAK-DÖD-PÅ-EN-EFTERMIDDAG-METAL"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/11 :  09:32:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Volym är för för mig beroende på vilken musik som jag spelar, humör och anläggningen. Mina högtalare gillar volym och låter helt enkelt lite bättre när jag skruvar upp lite. En svaghet hos dem men jag kan leva med det...
Jag var hemma hos Jan-Eric (OPUS 3)och han var ganska noga att försöka hålla samma volym som vid inspelningstillfället. Kanske finns här en ledtråd hur vi spontant väljer volym? Vi kanske väljer den som vi tror att den ska ha.

Micke

Rökigt skall det vara
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/11 :  17:29:50  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej!

Fast det blir lite lurigt att 10dB blir( nästan)10 ggr högre, då ex 30dB inte blir
30 ggr högre utan 1024* ggr högre i ljudnivå. 10dB upplevs däremot endast som
dubbelt så "högt" trots att "energin" är 10ggr högre så ex, 1st skillnad på 90dB
upplevs som 512 ggr högre medan ljudtrycket har ökat mer*** än 1 miljard ggr.

Appropå ingenting, gissa hur många byte 1st Megabyte, egentligen är??

* 2^10**=1024*
** 2x2x2x2x2x2x2x2x2x2=1024*
*** 1,073,741,824 ggr.


Mvh A.



Energin kan du näppeligen uttala dig om bara med utgångspunkt från nivån: det beror på hur länge du spelar! Energin är ju integralen av effekten över tiden.

För övrigt verkar få komma ihåg att +3 dB är en dubbling av effekt medan +6 dB är en dubbling av amplitud. (Att det är så inses lätt då effekten är kvadratiskt beroende av amplituden - en dubbling i amplitud leder alltså till en fyrdubbling av effekten!)


mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

xt3rm
Member

77 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:05:54  Show Profile Send xt3rm a Private Message
För att vänja mig vid ljud vid låg volym och "höja örats känslighet" brukar jag ibland börja med att lyssna vid väldigt låg volym och sen höja långsamt tills man hör alla detaljer utan att spränga trumhinnorna.

_____________________

pizza: Tvååkers special
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:13:37  Show Profile Send yalpa a Private Message
xt3rm > klockrent...så gör jag också...hatar folk som skruvar på max direkt, helt meningslöst och skadligt på alla sätt...

sen ska man beakta att det ekar mer vid hög volym...

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:49:19  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

xt3rm > klockrent...så gör jag också...hatar folk som skruvar på max direkt, helt meningslöst och skadligt på alla sätt...

sen ska man beakta att det ekar mer vid hög volym...



Visst! Det är ju beroende av ekokällans signalnivå och om den är högre...
Men den relativa skillnaden och maskeringsförmågan mellan direktljud och reflexer (ekot) ändrar sig inte.

Go to Top of Page

xt3rm
Member

77 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:10:39  Show Profile Send xt3rm a Private Message
Det är läskigt ibland när man befinner sig i ett totalt tyst rum (t.ex. ute på landet i skogen mitt i natten)... då hörs plötsligt en massa konstiga surrljud... tinnitus?

Edited by - xt3rm on 2002/09/24 22:17:10
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:52:18  Show Profile Send P.P a Private Message
xt3rm: (borde det inte skrivas x3m eller P.P missar något??)
Om du bara märker det då så är det kanppast något som skulle räknas som tinnitus. Piper, brusar eller låter något liknande när du har ljud runtomkring dig då kan det vara tinnitus.

Go to Top of Page

xt3rm
Member

77 Posts

Posted - 2002/09/25 :  13:12:29  Show Profile Send xt3rm a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

xt3rm: (borde det inte skrivas x3m eller P.P missar något??)
Om du bara märker det då så är det kanppast något som skulle räknas som tinnitus. Piper, brusar eller låter något liknande när du har ljud runtomkring dig då kan det vara tinnitus.



xt3rm=exterm=fånigt namn i Counter-Strike.
Jojo, jag vet att det inte kan räknas som tinnitus, men ändå... störande.

_____________________

pizza: Tvååkers special
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/25 :  13:23:18  Show Profile Send P.P a Private Message
Det är som mörker...
Man blir helt utelämnad till vad hjärna ersätter de förlorade synintrycken med.
Mörkräddhet har vi hört talas om men tysthetsräddhet???

Fast något gemensamhetsbegrepp kan kanske vara sensorisk understimulering - det lär vara ytterst otrevlig om det får fortgå en längre tid, så otrevligt att man kan bli galen (på riktigt alltså).

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/25 :  13:50:48  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej!

Fast det blir lite lurigt att 10dB blir( nästan)10 ggr högre, då ex 30dB inte blir
30 ggr högre utan 1024* ggr högre i ljudnivå. 10dB upplevs däremot endast som
dubbelt så "högt" trots att "energin" är 10ggr högre så ex, 1st skillnad på 90dB
upplevs som 512 ggr högre medan ljudtrycket har ökat mer*** än 1 miljard ggr.

Appropå ingenting, gissa hur många byte 1st Megabyte, egentligen är??

* 2^10**=1024*
** 2x2x2x2x2x2x2x2x2x2=1024*
*** 1,073,741,824 ggr.


Mvh A.



En megabyte är alltså då 1048576 bytes...


mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:12:38  Show Profile Send Rollo a Private Message
Örat har olika frekvenssvar vid olika ljudnivåer. Vid lägre ljudnivåer uppfattas mellanregistret som ca 40dB högre än basen även om bas och mellanreg. skickar ut lika mycket ljudenergi. Vid högre volymer är kurvan jämnare - bas och diskant uppfattas alltså som tydligare. Det är detta fenomen som 'loudness'-knappen kompenserar för - den ger ett lågt ljud samma frekevenssvarskurva som ett högt ljud.
Läs mer på http://www.webervst.com/fm.htm


Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:35:54  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hög ljudnivå, ffa vid avspelning av rockmusik, ökar realismen och känslan av att ha verkliga musiker spelandes framför sig. Det torde vara den mest rimliga förklaringen till den sensationseffekt man får när man t ex spelar ett trumset på realistisk nivå. Själv spelar jag gärna realistiskt högt när inspelning, anläggning och rum tillåter det. Annars, som t ex i eländiga restaurang- och pubmiljöer, ber jag gärna folk att sänka volymen. Jag upphör aldrig att förundras över hur mycket oljud man ska behöva stå ut med i det offentliga rummet - för att inte tala om alla dessa oproportionerliga wide-screen-TV-skärmar som står på överallt. En utställare vid mässan i Gbg reagerade t o m med irritation när några LTS-are försökte rädda Sting från att se ut som en groda... Har folk totalt tappat känslan för proportioner?
Mvh

Pekka Johansson
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:49:32  Show Profile Send ekman a Private Message
alltså no offence alls men om jag hade ställt ut på arken och det kom fram ett par okända män i vita rockar och började pilla på min widescreen tv hade jag nog också blivit lite förvånad/irriterad haha jag hade velat se minen på den uställaren =)


Edited by - ekman on 2002/09/25 15:26:18
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:02:04  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Hög ljudnivå, ffa vid avspelning av rockmusik, ökar realismen och känslan av att ha verkliga musiker spelandes framför sig. Det torde vara den mest rimliga förklaringen till den sensationseffekt man får när man t ex spelar ett trumset på realistisk nivå. Själv spelar jag gärna realistiskt högt när inspelning, anläggning och rum tillåter det. Annars, som t ex i eländiga restaurang- och pubmiljöer, ber jag gärna folk att sänka volymen. Jag upphör aldrig att förundras över hur mycket oljud man ska behöva stå ut med i det offentliga rummet - för att inte tala om alla dessa oproportionerliga wide-screen-TV-skärmar som står på överallt. En utställare vid mässan i Gbg reagerade t o m med irritation när några LTS-are försökte rädda Sting från att se ut som en groda... Har folk totalt tappat känslan för proportioner?
Mvh

Pekka Johansson

Spelas inte rockmusik oftast upp på en PA-anläggning. Jag menar förstärkt, orealistiskt högt om det är live. Inte låter väl en rocktrumma högre än en jazztrumma. Vad är realistisk volym när man talar om rock. Konsertvolym eller studiovolym.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:26:59  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag avsåg alltså den naturliga ljudnivå som upplevs när man står i samma rum som trummorna, eller möjligtvis själv trakterar dem. Elgitarren är ju av nödvändighet oftast förstärkt... Med uttrycket realistiskt högt syftade jag alltså på ett band i t ex en studiolokal. PA-förstärkt (rock)musik är sällan rolig att höra, och därför går jag allt mer sällan på konserter av större format. Alternativt håller jag mig på behörigt avstånd och avnjuter en kall öl. Kan bara påminna mig tre stora PA-förstärkta rockkonserter som låtit riktigt bra: Boppers vid två tillfällen, Marillion i Eriksdalshallen 1985 och Leningrad Cowboys vid Vattenfestivalen 1996. Se där, ytterligare en aspekt på det här med ljudåtergivning...
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:21:48  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej igen alla glada!
Det hör till ovanligheterna att svara på ett eget inlägg, men så här på onsdagskvällen med ett rödvinsglas i handen (innehållande just rödvin) och ett par orgelskivor avlyssnade vill jag dela med mig av den stora hifiglädje jag på sistone erfarit vid avspelande av akustisk musik framförd i därför avsedda lokaler (i motsats till elektoniskt förstärkt musik i studios, även om 60-talspopen fortfarande för mig har historiska, sociologiska och musikaliska kvaliteter som ingen annan musik). Just detta hemflyttande av både musik och lokal till mitt vardagsrum har under den senaste tiden gett mig oanade upplevelser. Idédevisen "att utradera tekniken som barriär mellan människan och musiken" som myntades av undertecknad en sen afton i Göteborg nyligen har fått nya dimensioner! Och i morgon bitti blir bastornen färdiga! Vad ska detta sluta?
Med sannaste musikglädje hälsar

Pekka Johansson
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:30:03  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Bäste Pekka,

Roligt att du fått till en sådan realism.
Visst blir musiken en smula mer hänförande då man avnjuter den i sällskap av att glas rött?

Jazziga hälsningar från Kapten

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:49:47  Show Profile Send mag a Private Message
Kanske en lyssnings session hos pekka snart då

vid dom två tidigare har det nästan bara varit LTSare är det dom enda som vågar träffas lite provokation från min sida för att få den gemene hififorum besökaren att kliva ut ur idet eller är det så att den gemene hififorumbesökaren är LTSare

Nåväl det får tas i en annan tråd.

Kul att det låter bra, realisemen hos Johan (Knoppen) var makalös och det bör vara lika bra hos pekka

Och gillar man att lysssna högt är det verkligen rätt system.

//Magnus
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000