HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Pianomusik, tips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:57:43  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Spelar nu "Chopin - Pianofavoriter" och är alldeles stum! Ljuv musik i högtalarna och till och med inför en kvantmekaniktenta kan man nästan känna sig lite harmonisk.. ...det vill inte säga lite det

Någon som har tips på några andra skivor med bara pianomusik, tycker det är kanon när man ska sitta hemma och plugga, man kan inte börja digga med i melodin som i vanlig musik och följa texten i musiken istället för i boken...

jo, bonus om skivorna är billiga på cdon också!

// Daniel

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2004/01/07 21:58:09

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:10:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
När man plugga kvant kan man behöva något lugnande, en samling med Debussy är aldrig fel ("Clair de Lune" m.m), Satie's "Gymnopedier" är inte heller dumt.

Själv brukade jag lyssna på ovanstående när jag pluggade, om jag inte var trött vill säga för då är det farligt att lyssna på Debussy, då krävs grövre artilleri och då räcker inte ett ensamt piano till, då krävs Rachmannonovs andra pianokonsert alternativt Schumanns första.

Om du letar runt lite så kan du också hitta en svensk klassiker i sammanhanget "Bara Kvant", tyvärr vet jag inte var den låten kommer ifrån.

Lycka till med tentan och gå inte vilse i något Hilbert-rum (jo jag vet att det är ett nördigt skämt men det är en klassiker).





Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:19:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
En smått klassisk men ganska modern pianoinspelning som jag kan rekommendera är Keith Jarreths soloinspelning The Köln Conert från 1974. Den är som gjord att plugga till, även om det är över tjugo år sedan jag gjorde det.

Part I av konserten återger känslan av själva pluggandet: först trevande, sökande - sedan kommer man på DET och det är bara att köra. Men efter ytterligare ett tag kommer man att det kanske finns lite mer att fundera över tills man äntligen känner att man är i mål. 159 pix på cdon.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:39:07  Show Profile Send wallraff a Private Message
Bachs Goldberg variationer är väldigt bra. Har varit bland annat filmmusik i otaliga filmer och hörs lite här och var. Mycket bra! Billig version från Naxos duger gott.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:58:07  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Bara Kvant


Haha, lagom nördigt! Måste ju matcha musikvideon "Calculus" efter en viss berömd mattebok som man fört svor över men sen insåg var ett under av pedagogik efter att ha haft ett par andra böcker...

Ska kolla upp era förslag, det där med trevande och sökande låter ju bra Jörgen!

En snabb sökning på cdon hittade ett 20-tal skivor från debussy, får välja någon av de billigare och testa, blir nog bra!

159 kändes lite saftigt att köpa ohört, hittade The Morning Of A Star & El Juicio för 69 kr, är det något du känner till? Har faktiskt absolut ingen koll, kanske provar någon av dem då.

Goldberg fanns också billigt, verkar som jag hittat lite att botanisera bland, tackar så mycket för era förslag!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/08 :  18:07:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Sony skrev:
quote:
/.../159 kändes lite saftigt att köpa ohört, hittade The Morning Of A Star & El Juicio för 69 kr, är det något du känner till?/.../
Sorry - har mig veterligen inte hört nån av dem. Har emellertid kollat upp på Nätet att de är soloinspelningar och skulle kunna vara möjliga att plugga till. Men som sagt: jag har ingen som helst koll på om de verkligen är det. Jag valde att tipsa om Kölnkonserten därför att jag har egna, mycket goda, erfarenheter att plugga till den. Och det har varit samma typ av pluggande som jag antar att kvantfysik innebär; ett evigt nötande av diverse mer eller mindre obgripliga matematiska metoder.

Vill emellertid varna för inspelningar där Keith Jarret spelar i trio. De kan i och för sig vara bra, men jag har aldrig hört någon som jag kan tänka mig att plugga till. Tyvärr framgår det inte alltid klart på cdon huruvida inspelningarna är solo eller i trio. Kolla upp ordentligt.

Mind your head/ Jörgen G

edit: diverse formuleringar

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/01/08 18:17:18
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/09 :  16:00:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
Om du nu ska köpa Goldbergvariationerna av JS Bach, dvs. bland den vackraste och häftigaste musik som någonsin skrivits, är det då inte viktigare att inspelningen är bra, dvs. pianisten gör ett bra jobb, än att skivan är billig? Köp Angela Hewitts tolkning, den är superb! Undvik Naxos, den är faktiskt rätt trist (gäller även Naxos inspelning av Das Wohltemperierte Klavier, undvik den också).
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:37:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo, en sak: Keith Jarret har spelat in Goldbergvariationerna - på cembalo. Bara så att Sony och andra som följer tråden inte hoppas på att göra ett pianofynd om de råkar gå förbi denna CD i skivhyllan...

Inspelningen är i och för sig OK men personligen orkar jag inte lyssna på cembalo i över en timme. Föredrar dessutom lite modernare musik än Bach.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/10 :  01:51:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Ett litet tips som nog ingen känner till. Brandenburg gate med Dave Brubeck´s trio och symfoniorkester. Finns att köpa för 109 spänn från Sony/CBS. Ett mycket vackert stycke skrivet av DB.
Det är ingen som har nämnt Glen Gould som också nu mera finns på lågpris.

gcs
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/10 :  01:59:13  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Testa också Perahias inspelning eller någon av Goulds inspelningar på Sony Classical om du är ute efter Goldbergvariationerna.

Bra musik, men inget att studera till! =)
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/10 :  10:22:36  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ja, Glenn Goulds inspelningar är också bra, glömde bort dem.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/10 :  10:59:56  Show Profile Send Snutten a Private Message
Mozarts pianokonserter är inte dumma, även Beethoven pianokonserter nr3, 4 och 5 är bra. Debussy "Images I och II" är kanon men lite modernare så det kan krävas lite tillvänjning av harmoniken. Finns en kanonskiva med Arturo Michelangelo som spelar piano med dessa verk. Vilket mästerligt spel!
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:27:24  Show Profile Send trolleri a Private Message
Goldberg variant med Angela Hewitt är ett måste !

http://www.hyperion-records.co.uk/details/67305.asp

+ resten av bach piano plonk med Hewitt, från hyperion.

Lívia Rév spelandes Mendelssohns Lieder Ohne Worte, från hyperion, är ju också nice.

..hyperion

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/14 :  08:42:47  Show Profile Send Pontan a Private Message
Med risk för att verka ironisk när någon frågar om pianomusik, men filmmusiken till filmen "The Piano" är inte så dum.....

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/01/14 :  09:48:15  Show Profile Send mus a Private Message
Jag fick just tag i Bruckner Piano Works spelade av Shiraga på BIS.
Skön pianomusik och bra ljud.

Annars håller jag med de som rekommenderar Bachs Well Tempered Clavier och Goldberg Variations med Gould på Sony.

Jarretts Köln är underbar (den kan köpas olyssnad! förr eller senare kommer du vilja ha den!) men jag skulle nog inte kunna studera till den, den tar för mycket plats!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000