Author |
Topic |
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2004/01/07 : 21:41:37
|
Fick ett paket på posten idag! Nu har jag filterkomponenterna också! Återstår endast ett par frågor om hur grejerna ska sättas ihop...
1) Jag har kommit över ett par biwireterminaler, så jag tänkte använda dem istället för att skaffa mig en singlewireuppsättning. Har man biwireterminaler vill man biwira. Då är frågan hur ett biwirefilter ser ut.
Under topicen "HFLS-1 uppdaterad" ser det ut som att ett biwirefilter består av två olika filter. Detta stämmer bra med det min kusin sade, ett filter till vardera högtalarelement där endast de frekvenser som skall till respektive element får vara kvar, resten filtreras bort.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15403&whichpage=1 Så långt känns det som att jag är med. Samma komponenter används, men de delas upp i två olika filter. Det skulle jag klara! Men har jag förstått det hela rätt?
2) Nästa fråga rör de jordpunkter som finns i bilderna i ovan nämnda topic. När jag rotade runt i forumet förstog jag det som att filtret skall jordas i högtalarelementen. Det låter konstigt, tycker jag. Jag hade hellre jordat högtalarelementen i nåt för att undvika statisk elektricitet. Effekten av NordOsts ECO-3 brukar vara enorm!
Hur kommer det sig att man jordar överhuvudtaget? Kan man tänka sig att man jordar både filter och element i förstärkarens jordpunkt? Jag har endast sett en kommersiell högtalare som är uppbyggd på det sättet och den lät riktigt dåligt. Fast det berodde nog inte på jordningen.
3) Sista frågan! Det ska tydligen vara viktigt att vrida de bägge spolarna så att de är vinkelräta mot varandra. Det verkar helt logiskt, man vill inte att de skall förstärka varandras magnetfält. Men hur är det med de magneter som sitter i högtalarelementen? Blir den fältstyrkan kanske av en helt annan storleksordning så att man kan bortse från den?
Jag är fortfarande förvånad över hur stora spolarna är, det känns som att de kan ge upphov till rejäla fält, jag vet dock inte vilken ström som kommer att passera här, men en förstärkare lämnar kanske rätt många Ampere? Samtidigt tycker jag nog att högtalarelementens magneter är rätt saftiga också.
Om man antar att man tar med de högtalarelementets magnet i beräkningarna så skulle man behöva vrida spolarna så att de är vinkelräta mot varandra alla tre. Jag vet inte ens om det är möjligt, men spontant känns det som att tre dimensioner, tre möjliga "vinkelrätheter". Rimligt? |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/07 : 22:19:40
|
1) Japp. Det är riktigt. Du fysiskt delar på filtret. Inga gemensamma punkter för diskantfiltret med bas/mellanfiltret.
2) Jord är inte jord. Jord är - (minus) alltså ena kabeln, så att säga. Kolla artiklarna, i synnerhet del 2.
3) Bra tanke! Det är ett fält runt magneten också, och det skall man självklart försöka undvika! Så som HFLS-1 är konstruerad, och provlyssnad med enastående fina betyg, så är detta inte taget hänsyn till. Som sagt, kolla Del 2 av HFLS-1 artiklarna - konstruerad så så låter den underbart!
// Pär Engelholm, medskyldig! |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 07:33:15
|
1) Bra! 2) Klockren miss av mig där, tack! 3) Med andra ord är den framlyssnad med högtalarelementets bidrag, det är bra, då vet jag! |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 09:55:08
|
För punkt tre dessutom så är magnetfältet konstant (såvitt jag vet) från elementet och spänningar induceras i spolen endast av ett varierande fält. Det är alltså inte så farligt att elementmagneten ligger nära filtret om du bara ser till att filtret sitter still... |
|
|
Martinez
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 22:28:48
|
För att svara på fråga 3 så har du helt rätt med tre ömsesidigt vinkelräta spolar. I ett xyz-koordinatsystem låter du varje spole ha sin axel längs en koordinataxel. Då blir alla spolar vinkelräta mot varandra.
|
/Martinez Too much coffee makes you feel good |
Edited by - Martinez on 2004/01/08 22:35:28 |
|
|
Martinez
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 22:38:27
|
För övrigt, angående punkt 3 är det väl mer oroväckande med spolarna i elementet än just magneten? |
/Martinez Too much coffee makes you feel good |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 22:59:05
|
Vissa individer som jag tex bygger inte in filtret i högtalaren utan har det släpande i högtalarkabeln. Fult? You bet! Meningen är att dom ska byggas in i kopplingslådor från Clas Ohlson när dom är färdigtweakade.
Naim bygger en låda baki högtalaren med filtren i (ej separerade hp-lp dock eftersom Naim ej tror på biwiringens förtjänster). |
Hifiarkeologen |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/01/09 : 00:36:47
|
Själv räknar jag med att kunna ta ut Hp resp LP delen via hålet för högtalaren, eller terminalen (som skall bli en bi-vire modell) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 14:18:50
|
UrSv: Du har ju helt klart rätt i att fältet måste variera för att ström skall induceras. Men hur fungerar då ett högtalarelement? Känner att jag har dålig koll här.
Kan det vara så att ett magnetfält induceras av strömmen som förstärkaren lämnar, och att det är fluktuationer i detta magnetfält som ger upphov till rörelser hos membranet? Varför i så fall ha en magnet där över huvud taget, en vanlig järnkärna (+ spole då) räcker för att bygga sig en elektromagnet? Bra luriga grejer.
Kan nog vara värt att ha filtret utanför faktiskt. Om inte annat så för att det känns dumt att gömma alla dyra spolar i en låda! |
|
|
|
Topic |
|