HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hifibänk/rack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/01/05 :  23:06:44  Show Profile Send Laggie a Private Message
Om man ska bygga en egen bänk, ska man tänka på något speciellt för att få så bra ljud som möjligt? eller är det bara bygga det stadigt och snyggt förståss!

Mvh / Lars

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:48:03  Show Profile Send Laggie a Private Message
Sökte och fann.

Så lite kontakt med marken som möjligt=spikes av något slag
Så tung som möjligt för att motverka vibrationer=sand i hyllplanen, stativet samt egendämpande material.

Frågor runt detta är, vet någon ungefär hur mycket kraft/area ett vanligt golv klarar så man inte gör stativet för tungt på den lilla ytan spikesen utgör. Vill ju inte sabba mitt golv.

Är det värt att göra hyllplanen fjäderupphängda?
Go to Top of Page

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/06 :  21:17:29  Show Profile Send ekenberg a Private Message
Laggie, jag va ute och tittade runder på lite DIY högtalare när jag kom över denna DIY HiFi bänk (http://home.hetnet.nl/~geenius/Flexy.html). Hoppas att du hittar några bra tips och idéer.

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/01/07 :  07:26:24  Show Profile Send goldfish a Private Message
Har gjort en .pdf fil med beskrivning av ett av mina möbelbyggen.
furniture.pdf

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/01/07 07:26:50
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/01/07 :  11:21:47  Show Profile Send Laggie a Private Message
Ekenberg: Har redan sett flexy, var ett tag sugen på at göra en likadan men kom på att jag vill ha en "öppnare" lösning som framhäver stereon bättre så det blir en egen konstruktion, det var mest "hur" man skulle konstruera själva formen som jag var ute efter.

Goldfish: Fin bänk, gillar färgen om den går igen i det andra möblerna.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:24:17  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Den här killen har ju byggt ett snyggt rack annars .

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23534

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:15:32  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej postar en bild på mitt stereobänks bygge

Den består av 3st 60mm grova axlar 1000mm långa mellan dom har jag svetsat 15*15 fyrkantprofil. sen så ligger skivorna i betsad mdf på spikes. blev hyffsat snyggt och den är riktigt stabil. väger in på +60kg utan bänkskivorna.
MVH
Micke
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:30:23  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Snyggt!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:20:24  Show Profile Send Laggie a Private Message
Dustman: Mycket cleant bygge! Vars fick du tag i axlarna? Har du spikes mellan alla hyllplan!?! Vars köpte du dem eller är det hemmabygge? Dock inget för mig då jag enbart har två pjäser som ska in.

mr ekan: Snyggt och enkelt som framhäver stereon så ska det vara!

Var och kollade priset på material idag till en modifierad flexy (nyfiken), 176kr/st för m20 gängad stav, ca 500kr muttrar. tyckte det blev i saftiga laget då jag inte ens räknade in hyllorna eller spikes.
Får tänka vidare på någon annan lösning tror jag.
Grämer mig över att man inte har svets vilket begränsar alla mina idéer, blä!
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:41:03  Show Profile Send Dustman a Private Message
Benen är vanligt blötjärn, köpt färdigkapat från arvid andersson. Blev dock lite dyrare än jag trodde(stål är tungt) kostade 600kr. Å andra sidan kostade fyrkantjärnen bara några 10or.
Spikes har jag på alla hyllpan totalt 18st, har även en uppsättning som fötter men bänken blev så hög då så jag nöjer mig med filtfötter som avslutning mot golvet. Blev lite snål så jag skruvade ut en av mina högtalarspikes och tog med till Lernia. dom var snälla nog att ordna 2nävar med spikes för fika pengar. Det går inte få bra konor i en vanlig supportsvarv. Så att låta dom köra fram dom i NC svarven är väl värt det.
/ Micke
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:53:06  Show Profile Send goldfish a Private Message
"Dustman"

Snyggt bygge.

Vad använde du för bets till MDF ?
Har du möjlighet att ta någon närbild på resultatet ?
Eller du kanske rent av har fler bilder på racket ?

Är själv på G att göra nya möbler och har en tillfällig i MDF.
Tänkte aldrig på att jag kunde betsa och lacka MDF

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:15:01  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Laggie, jag gav 50:- för 1 m M24 på Biltema. Motsvarande mutter kostar 20:-/5 st tror jag.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:07:54  Show Profile Send Dustman a Private Message
Goldfish, jag kommer inte ihåg vad det var för märke på rak arm, men det säljs i vita små plastburkar. Nått standard märke i vart fall.

klicka på länken i singnaturen så har jag några fler bilder där. på Tv bänken som står vid sidan om så syns det nästan bättre hur det blir, än på själva stereobänken.
Kikade föresten på din pdf, tjusigt bygge.
MVH
Micke
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:07:21  Show Profile Send Laggie a Private Message
Mr ekan: Kikade på biltema, fanns som du sa mycket billigare. Finns tydligen två olika behandlingar på materialet också, den dyra var ju syrafast stål så den var ju hejdlöst mycket dyrare helt enkelt!

Dustman: Kikade lite på bilderna dina igen och det såg ju bra ut men gardinerna, men gardinerna:-)
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:58:05  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Bygger en flexy just nu, men jag använder en halvblank svart lack. Kan nog bli snyggt. Kan rekommendera att använda Biltemas 19-kronors musmattor till att göra de mjuka brickorna. Det räcker precis med två mattor till fyra hyllplan, om man använder biltemas kvadratiska brickor.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/22 :  18:42:59  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Hallå.

Byggde en TV-bänk förra sommaren jag tänkte ni kanske ville se. Virket kommer från en badbrygga som byggdes på 50-talet och nu ersatts. Var snabbt framme och nallade planken, byggde en pall, men fick sedan denna idé. Sidorna är tre brädor varav dem i mitten är en mörkare nyans. De två hyllorna har bara två brädor och luft emellan, för att få in dem från kanterna lite. Dessutom funkar det bra med kablar och luft osv där. Kabelskena är monterad bakpå den mellersta hyllan. Lät möbeln sedan stå ute ett halvår för att spikarna skulle korroderas lite. Stabil är den i alla fall. Hjul köpte jag på Claes Ohlsson. Usrsäkra att bildena inte är så bra, tog utan blixt.




Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/22 :  20:07:38  Show Profile Send Haakan a Private Message
calle....verkligen ascoooolt! älskar folk som inte bygger rymdskepp å följer strömmen!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/02/22 :  20:42:53  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Calle H:

Snyggaste bänken jag någonsin sett tror jag!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:13:38  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tokigt grymm bänk Calle!!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/23 :  20:27:50  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Tackar ödmjukast.

Haakan: Nej, krom, och klarlack är inte min grej asså. Dessutom kan jag inte svetsa, så det blir hammare och spik när jag bygger.
Niclas Lundberg: det var som fan. Du måste ha otroligt bra smak.
Fisksmisk ola: Ändå var den rätt enkel att bygga. Tog en eftermiddag. Ingen behandling eller slipning eller sånt. Den mittre plankan satt innerst mot stranden och var lite mörkare pga löv osv under åren.

Kul att lägga ut foton med denna respons. :-)

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:13:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tänkte jag skulle visa min bänk någon dag också. Den väger multum. 5cm massiv ek och betongfundament, men den står där den står

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:15:50  Show Profile Send Fimax a Private Message
Slänger in mitt bygge igen...



Bakom tyget har jag gömt slutstegen.


Då på/av knapparna satt på baksidan, gjorde satte jag en strömbrytare på framsidan.


På baksidan av nedersta sockeln har jag intregerat fyra stycken stickkontakter för att minska kabeltrasslet. Allt ihopkopplat med hemmasnickrad kabel (Skärmad Ölflex 5x 2,5mm).

/filip




Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/02/24 :  01:45:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Nu hade du kanske redan beskrivit den här, men vad är det för distanser mellanhyllplanen? Fyrkantsstav i mässing eller nåt annat?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/02/24 :  11:55:15  Show Profile Send Fimax a Private Message

Mellan hyllplanen CD-Förförstärkare-Slutsteg är det 10mm höga mässingskuber som jag sågat från en fyrkantsstång. Mellan slutstegen och surroungförstärkaren har jag lagt en hel mässingstång då hyllplanensslutstegen annars riskerade att brista? i mitten (där strömbrytaren sitter).

Träet är stavlimmad bok som är betsad och klarlackad.

Klangegenskaperna: ingen aning. Tjejen blev iallafall gald.

/filip




Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:10:53  Show Profile Send linnar a Private Message
Ibland undrar man om det bara är möbelsnickare på forumet...
Badbryggan var inte bara en mycket snygg bänk det är nog
den snyggaste badbrygga jag sett.

Jag läste lite om spikes här ovan.
Det är snyggt med spikes men dom gör inte särskilt mycket nytta.
Jag har mätt lite kring detta och kommit fram att merparten av
vibrationer når utrustningen genom basvågorna i luften.
De vågor som når utrustningen genom golvet är mycket lågfrekvent
och dämpas bäst med gummitassar el. liknande.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/24 :  15:20:54  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Eftersom andra gjort det, så gör jag också det - slänger in en bild på min bänk:


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000