HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken diskant till min nya TL ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/04 :  14:24:01  Show Profile Send TQWT a Private Message
Efter mycket räknande, en massa simuleringar, byggande och lyssnande så har jag slutligen bestämt mig för att bygga en transmission line. Valet stod mellan en ML TQWT eller en TL. Jag har byggt två olika TQWT och två olika TL konstruktioner hitills (som test). TL varianten kommer att bli en 2 ½ vägare, i alla fall en tid framöver. Jag har nämligen ett nytt diskant projekt på gång (hemmabyggd air motion transformer) men det kommer nog att ta lite tid så jag behöver en interim diskant tills vidare. Bas/mellan består av två st Peerless HDS164-850439. Dessa har en resonans runt 4kHz och därför vill jag dela så lågt som möjligt. Jag hade tänkt mig 4-ordingens aktivt filter runt 2.5kHz. Jag har tittat på några olika alternativ som inte är för dyra (jag måste snart köpa magenter för pengarna). Först tänkte jag på Vifas ringradiator men enligt Klang & Ton så börjar dessa dista under 3kHz trots den raka gången ända ner till 1kHz(synd) så därför har jag funderat på:

-Vifa DX25TG05
-Vifa D27TG-45-06
-Peerless DT-105H-812687
-SEAS 27TAFC /H883


Är det någon som speciellt kan rekommendera ett av ovanstående element till denna applikation eller har något annat förslag i samma prisklass?

Jag återkommer om mina erfarenheter när det gäller TL versus ML TQWT och om bygget.

Som en kort summering verkar det som man kan bygga en mindre låda (volymen) om man väljer TQWT. TL kräver ganska stor tvärsnitts area för att komma till sin rätt i basen, upp mot 3*Sd. Jag kom på en trevlig lösning med TQWT med två element. Om man veckar pipan tvärt om vad som är brukligt så kan man sätta två element ( en på var sidan om lådan, en bakåt alltså) exakt på mitten av pipan. Mellanbas ripplet blir minimalt på detta vis, mycket bättre än för TL. Denna version blir bipolär så den blir lite svår möbelerad. Den låter bäst minst en meter från bak väggen. Hade jag kunnat placera den på detta vis så hade jag nog valt denna. Man kan till och med limma ihop magneterna vilket skall ge mycket bra resultat enligt uppgifter på nätet. Jag har aldrig provat detta själv.
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000