HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på nytt försteg och eventuellt nytt slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/03 :  23:53:22  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej på er alla!

Det verkade ju vara många som går i tankar på att uppgradera så här efter jul... Så även jag och jag vore glad för lite bra tips. Får väl då börja med att beskriva mitt nuvarande system...

Signalkällor: Njoe Tjoeb cd-spelare inkl. allt godis och skivspelare Thorens TD 145.

Försteg: Nad 1000s

Slutsteg: Rotel RB 980bx. (Ger 2*120W och 80 amp har jag för mig???)

Högtalare: Monitor Audio GR 10

Sub: Audio Pro ”Sub Focus”

Kablar: Analysis Plus

Jag misstänker att jag kommer att få ut största förbättring genom att byta försteget, men kommer eventuellt att byta även slutsteget...

Vad vill jag betala??? Helst gratis förståss, men totalt max 10.000 kr.

Vad vill jag uppnå? Gärna ännu mer transparens och exaktare perspektiv...

Tacksam för alla era kunniga tips!

Mvh Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/01/04 00:04:39

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/06 :  18:54:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kanske Ett Harmony design försteg?? Ej lyssnat på dem själv men funderade på det då jag själv bytte försteg. De verkar iaf vara vettiga konstruktioner i vettig prisklass.

Audio analogue låter bra, det har jag bara hört i butik en det lät bra.

Finns mycket annat också, fler har säkert tips på bra grejer.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/06 :  19:03:38  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag har tidigare ägt ett sådant slutsteg som du har. För pengarna, ett ganska bra sådant dessutom. Men för att göra dina högtalare nån rättvisa så är det nog smart att kolla på något nytt. Slutsteget har bra kraft/effekt, men något finlir är det tyvärr inte.
Slutsteg för under 10´alltså..och gärna lite därunder,..Vincent?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/06 :  19:32:33  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Edison triod kanske.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:57:55  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej och tack för era tips!

Mangew, jag har testat Pre 9 och Dac 9 från Harmony tillsammans med mina Monitor Audio, ganska bra speciellt i mellanregistret, men jag vill nog ha lite öppnare ljudbild och det saknades en del i toppen på Pre 9:an. Det dyrare Harmonyförsteget är säkert mycket bättre, men också mycket dyrare… Då blir det inget nytt slutsteg.

Mitt intryck av Roteln stämmer ganska bra med det du skriver Sampix, matchat med Nad 1000 blir det öppet, varmt, ganska detaljerat och hyfsat kontrollerat, men Roteln känns lite stel och klumpig och omusikalisk! Vill nog gärna byta den också…

Är mycket nyfiken på rör Carl M , men hur blir det med basen? Eller är det bara fördomar? Kör ju redan med rör i min cd och en del kritik har ju riktats mot att GR 10:orna för att inte ha världens tightaste bas! (Gillar dom annars helskarpt!)

Även nyfiken på Primare, gillade deras cd-spelare som jag hade hemma på test före Tjoeben. Någon som hört stärkare från Primare med M A???

Slutligen någon som vet något om passiva försteg??? Hur funkar det??? Verkar ju himla smart idé…

Tacksam för fler synpunkter!

Mvh Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/01/07 :  03:29:42  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Du har PM

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000